Yep schreef:En wat bedoel je met de *! beveiliging ook alweer?
Heb de tekst ook op de site ook aangepast https://www.erikhayes.nl/walstroom/walstroom6.htm ; In plaats van de acculader en/of omvormer en achterliggende installatie zijn er eindeloos veel varianten mogelijk. Bij een grotere afstand tussen scheidingstrafo en omvormer is het belangrijk om ook over de beveiliging van deze kabel goed na te denken, we willen niet dat er iets mis gaat bij een eventuele kortsluiting in deze kabel. Bij de keuze van een scheidingstrafo is het goed om stil te staan bij de inschakelstroom van de trafo, laat U hierover adviseren. Op het moment van inschakelen trekt de trafo kortstondig (veel) meer stroom dan de nominale stroom van de trafo, hierdoor zou de beveiliging van op de steiger aan kunnen spreken, vooral bij grotere scheidingstrafo's gaat dit probleem spelen. Een oplossing hiervoor is om een zogenaamde softstart te installeren.
Yep schreef:De aardedraad naar de kern van de trafo ken ik niet.
En als het een Victron trafo betreft, dan zit de omschakeling aarde walstroom achter het deksel (draadje ompolen).
Yep schreef:En ik neem aan dat je 12/24V groepen voorziet van enkelpolige automaten.
Dit documentje gaat over de basis, het is onmogelijk om alle specifieke situaties te gaan benoemen of beschrijven. Generator, meerdere eindgroepen, wel/geen omvormer, onderverdelers, soort uitvoering van de trafo, wel/geen acculader noem het maar op.
Kwokko schreef:Waarom moet de schakelaar open staan( PE geen contact met huid schip) als het schip in het water ligt?
Vanwege mogelijke vergissingen of het vergeten van ,zou ik opteren voor een vaste verbinding.
Er zal dus een reden moeten zijn waarom deze lijn open moet staan ,als het vaartuig in het water ligt.
PE van de wal moet geen contact hebben met huid schip, dat is waar het allemaal om draait om corrosie van je schip te voorkomen, begin eens te lezen vanaf pagina 1 https://www.erikhayes.nl/walstroom/index.html Onlangs hebben we ontdekt dat er een gevaarlijke situatie zou kunnen ontstaan met de boot op de wal EN walstroom ingeplugd EN een fout tussen dekstekker en scheidingstrafo. Ik ben zelf ook niet gecharmeerd van die schakelaar (inderdaad erg foutgevoelig), maar moet het voor de volledigheid toch erbij zetten. Heb al gehoord over een dikke laskabel, maar dat is even foutgevoelig.
Gr.
Erik