ErikH schreef:Het is alweer een stukje overzichtelijker. Zekering 4At acculader voegt weinig toe, automaatje op de steiger is goed genoeg. Min 12V boordnet zou ik niet via het sterpunt laten lopen. Ik mis nog een hoofdschakelaar in het 12V systeem, als je 'm goed plaatst in de minleiding accu's kun je met 1 hoofdschakelaar volstaan. Dicht bij de accubank een hoofdzekering voor de leiding naar je schakelpaneel zou ook handig zijn.
Gr.
Erik
Die zekering heb ik erin voor het geval als de aardlek van de walstroomvoorziening niet goed zou functioneren. dan springt hij er bij eventuele sluiting naar aarde er eerder uit dan als de walvoorziening 10 of 16 ampère zou zijn.
Ben het wel met je eens dat het niet noodzakelijk is maar heb hem toch liggen
Waarom zou je de min 12v boordnet niet over het sterpunt laten lopen? de massa van de accubank en start accu ligt aan elkaar. Het motorblok zit aan de massa en maakt contact met de huid.
Als ik dat zelf niet zo zou aansluiten dan zou de motor het koppelpunt van de massa zijn.
Het is niet zo dat het lampje in de wc de massa van de huid zou krijgen hoor, deze gaat wel met een aparte massa kabel weer naar het sterpunt.
Dus in principe zal de huid nooit als geleider gebruikt worden
De 12v accubank krijgt 6 aparte schakelaars om de accu's los van elkaar te kunnen vervangen en te voorkomen dat de kabel dan onder spanning zou blijven van de andere accu's
Schakelpaneel krijgt een eigen onderverdeel zekeringkast die inderdaad ook een hoofdzekering krijgt