Walstroomvoorziening

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor jblaauw » 04 Mrt 2021, 13:31

Op de behuizing van de omvormer/lader zit een aarde aansluiting - quote uit de gebruiksaanwijzing van Victron:

3.3 Aarde-aansluiting
3.3.1 De aardedraad van het stroomnet wordt verbonden met het randaarde-contact van de wandcontactdoos. Deze verbindingis alleen functioneel wanneer de behuizing met de aardeverbonden is. De behuizing heeft een aardschroef M5 op hetfront gemonteerd, zie afbeelding 3 op pagina 53. Verbind deze behuizings-aarde met aarde. Dit is bij schepen de scheepshuid of de aardplaat en bij auto’s het chassis.

Vandaar de extra draad die getekend is.

De benaming "sterpunt" heb ik geleend uit een ander draadje, maar is idd een centraalpunt waar alle aarde en -12v met de scheepshuid verbonden wordt.

Groeten Jeroen
jblaauw
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Feb 2012, 17:25
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 04 Mrt 2021, 17:36

Yep schreef:Maar ik zal je helpen.

Doe dat maar niet, je snapt er kennelijk iets van, maar niet genoeg.

Yep schreef:doorgekoppeld met aarde walstroom (van toepassing indien schip uit het water).

Wat is het nut van die extra aarddraad als de boel galvanisch gescheiden is?

Yep schreef:2. Als dat sterpunt al zou moeten (waarvan ik nog niet overtuigd ben, maar dat zou nog kunnen komen), dan deze direct koppelen aan 12/24 min.

Zo staat het in het gebrekkige schema en zo heb ik het ook uitgelegd. Jij bent niet overtuigd van het nut van potentiaalvereffening? En je bent ook niet overtuigd van het nut van de scheepshuid gekoppeld aan randaarde?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2021, 18:56

In de eerste plaats lijkt het mij verstandig dat je dat opstandige toontje dimt.
Verder:

Ik heb eerder al gesteld (lezen!!!!!) dat het goed kan zijn dat 'potentiaalvereffening/ scheepshuid/ randaarde' wel opportuun is.
Maar vergeef me dat ik graag ook een echte Goeroe aanhoor evenals de constatering in mijn eigen situatie waar ik geen 'ster' aantref.

Als je er dan zoveel verstand van hebt (blijkbaar te weing), dan zou ik terstond de manual van een scheidingstrafo eens nauwgezet doorspitten.
Vooral een hoofdstuk 'boot uit het water in combinatie met walstroom' heb je blijkbaar ooit schromelijk gemist en ik citeer Victron:

- Als de boot in het water ligt, verbindt de PE draad vanuit de input PE klem
met jumper J34A (zwarte draad in fig. 4). Nu zijn de in- en output gescheiden
van elkaar.
- Indien de boot op de wal ligt (winter periode of onderhoud) moet u, om de
veiligheid te waarborgen
, de aardleiding in de boot direct verbinden met de
input. Dit kunt u bewerkstelligen door de PE draad van de input PE klem te
verbinden met J34 (groen of grijze draad in fig. 4).


TS is weinig gebaat met het ontkennen van dit soort veiligheidsaspecten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 04 Mrt 2021, 20:45

Ik ontken niks, ik stel een vraag. Ik stel je dus nogmaals de vraag; Wat is het nut van die extra aarddraad als de boot op de wal staat? Dat Victron dat stelt is geen technische uitleg.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2021, 20:59

Nou ja, in ieder geval heb je niet alles gelezen zo blijkt.

Maar soi, kijk maar eens op https://www.vaartips.nl/walstroom/walstroom5.htm onder 'C' (slechts een van de vele voorbeelden).
En lees Victron manuals.

Mocht je dan nog niet overtuigd zijn, dan stel ik voor dat jij de TT en IT stelsels gaat herdefinieren.
De wereld wacht met spanning af.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 04 Mrt 2021, 21:13

Dat vind ik echt leuk dat je deze link aanhaalt!

We hebben het 3 pagina's lang over een systeem met scheidingstrafo, nu begin je ineens over een systeem zonder scheidingstrafo (met de nodige nadelen). Beter kunnen we dat buiten beschouwing laten, anders kan dit draadje heel lang worden (vraag me niet hoe ik het weet).

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2021, 21:26

Apparatuur AAN de wal welke met walstroom 230V bediend wordt bediend, dient rechtstreeks met dezelfde aarde verbonden te zijn.
Ik ga op zoek naar een beter plaatje maar als je dit al niet snapt en ook Victron negeert, dan vrees ik dat dit bij jou een kansloze missie wordt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 06 Mrt 2021, 17:34

Omdat jij niet met een antwoord op mijn vraag komt heb ik er nog eens over nagedacht; Waarschijnlijk ziet Victron een potentieel gevaar in de verbinding tussen dekstekker en scheidingstrafo, dit is de enige reden die ik kan bedenken voor de tijdelijke verbinding. Kans dat er iets misgaat is nihil, maar uit te sluiten is het gevaar niet.

Kortom; De oplossing met scheidingstrafo is niet foolproof (als de boot op de wal staat) en moet dus strikt genomen als onveilig worden beschouwd.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 06 Mrt 2021, 18:39

Verstandig dat je erover nadenkt.
Laten we maar even deescaleren.

Mijn betoog: Het lijkt me verstandig dat elke bonk bloot staal dat op de wal ligt, en gevoed wordt (direct of indirect) door een ST, voorzien wordt van aarde van diezelfde walstroomaansluiting.
Ik betwijfel of dat alleen zou gelden voor het traject stekker - ST.
Tenslotte kan a.g.v. een storing in het elektrisch systeem van het schip er ook spanning op de huid komen.
Maar ja, nu ga jij vast iets roepen over de onschuld van zo'n situatie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 06 Mrt 2021, 21:16

Yep schreef:Mijn betoog: Het lijkt me verstandig dat elke bonk bloot staal dat op de wal ligt, en gevoed wordt (direct of indirect) door een ST, voorzien wordt van aarde van diezelfde walstroomaansluiting.

Mee eens, nu ik over het stukje van Victron nagedacht heb. Ik stelde de vraag, jij zag dat als commentaar of ontkennen.

Yep schreef:Tenslotte kan a.g.v. een storing in het elektrisch systeem van het schip er ook spanning op de huid komen.

In een goed aangelegd boordspanningsnet met potentiaalvereffening is dat onmogelijk.

Afbeelding

1 - Min 12V systeem, randaarde 230V en scheepshuid zijn fysiek met elkaar verbonden d.m.v. het sterpunt. Er is dus nooit en te nimmer een potentiaalverschil binnen het schip tussen verschillende metalen delen. Zelfs als de hele zooi onder 600V komt te staan t.g.v. een fout aan de secundaire zijde scheidingstrafo staat merken we daar niks van in ons schuitje. Als we de fase van ons boordnet beetpakken blijft de boel natuurlijk wel gevaarlijk, maar daar is de aardlekschakelaar voor bedacht.
2- Ook met 1 been op de steiger en 1 been op het schip is het volkomen veilig, ook op bokken in de stalling geld dit. Door de galvanische scheiding van de scheidingstrafo kan de stroom van de secundaire wikkeling (ons boordnet) nooit een weg vinden naar de primaire wikkeling of de aardbol.
3- Door het sterpunt ligt de scheepshuid aan nul en aarde van het boordnet m.a.w. we hebben een TN-stelsel. Als er spanning op de scheepshuid komt vanaf de fase van het boordnet doen de zekeringen/automaatjes en/of de aardlekschakelaars hun werk.
4- Mijn conclusie is, ik herhaal, is dat Victron een potentieel probleem ziet tussen dekstekker en scheidingstrafo

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten