Walstroomvoorziening

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 24 Mrt 2021, 17:21

Ik heb altijd begrepen dat de walstroom eerst naar de ST dient te gaan.
Je koppelt dan aan het begin van de keten de wal los van het schip.
Van daar uit kan het verder.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 24 Mrt 2021, 20:34

Lex, ik vind je schema er ingenieus uitzien, maar toch 4 dingen die ik anders zou doen. De volle capaciteit van je omvormer kun je niet benutten en er zit in het schema 1 ntc teveel. Derde punt; De randaarde boordnet hard vastknopen aan secundaire zijde scheidingstrafo en niet via het scheepsstaal laten lopen. Vierde punt; Min 12V boordnet niet via scheepsstaal laten lopen, maar dat zal je fout getekend hebben.

Snel wat in elkaar geflanst, maar net wat ingenieuzer;

Afbeelding

Uiteraard zelf nog verder uitwerken, laat het resultaat hier zien, ben benieuwd.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Lexvdpoel » 25 Mrt 2021, 15:31

Ik heb m'n schema aangepast omdat ik ondervonden heb dat de kwaliteit van de "sinus" niet beter werd met de scheidingstransformator achter de omvormer.
Erik, de min van het boordnet loopt via het sterpunt. ik heb het aarde symbool even misbruikt als sterpunt. Dit evenals voor de randaarde boordnet.
De huid van de boot zit wel aan dit sterpunt gekoppeld.

Zou je dit anders doen?

Heb het nu zo:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 25 Mrt 2021, 19:53

Het is alweer een stukje overzichtelijker. Zekering 4At acculader voegt weinig toe, automaatje op de steiger is goed genoeg. Min 12V boordnet zou ik niet via het sterpunt laten lopen. Ik mis nog een hoofdschakelaar in het 12V systeem, als je 'm goed plaatst in de minleiding accu's kun je met 1 hoofdschakelaar volstaan. Dicht bij de accubank een hoofdzekering voor de leiding naar je schakelpaneel zou ook handig zijn.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Lexvdpoel » 26 Mrt 2021, 09:55

ErikH schreef:Het is alweer een stukje overzichtelijker. Zekering 4At acculader voegt weinig toe, automaatje op de steiger is goed genoeg. Min 12V boordnet zou ik niet via het sterpunt laten lopen. Ik mis nog een hoofdschakelaar in het 12V systeem, als je 'm goed plaatst in de minleiding accu's kun je met 1 hoofdschakelaar volstaan. Dicht bij de accubank een hoofdzekering voor de leiding naar je schakelpaneel zou ook handig zijn.

Gr.

Erik

Die zekering heb ik erin voor het geval als de aardlek van de walstroomvoorziening niet goed zou functioneren. dan springt hij er bij eventuele sluiting naar aarde er eerder uit dan als de walvoorziening 10 of 16 ampère zou zijn.
Ben het wel met je eens dat het niet noodzakelijk is maar heb hem toch liggen :)
Waarom zou je de min 12v boordnet niet over het sterpunt laten lopen? de massa van de accubank en start accu ligt aan elkaar. Het motorblok zit aan de massa en maakt contact met de huid.
Als ik dat zelf niet zo zou aansluiten dan zou de motor het koppelpunt van de massa zijn.
Het is niet zo dat het lampje in de wc de massa van de huid zou krijgen hoor, deze gaat wel met een aparte massa kabel weer naar het sterpunt.
Dus in principe zal de huid nooit als geleider gebruikt worden
De 12v accubank krijgt 6 aparte schakelaars om de accu's los van elkaar te kunnen vervangen en te voorkomen dat de kabel dan onder spanning zou blijven van de andere accu's
Schakelpaneel krijgt een eigen onderverdeel zekeringkast die inderdaad ook een hoofdzekering krijgt
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 26 Mrt 2021, 20:53

Sterpunt is bedacht voor veiligheid, niet voor functionaliteit. Voor de goede werking zal het helemaal niks uitmaken.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 31 Mrt 2021, 12:45

Alhoewel het 'sterpunt' een beetje een recent onderwerp is deze maar even gaan meten.
Het is tenslotte maar een klein klusje.

Ik kan uiteraard niet constateren of er grote stromen kunnen lopen over het 'sterpunt' (hetgeen niet noodzakelijk zou moeten zijn).
Als er wel grotere stromen zouden lopen, kan de weerstand a.g.v. dunne bedrading of slechte contacten groter worden.
Daarnaast heb ik op het schip geen actief 'sterpunt'.

Maar de ohmse weestand tussen metaal schip - min 24V motor - min 24V serviceaccu's - aarde 230V is onderling overal 0,0 ohm.
Da's dan weer een 'geruststelling'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3172
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten