Boegschroef is wat "matjes"

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Michelr » 29 Mrt 2021, 22:52

De vraag is inderdaad of het een 12 of 24volt boegschroef is. Het zou kunnen dat er een 12volt boordnet is met een 12-24volt relais welke niet meer naar behoren werkt en de boegschroef ingeval van 24v type nu draait op 12v...

Dat zou ook de dikte van de bekabeling kunnen verklaren.

Succes.

Mvg. Michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Roadrunnertoao » 30 Mrt 2021, 09:45

De vraag is inderdaad of het een 12 of 24volt boegschroef is. Het zou kunnen dat er een 12volt boordnet is met een 12-24volt relais welke niet meer naar behoren werkt en de boegschroef ingeval van 24v type nu draait op 12v...


Het boordnet is 12V.
Het relais is een Albright. Voltage: 12V
Dus ik vermoed dat de boegschroef ook een 12V is.

Zeer waarschijnlijk Cupa boeg-, hekschroeven (hoewel ik bij Cupa altijd gele bekabeling zie).
Er zijn drie typen Cupa's: CP 40 is 12 volt; CP 50 en CP 90 zijn 24 volt.


Afgaande op bovenstaande zou het dan een Cupa CP 40 zijn?

Kan zijn. Ik moet inderdaad toegeven dat de staat van onderwaterschip en de roestige moeren op de straalbuis er nou niet echt bemoedigend uitzien. Maar dit zegt natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit van de boegschroef-motor! Ik meen dat CombiNoord ze, indien noodzakelijk, reviseert. Als je de onderhoud-status van het spul niet kent, maar alles wel goed draait, adviseer ik een nieuw setje keerringen te plaatsen.

Overigens heb ik het idee dat sommige bootbezitters meer kracht van een boegschroef verwachten dan noodzakelijk is!


Onderwaterschip wordt nog gestraald, dus dat gaat wel weer netjes worden.

Uit eerdere ervaringen met een boegschroef, en ook na opmerking vanuit de keuring, doet deze wel erg weinig.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Roadrunnertoao » 03 Jun 2021, 10:37

Boegschroef is idd een Cupa CP40
Boordnet is 12V
Ik zie, hoe langer ik de boegschroef aan heb staan, de stroomsterkte oplopen naar ruim 55A

Spanning * stroomsterkte = Vermogen
12V * 55A = 660W

Als ik dit in een tool gooi om de kabeldiameter te berekenen dan kom ik uit op 90mm2 (over 5 meter)

Klopt dit?
Dan zit ik met de huidige 35mm2 erg aan de krappe kant.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor FKZ » 03 Jun 2021, 12:14

nee dit klopt niet

ik gebruik vaak deze https://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/

als ik 5 meter in vul en 660 watt bij een max verlies van 4% (starmotoren) dan geeft die 25mm2 als advies

andere vuistregel is Amps/3 is aantal mm2 tot 5 meter elke extra 5 meter is 1 grote omhoog. Dit betreft weinig verlies en constante stroom voor b.v lader of omvormer. Boeg schroef is kort dus zou met dunnere kabels toe kunnen. Nadeel is dat dunnere kabels meer weerstand geven waardoor voltage zakt dus ergo de kracht van je boegschroef afneemt.

Deze vuit regels geeft 55/3= 18.3 dus 25mm omdat het 5 meter heen en terug is ga je 1 kabel diameter omhoog naar 35mm2

Het vreemde is dat cupa zelf een vermogen van 2,3 kw opgeeft voor de CP40 wat een stuk meer is dan de 660 die jij opgeeft.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Roadrunnertoao » 03 Jun 2021, 12:43

FKZ schreef:nee dit klopt niet

ik gebruik vaak deze https://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/

als ik 5 meter in vul en 660 watt bij een max verlies van 4% (starmotoren) dan geeft die 25mm2 als advies

andere vuistregel is Amps/3 is aantal mm2 tot 5 meter elke extra 5 meter is 1 grote omhoog. Dit betreft weinig verlies en constante stroom voor b.v lader of omvormer. Boeg schroef is kort dus zou met dunnere kabels toe kunnen. Nadeel is dat dunnere kabels meer weerstand geven waardoor voltage zakt dus ergo de kracht van je boegschroef afneemt.

Deze vuit regels geeft 55/3= 18.3 dus 25mm omdat het 5 meter heen en terug is ga je 1 kabel diameter omhoog naar 35mm2

Het vreemde is dat cupa zelf een vermogen van 2,3 kw opgeeft voor de CP40 wat een stuk meer is dan de 660 die jij opgeeft.


Je hebt gelijk, iig met de berekening. Ik heb echter ook verkeerd "gemeten".
Ik heb gemeten bij de accu; dus dit is met de huidige kabel. Daar kwam ie op 55A, maar beperking is natuurlijk de kabel.
Als de opgaaf vanuit Cupa is dat het 2,3 kW zou moeten zijn dan mis ik er een heel aantal met mijn gemeten 660W...

Zou dan de berekening niet als volgt moeten zijn:

2300W / 12V = 192A

192/3 = 64mm2

Volgens de tool 70 mm2 met 4% verlies
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor ErikH » 03 Jun 2021, 19:15

Leen ergens een min/max multimeter en ga de spanningsval eens meten, dat zegt meer dan al dat rekenen. Dan zie je ook meteen de staat van je accu.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2021, 20:40

Roadrunnertoao schreef:Boegschroef is idd een Cupa CP40
Boordnet is 12V
Ik zie, hoe langer ik de boegschroef aan heb staan, de stroomsterkte oplopen naar ruim 55A

Spanning * stroomsterkte = Vermogen
12V * 55A = 660W

Als ik dit in een tool gooi om de kabeldiameter te berekenen dan kom ik uit op 90mm2 (over 5 meter)

Klopt dit?
Dan zit ik met de huidige 35mm2 erg aan de krappe kant.

Volgens mij is een CP40 2300W bij 12V op de motor gemeten ! ! !
Dat zou dan overeen moeten komen met 192A, daar zou ik dan minimaal een 70mm² kabeltje voor nemen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Amersfow » 04 Aug 2023, 10:50

Vandaag WEER (voor de 3e keer! op 2 boten) storing met de boegschroef door slecht contact. Hoewel alles met aangeperste ogen en 80mm2 kabel is aangesloten blijft dit een gevoelig punt. De boegschroef gaat het steeds slechter doen tot die er helemaal mee stopt. Mijn eerste actie dan (nu) is de bekabeling omzeilen door er een startkabel overheen te zetten, van accupolen naar aansluitingen op de bs. En dan werkt die wel gewoon! Wellicht een aandachtspunt elk jaar ff na te lopen. Alleen met goed contact kun je m 100% gebruiken. Checken: accupool - krachtschakelaar - zekering - bs - accupool.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2023, 15:23

24V boegschroeven ? ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef is wat "matjes"

Berichtdoor Amersfow » 04 Aug 2023, 15:44

12V. De Vetus zekeringhouder is uitgevoerd met M6 boutjes, veel te licht eigenlijk. De BS werkt nu eindelijk zo als die zou moeten werken, sinds ik de boot kocht 2 jaar geleden was de boegschroef heel zwak. Ik dacht dat dat aan het kleine model lag. Heb de accu al vernieuwd, maar dat hielp niet. Nu val je van het voordek als je m ingeschakeld ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten