Walstroomvoorziening

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 22 Mrt 2021, 00:41

Yep schreef:En wat bedoel je met de *! beveiliging ook alweer?

Heb de tekst ook op de site ook aangepast https://www.erikhayes.nl/walstroom/walstroom6.htm ; In plaats van de acculader en/of omvormer en achterliggende installatie zijn er eindeloos veel varianten mogelijk. Bij een grotere afstand tussen scheidingstrafo en omvormer is het belangrijk om ook over de beveiliging van deze kabel goed na te denken, we willen niet dat er iets mis gaat bij een eventuele kortsluiting in deze kabel. Bij de keuze van een scheidingstrafo is het goed om stil te staan bij de inschakelstroom van de trafo, laat U hierover adviseren. Op het moment van inschakelen trekt de trafo kortstondig (veel) meer stroom dan de nominale stroom van de trafo, hierdoor zou de beveiliging van op de steiger aan kunnen spreken, vooral bij grotere scheidingstrafo's gaat dit probleem spelen. Een oplossing hiervoor is om een zogenaamde softstart te installeren.

Yep schreef:De aardedraad naar de kern van de trafo ken ik niet.
En als het een Victron trafo betreft, dan zit de omschakeling aarde walstroom achter het deksel (draadje ompolen).

Yep schreef:En ik neem aan dat je 12/24V groepen voorziet van enkelpolige automaten.

Dit documentje gaat over de basis, het is onmogelijk om alle specifieke situaties te gaan benoemen of beschrijven. Generator, meerdere eindgroepen, wel/geen omvormer, onderverdelers, soort uitvoering van de trafo, wel/geen acculader noem het maar op.

Kwokko schreef:Waarom moet de schakelaar open staan( PE geen contact met huid schip) als het schip in het water ligt?
Vanwege mogelijke vergissingen of het vergeten van ,zou ik opteren voor een vaste verbinding.
Er zal dus een reden moeten zijn waarom deze lijn open moet staan ,als het vaartuig in het water ligt.

PE van de wal moet geen contact hebben met huid schip, dat is waar het allemaal om draait om corrosie van je schip te voorkomen, begin eens te lezen vanaf pagina 1 https://www.erikhayes.nl/walstroom/index.html Onlangs hebben we ontdekt dat er een gevaarlijke situatie zou kunnen ontstaan met de boot op de wal EN walstroom ingeplugd EN een fout tussen dekstekker en scheidingstrafo. Ik ben zelf ook niet gecharmeerd van die schakelaar (inderdaad erg foutgevoelig), maar moet het voor de volledigheid toch erbij zetten. Heb al gehoord over een dikke laskabel, maar dat is even foutgevoelig.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Kwokko » 22 Mrt 2021, 01:29

ErikH schreef:PE van de wal moet geen contact hebben met huid schip, dat is waar het allemaal om draait om corrosie van je schip te voorkomen, begin eens te lezen vanaf pagina 1
.
Dat heb ik allang gedaan. En dan kom je op een gegeven moment bij de opmerking " ons schip rot weg omdat het feitelijk een grote accu is"
En dat is geen antwoord op mijn vraag.
Ik heb namelijk niks aan een verhaaltje op je site.

Hoe zit het bij mij.
Via een kabel komt bij mij de stroom binnen ,niet via een randdoos ,maar de aardlekdoos zit onder mijn stuurstand ,en daar plug ik de CEE-stekker in.
Vanuit de doos loopt een dikkere 2 kleurige draad naar het schot waar de stuurstand aan vast zit ,dit is een stalen tussenschot tussen motorruim en salon. Dus aan massa schip.
De andere 2 draden gaan naar een "blauwe kastje" ,dat de acculader is van mijn accu's.
Dus gewoon simpel aangesloten ,verder geen 230 volt aan boord ,alles is 12 volt . Koelkast ,lampen ,boegschroef en startmotor etc etc worden via de accu's gevoed.
Ligt mijn boot in het water ,en ben ik walstroom nodig ,dan gaat de CEE-stekker in de doos ,en heb ik 230 volt spanning tot de acculader.
Zo heb ik de boot in 2016 gekocht ,en mijn boot " rot " niet weg schijnbaar.
Wie zal het zeggen hoe lang dit al zo zit aangesloten,ik weet het niet ,en de vorige eigenaar woont niet meer in NL.
Die kan ik niet meer vragen ,heb geen adres van die mensen.

Dus nogmaals ,waarom moet de PE verbinding( =aarding) , afgekoppeld zijn,als de boot in het water ligt.
Kwokko
 

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 22 Mrt 2021, 09:26

ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 22 Mrt 2021, 12:06

En dit: https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-38.pdf.
Pas daarna eventueel weer melden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Kwokko » 22 Mrt 2021, 16:12

Yep schreef:Pas daarna eventueel weer melden.


Als je kunt rekenen, reken daar maar niet op.
Mensen die zelf geen antwoorden kunnen geven en alleen verwijzen naar verhalen van derden ,die hoef je niet weer te vragen toch?
Wie zelf geen kennis van zaken heeft,zo blijkt ,kan het ook niet uitdelen.

Ik laat het mooi bij het oude ,zoals het nu zit.
Kwokko
 

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 22 Mrt 2021, 17:13

In plaats van dat je je wat verdiept in standaard leesvoer, vraag je om een uitleg van dat leesvoer.
Leesvoer dat uiterst duidelijk en compleet is.

We kunnen dat leesvoer natuurlijk copy-paste op het WF plaatsen.
Maar dat gaan we niet doen :-)
Succes!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 22 Mrt 2021, 23:59

Duidelijker en completer dan in die 2 documentjes kunnen we het hier niet neertypen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Lotte » 23 Mrt 2021, 12:17

Afbeelding

Wat nou walstroom en veiligheid! :o
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 23 Mrt 2021, 12:26

Reden genoeg voor een ST + eigen aarde :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Lexvdpoel » 24 Mrt 2021, 16:26

Ik wil het zelf zo gaan doen:

Afbeelding

Ben ik iets vergeten?
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten