Walstroomvoorziening

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor henkvd » 08 Mrt 2021, 00:49

De installatie achter de trafo is veilig, met of zonder de jumper tussen wal en scheepsaarde, hij moet er alleen in om de laatste schakel veilig te maken, de kabel tussen wal en schip tot de primaire kant van de trafo, anders zou bij beschadiging van de walstroom kabel een onveilige situatie kunnen ontstaan.

Dat komt er op neer dat als je op de grond naast de boot staat en deze vast pakt en de fase zou door een beschadiging van de kabel aan boord aan het schip liggen, geen opsodemieter krijgt bij aan raken van de boot.

( Kan het nog veiliger, ja zeker, vergeet die jumper, en leg de boot met een dikke kabel aan aarde, alleen een knap punt op de wal om dit te realiseren is dan weer een probleem, waar vind je die.)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 08 Mrt 2021, 12:51

We komen er wel :-)
Resteert wat mij betreft nog:

Ik worstel nog met de min naast de rode plusdraad en de 2e zwarte draad.
Even los van Goeroe reacties: Moet de draad vanaf het sterpunt naar de omvormer niet ook aan de min 12V gekoppeld worden?
Er wordt gesproken over de aarde van de kast, maar is deze intern dan ook aan de min 12V gekoppeld?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 08 Mrt 2021, 17:46

Yep schreef:Moet de draad vanaf het sterpunt naar de omvormer niet ook aan de min 12V gekoppeld worden?


Hett is de rare tekenwijze van Jeroen waardoor de verwarring ontstaat, de bedoeling was goed. In mijn schema is de verbinding sterpunt - min 12V duidelijker getekend en op een manier zoals het ook uitgevoerd zou moeten worden.

Yep schreef:Er wordt gesproken over de aarde van de kast, maar is deze intern dan ook aan de min 12V gekoppeld?

Geen idee, pak de multimeter zou ik zeggen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 08 Mrt 2021, 19:22

Jouw tekening is niet zichtbaar....
Met de multimeter mag je zelf doen.
Dan zul je eerst de kast en/of de min uit moeten isoleren van de rest van het hele systeem om dit goed vast te kunnen stellen....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 08 Mrt 2021, 20:09

https://www.erikhayes.nl/walstroom/walstroom6.htm hier staat het schema ook inmiddels aan toegevoegd.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Thiemen » 20 Mrt 2021, 20:58

Heren,

Ik heb dit topic grotendeels doorgelezen, maar zoals ik het eerder heb begrepen moet de aardlek(automaat) na de omvormer komen.
Ik zie daar geen opmerkingen over, heb ik dat verkeerd?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 20 Mrt 2021, 21:03

Klopt, volgorde is trafo-omvormer-aardlekautomaat-groepautomaten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 21 Mrt 2021, 21:23

Wat scherp gezien! Ik heb de documentjes aangepast. https://www.erikhayes.nl/walstroom/index.html

En het schema;

Afbeelding

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 21 Mrt 2021, 22:32

En wat bedoel je met de *! beveiliging ook alweer?
De aardedraad naar de kern van de trafo ken ik niet.
En als het een Victron trafo betreft, dan zit de omschakeling aarde walstroom achter het deksel (draadje ompolen).
En ik neem aan dat je 12/24V groepen voorziet van enkelpolige automaten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Kwokko » 21 Mrt 2021, 23:48

Ik heb even een vraag over die schakelaar in de PE aansluiting naar het massa punt ( is huid schip) .
Het feit dat deze ingeschakeld moet zijn als de boot op de wal ligt ,begrijp ik wel ,want de boot heeft dan geen aarde aansluiting.

Mijn vraag:
Waarom moet de schakelaar open staan( PE geen contact met huid schip) als het schip in het water ligt?
Vanwege mogelijke vergissingen of het vergeten van ,zou ik opteren voor een vaste verbinding.
Er zal dus een reden moeten zijn waarom deze lijn open moet staan ,als het vaartuig in het water ligt.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten