Advies over zonnepanelen en mppt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor dennisjansen » 08 Apr 2021, 16:57

Hallo allemaal!

Ik ben speciaal voor deze vraag lid geworden, maar was stiekem al langer van plan om te registeren sinds ik een bootje heb gekocht. Voor dit bootje ben ik momenteel bezig met het uiwerken van een plan om zelfvoorzienend te worden qua stroom in de zomermaanden. Ik zou graag jullie advies willen over een aantal dingen en hoop dat er iemand is die dat kan en wil geven :).

Ik heb een beetje zitten rekenen en met mijn accu's en verbruik zou het ideaal zijn om 2 panelen van 335 watt op het dak te leggen. Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de trinasolar honey all black panelen. Ik kom echter maar niet uit welke mppt ik daarbij nodig heb. Ik dacht eigenlijk dat de victron smartsolar 100/50 een goede match was maar bij gebruik van de mppt calculatorvan victron komt er een ander model uit (150/45) die buiten mijn budget ligt. Ik snap ook niet helemaal waarom omdat naar mijn idee de100/50 moet kunnen gezien de specs. Ik ga de specs hier even delen misschien dat iemand hier wat mee kan en mij een beetje kan helpen! Alvast bedankt en leuk hier te zijn! :)

Specs:

335 watt
VOC = 40,7
ISC (A) = 10,48
Vmpp (V) = 34
Impp (A) = 9,85

Temperature coefficient of Pmax = -0,37%
temperature coefficient of VOC = -0,29%
Temperature coefficientos ISC - 0,05%

Bij voorbaat dank!
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Yep » 08 Apr 2021, 17:23

Welkom!!!

Dennis,

Volgens mij zijn er slechts 2 waarden om rekening mee te houden.
De open spanning (onbelaste spanning bij volle bak zon) en het maximale amperage.
Het gaat dus om de paneelwaarden, niet de waarden op de uitgang van de MPPT.

Als je ze in serie zet, dat heb je minimaal ca. 80/10 nodig.
Parallel kom je op uit op ruim 40/20.

Ik kom derhale uit op een Victron MPPT 100/15 bij serietoepassing of een 100/30 bij parallel.
Serietoepassing betekent dunnere bedrading (mogen) toepassen dan bij parallelschakeling.
Parallel heeft als voordeel dat bij gedeeltelijke afscherming de werking van het andere paneel niet benadeeld wordt.

Aanbieding bij de Bluepowershop: € 127,05 (100/15).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor aadbloem » 08 Apr 2021, 20:04

Ben het eens met Yep. Daarbij is er ook een factor waar je rekening mee mag houden en dat is het feit dat de panelen nogal plat op dak komen te liggen en nooit de juiste 100% rendementshoek naar de zon krijgen. Een mppt lader die net aan voldoet aan je specs zal ruim voldoende zijn.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Beemer » 09 Apr 2021, 09:39

Wat betreft de maximale open klemspanning ben ik het met Yep eens.
Maar wat betreft het VERMOGEN van de te kiezen omvormer zie ik toch een probleem. Immers de datasheet van de Victron vertelt dat het maximale INGANGSVERMOGEN van de Victron 100/15 op 220watt is begrensd!
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 48V-NL.pdf
Beide panelen samen kunnen theoretisch 670 watt leveren. In theorie zou je bij een maximaal presterende zon dus 450 watt missen, in praktijk (platliggende panelen/schaduw) zal dat verlies wel veel minder zijn.
De Victron 100/15 lijkt dus niet de optimale keuze! Je verspilt dan meer dan helft van de capaciteit van je PV-panelen!!

Jaren terug, had toen nog 2 panelen van elk 200 watt, heb ik gekozen voor de Victron 100/30 (maximum ingangsspanning 100 volt; maximum 30 Amp). Tegenwoordig heb ik 2 panelen van 300 watt op mijn boot met 12 volt boordsysteem. Theoretisch zou ik inderdaad naar de Victron 100/50 moeten. In praktijk heb ik met Victron 100/30 echter weinig of geen verlies (slagschaduw en plat liggende panelen).

Tot slot: mocht je een 24volts boordsysteem hebben dan zou je wel met een Victron 100/15 slagen. Ik zou zeggen: lees de datasheets van Victron zorgvuldig (en in dit geval met name aandacht voor de voetnoten in die datasheets).

Verdere vraag is altijd: kies je voor serieel of parallel.
Nadeel van serie-schakeling is dat een slagschaduw op 1 paneel deze slagschaduw wat spanning betreft doorwerkt op het 2e paneel. Doch door de in de panelen ingebouwde compensatie-diode's wordt dit probleem deels ondervangen. Belangrijker is dat MPPT omvormers het beste werken bij een zo’n hoog mogelijke ingangsspanning. Ook zijn inderdaad dunnere kabels tussen PV en regelaar mogelijk. Maar vooral vanwege het betere rendement heb ik gekozen om mijn 2 panelen in serie te zetten.

Succes met je verdere keuzes.
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Yep » 09 Apr 2021, 12:04

Ok, nuttige aanvulling!!!
Daar zit dus de discrepantie met de Victron tool.

Ik heb 720 watt in parallel PV met de 150/35.
Regelmatig schiet het wattage ruim over de 600 watt, zeker later in het voorjaar.

Van belang is nu eerst te weten wat de DC boordspanning is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Beemer » 10 Apr 2021, 21:38

dennisjansen schreef:Hallo allemaal!
Ik ben speciaal voor deze vraag lid geworden, maar ..........................
bla, bla .........
bla, bla .........
Bij voorbaat dank!

En dan gaan wij 'oude' forumleden uitgebreid nadenken en reageren op zo'n 'enthousiaste nieuwkomer' met zijn vraag'. Ok, vind ik leuk.
Minder leuk vind ik dat zo'n 'enthousiaste nieuwkomer' daarna niets van zich laat horen, dat begrijp ik niet helemaal :roll: :roll:
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor broekie » 11 Apr 2021, 08:08

Wij hebben 2 panelen van elk 50 Wp. Deze moeten in serie omdat we 24 V boordnet hebben.
Parallel kom ik niet aan 24 V. Per paneel zit ik rond de 18 V.
Dus serie of parellel is niet altijd een keuze.

Voor accu onderhoud en een bescheiden bijdrage in de stroomvoorziening functioneren ze prima.

Meer dakruimte is er niet mits de zon ligplaatsen worden opgeofferd.
Daar ben ik nog niet in geslaagd :D
Verder zijn ze geen sieraad als de boot vol ligt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor dennisjansen » 12 Apr 2021, 10:00

Super bedankt voor alle antwoorden! Erg nuttige informatie allemaal en gaat me zeker helpen bij de keuze. Mijn reactie liet inderdaad even op zich wachten maar niet om bewust niets meer van me te laten horen hoor beemer ;).

Met mijn 12 volt accu's en de twee panelen die ik op het oog heb gaat het dus allemaal denk ik wel goed komen inderdaad omdat de maximale waarden niet snel gehaald zullen worden en de panelen niet optimaal liggen. Gek dat de calculator van victron zelf dan toch iets heel anders zegt vind ik wel. Maar die zal dan ook wel uitgaan van uiterste. Ik ben zelf wel van het ruimschoots ruimte openlaten voor dat uiterste dus ga alsnog voor de 100/50. Ook omdat de 100/30 inderdaad maximaal 440 watt mag hebben, de 700 van de 100/50 zal ik niet snel halen maar wil toch de optie wel hebben ;).

Bedankt voor de info! Ik zal tegen de tijd dat het allemaal ligt wel een foto sturen!

Over kabels gesproken, jullie noemde dunnere kabels mogelijk in serie. Hebben we het dan over 6mm? of 4? Ook hier zou ik zelf eerder voor wat dikker gaan zoals een 6 mm zodat daar geen problemen gaan ontstaan maar dat is mijn eigen gevoel meer dan wijsheid haha. Van de mppt naar accu moet sowieso dikker zijn heb ik gelezen, hoe denken jullie daarover?
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Yep » 12 Apr 2021, 11:12

Ahhh, 12 volt, dus nu duidelijk.
Dat wordt inderdaad dan de 100/50.

Alles is afhankelijk van de lengte der bekabeling.
Kijk eens op https://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte en ga uit van maximaal 2% verlies.
Hetzelfde geldt voor MPPT naar accu.

Aanvulling:
De tool houdt geen rekening met bv. 50 volt van panelen naar MPPT.
De uitkomst (24 volt invoeren) derhalve delen door 2.
Bij een metertje of 5 kom je dan uit op 6 mm2.
Maar erg academisch hoeft dit niet daar een voltje minder bij paneel naar MPPT niet zoveel impact heeft als verlies in een 12 volt circuit.
Laatst gewijzigd door Yep op 12 Apr 2021, 12:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor dennisjansen » 12 Apr 2021, 11:54

Oke bedankt voor deze tool die is inderdaad handig! Ik ga er eens rustig voor zitten ;).

Ik heb trouwens eens bij jou gekeken Yep en super mooi schip heb je! Heel gaaf.
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten