Advies elektra

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Advies elektra

Berichtdoor vayreda » 30 Apr 2021, 13:28

Lexvdpoel schreef:Van wat ik begrijp wilt meneer alles vervangen wat elektra betreft, behalve de motor ruimte. Als je dan toch alles vervangt zou ik (persoonlijk) alle bekabeling ook vernieuwen. Dat is een mooie kans om eventueel prutswerk van vroeger te vervangen voor een mooi gecoördineerde kabelboom

Dat was ik zeker van plan om alle bekabeling te vervangen. Volgens mij zitten er kabels in van het jaar 1983!
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Advies elektra

Berichtdoor vayreda » 30 Apr 2021, 20:00

Begonnen met het strippen van het stuurhuis. De kabels van de klokjes en schakel paneel toch maar gelabeld. En van alles foto’s gemaakt.
Nog een vraag? Stuurmechanisme eruit gehaald, maar daar zitten drie hydraulische olie leidingen aan vast, moet ik eerst deze ergens leeg laten lopen, of kan ik deze leidingen gewoon losdraaien van het stuurmechanisme? (pannetje eronder voor de opvang)
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Advies elektra

Berichtdoor sebas » 01 Mei 2021, 22:48

Ik ben ook alle Electra aan het vervangen behalve de draden door de wand van het schip naar bv de verlichting.
Ik heb eerst alles geïnventariseerd en daarna wat ik belangrijk vond gelabeld. Kwam ook een hoop loze maar ook rare constructies tegen. Die heb ik ook los gehaald en verwijderd. Ik trek liever de hele kabel eruit dan af knippen maar labelen en inventariseren zou ik sowieso doen.
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: Advies elektra

Berichtdoor Leverg » 02 Mei 2021, 02:59

Alles eruit knippen.

Daarna kijken wat hoeveel amp vraagt en afhankelijk de draaddikte gebruiken die nodig is.
Dus, bilgepomp van 15 ampere dikkere draad erop en ook juiste zekering erop zetten.
Continue plus van autoradio ? 1 A , dus dun draadje, en dus 1 a zekering erin, etc.
Plus markeren.
Rood +
Zwart -
geel of paars signaal draad. ( mijn systeem)
Stickeren op zekerings box welke draad wat is.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Advies elektra

Berichtdoor vayreda » 02 Mei 2021, 13:57

Leverg schreef:Alles eruit knippen.

Daarna kijken wat hoeveel amp vraagt en afhankelijk de draaddikte gebruiken die nodig is.
Dus, bilgepomp van 15 ampere dikkere draad erop en ook juiste zekering erop zetten.
Continue plus van autoradio ? 1 A , dus dun draadje, en dus 1 a zekering erin, etc.
Plus markeren.
Rood +
Zwart -
geel of paars signaal draad. ( mijn systeem)
Stickeren op zekerings box welke draad wat is.

Tnx voor de tips.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Advies elektra

Berichtdoor vayreda » 31 Mei 2021, 20:46

Inmiddels alle bekabeling weg! Kabels die correspondeerde met de motor liggen in de motor ruimte. Nu heb ik een vraag mbt tot de nieuwe aangelegde kabels: De neopreen kabels heb ik door pvc buizen geleid die vanuit de kajuit komen(verlichting, elektrisch toilet, vuilwater pomp, waterpomp, ijskast etc.) naar het nieuw te bouwen stuurhuis. De kabels heb ik in verschillende diktes corresponderende verbruikers. Wat voor zekering(en) moet ik gebruiken voor de desbetreffende kabel? Is daar een leidraad voor? Of moet ik dezelfde ampère van de verbruiker als leidraad gebruiken?
Bedankt
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Advies elektra

Berichtdoor Leverg » 01 Jun 2021, 00:46

vayreda schreef:Inmiddels alle bekabeling weg! Kabels die correspondeerde met de motor liggen in de motor ruimte. Nu heb ik een vraag mbt tot de nieuwe aangelegde kabels: De neopreen kabels heb ik door pvc buizen geleid die vanuit de kajuit komen(verlichting, elektrisch toilet, vuilwater pomp, waterpomp, ijskast etc.) naar het nieuw te bouwen stuurhuis. De kabels heb ik in verschillende diktes corresponderende verbruikers. Wat voor zekering(en) moet ik gebruiken voor de desbetreffende kabel? Is daar een leidraad voor? Of moet ik dezelfde ampère van de verbruiker als leidraad gebruiken?
Bedankt



https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator

Voorbeeld, 60 watt vraagt een apparaat. Dat is dus voltage keer amperage. Dus je voltage is altijd 12 of 24 of 48 volt. Ga even uit van 12v en je verbruikt 60 watt, dan heb je dus 5 ampere door je kabel.
Check de draad calculator.

Mara stel je moet 3 meter overbruggen, dan heb je 0,75 doorsnee nodig. Wil je 100 meter overbruggen, dan heb je 16mm2 nodig :)
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Advies elektra

Berichtdoor vayreda » 01 Jun 2021, 09:16

Begrepen en bedankt.
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Advies elektra

Berichtdoor FKZ » 01 Jun 2021, 16:29

Je zekert de draad niet de gebruiker er is wel enige speelruimte met name naar onderen niet te veel naar boven.

b.v een 10 amp verbruiker met een kabeldikte die wel 20 amp kan hebben kan prima met een 15 amp zekering afgezekerd worden. Maar een draad die 10 amp kan hebben niet zekeren met 15 ampère dan heb je kans dat je draad er uit fikt ipv de zekering.

kies je zekering iig 20% boven je verbruikers ampère zodat bij een lager voltage of een piek belasting van b.v een compressor van je koelkast de zekering er niet uit klapt.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Advies elektra

Berichtdoor vayreda » 30 Jun 2022, 19:02

Inmiddels een half jaar verder en nu sta ik op het punt de elektra te installeren.
Maar waar en hoe begin ik? De motor is er uit, dus een lege motorruimte.
De nieuwe kabels van de nieuwe gebouwde kajuit komen netjes onderin de stuurconsole naar binnen, maar nu?
Heb nog geen accu’s (zit te denken aan een start en twee service accu’s) daar moeten ook kabels op en die gaan volgens mij naar een victron omvormer(? Ik heb al een victron acculader (gekregen van oude eigenaar)Er zit aan kant van de stuurconsole een 220v stopcontact voor de walstroom.
Is er misschien een boot elektra handleiding/stappenplan om van nul te beginnen? Ik wel het boek “Bijbel elektriciteit aan boord” maar daar staat niet in hoe moet een elektrische installatie moet opbouwen.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
https://photos.app.goo.gl/PTKEcHhDatwHLBGAA
https://photos.app.goo.gl/AsTJU9bcticmn3Nj8
https://photos.app.goo.gl/KrHWtFcZWDD8v3TcA
vayreda
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 21 Sep 2020, 10:40
ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten