Walstroomvoorziening

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor jblaauw » 03 Mrt 2021, 18:52

Ha Yep, daar is niet heel gemakkelijk antwoord op te geven. In ieder geval niet door mij. Er is overigens wel heel veel informatie te vinden; bijvoorbeeld in het eerder aangehaalde stuk van Jan Bos, of in het boek 'Stroom aan boord' van lengkeek & buis. Daarnaast is er op dit forum al het één en ander over geschreven.

Voor zover ik kan overzien zit het verschil in een zg 'zwevend' net en een zg 'gepolariseerd' net. Waar bij een gepolariseerd net de N draad aan de scheepsaarde verbonden zit. Bij een zwevend net is dat niet het geval.
jblaauw
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Feb 2012, 17:25
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 03 Mrt 2021, 19:24

Ik kreeg de indruk dat ik niet het verschil kon onderscheiden tussen vierkant en rond ;-)
Dus het leek me een goed idee om een uitleg te vragen maar deze komt blijkbaar niet......

Daarnaast ken ik inmiddels de (goed aangelegde) installatie op mijn eigen schuit tot in detail maar ik kan nergens dit soort sterren en knooppunten ontdekken.
Overigens, bij een beetje installatie is er altijd wel een punt waar de scheepshuid aan massa 12/24V ligt, zo ook bij mij.

De tekening hierboven evenals de installatie bij mij aan boord zijn beide zwevend en met een scheidingstrafo, dus daar zit het verschil niet.
Wat ik verder lees op het WWW is dat dit soort sterren vroeger veel gebruikt werden als onderdeel van de installatie.
Dan hoefde je vaak maar 1 draad te trekken i.p.v. 2.

Maar als je alle 12/24V verbruikers en invoeding met een plus EN massa verbindt is er weinig aan de hand.
Hoogstens denk ik aan een verbinding, rechtstreeks tussen min 12/24V en de scheepshuid evenals aarde 230V en scheepshuid maar dat laat de tekening niet zien.

Ik denk dat Aquanaut wel wat kan roepen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 03 Mrt 2021, 20:06

Min accu, randaarde 230V en scheepshuid via het sterpunt heeft als doel potentiaalvereffening, ofwel vereffening van (een mogelijk) potentiaalverschil. Mooiste is dit via een sterpunt om onbedoelde (hoge) stromen te voorkomen via kabels die er niet voor bedoeld zijn of onbedoelde stromen via de scheepshuid. Comprende?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 03 Mrt 2021, 21:59

Comprende.....
Zoals geschetst is het misschien een idee.
Maar dan dient de tekening aangepast te worden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 03 Mrt 2021, 22:07

Tekening klopt wel meer niet aan, maar is in de basis goed.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 03 Mrt 2021, 22:23

Misschien handig om dit dan aan te geven...
Maar ik zal je helpen.

1. De aarde uitgang van de ST is instelbaar.
Ofwel zwevend of doorgekoppeld met aarde walstroom (van toepassing indien schip uit het water).

2. Als dat sterpunt al zou moeten (waarvan ik nog niet overtuigd ben, maar dat zou nog kunnen komen), dan deze direct koppelen aan 12/24 min.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2021, 12:28

Mijnheer Yep, krijg de indruk dat we weer eens met een paar begrips verwisselingen zitten !
Een zwevend net is een net zonder aarde, kan best redelijk veilig zijn, maar is niet CE toegelaten.
Een sterpunt is het punt waar de wikkelingen van een stergeschakelde generator samen komen en is in dat geval het 0-punt.
Maar noemen we het sterpunt in het schema van blauwe Jan het centraal aarde punt, dan zal het best werken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2021, 12:38

Heer Wolf,

Altijd goed om begripsverwisselingen de wereld uit te helpen.
Zwevend heb ik abuisievelijk wellicht gezien als 'geheel los van de walstroom' maar is dus blijkbaar zonder aarde.
Inderdaad voldoet dit niet aan voorschriften, noch is het veilig.
Dat het sterpunt een fout idee is heb ik niet gemeld, wel dat, als het sterpunt/huid aangesloten wordt, dit dat aan min 12/24V gekoppeld kan worden en niet als een 3e draad in de omvormer/lader.
Laat niet onverlet dat mijn 2 vermelde ideeen nog steeds opportuun zijn :-)

Groet,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2021, 12:48

Yep schreef:Heer Wolf,
Dat het sterpunt een fout idee is heb ik niet gemeld, wel dat, als het sterpunt/huid aangesloten wordt, dit dat aan min 12/24V gekoppeld kan worden en niet als een 3e draad in de omvormer/lader.
Laat niet onverlet dat mijn 2 vermelde ideeen nog steeds opportuun zijn :-)
Groet,Yep

Kan je niet volgen, leg uit ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2021, 12:50

Er loopt een draad van sterpunt naar omvormer/lader.
Waar is deze draad aan gekoppeld?
Niet aan de min 12V in ieder geval.

Het schema is nog niet compleet, vandaar mijn 2 ideeen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten