Walstroomvoorziening

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 06 Mrt 2021, 21:31

Dan ben ik benieuwd wat Victron of andere Goeroes hierover te melden hebben.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor varg » 06 Mrt 2021, 22:44

Sorry lezers, ik heb eerder in deze discussie de stukken over walstroom van Henk Bos aangeraden die hij bij leven gepubliceerd had in zijn blad Info 20M. Ik heb helaas één link niet meegestuurd.
Hierbij een eenvoudige link die alle drie de delen in een keer te zien geeft: https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf

Dan nog even over het schip dat keurig is voorzien van een eigen scheepsaarde (en dus geen directe verbinding meer heeft met de wal-aarde) maar voor onderhoud of winterstalling op de wal ligt:
In dat geval is er geen aarde (massa) via het water en dient er een tijdelijke verbinding met de wal-aarde gemaakt te worden anders is de scheepsinstallatie onveilig.
Dit kan door een schakelaar te installeren die een verbinding verzorgt tussen walaarde en het schip en dus enkel gebruikt wordt op de helling/wal.

Met excuses voor de eerdere onvolledige link,
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2021, 00:33

Eensch.
Dit is dus de kern van mijn betoog.
Ik heb dit stuk gezien maar kon er niet in vinden dat walstroomaarde aan scheepsaarde moet bij schip op de wal.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 07 Mrt 2021, 14:14

varg schreef:Dan nog even over het schip dat keurig is voorzien van een eigen scheepsaarde (en dus geen directe verbinding meer heeft met de wal-aarde) maar voor onderhoud of winterstalling op de wal ligt:
In dat geval is er geen aarde (massa) via het water en dient er een tijdelijke verbinding met de wal-aarde gemaakt te worden anders is de scheepsinstallatie onveilig.


We zijn het eens dat de verbinding er moet komen, de reden die je aangeeft ben ik het niet mee eens, zie mijn eerdere bericht.

Het artikeltje stamt uit 20008. Ik heb 'm met de nodige aanpassingen en verbeteringen opnieuw online gezet; https://www.erikhayes.nl/walstroom/ Schiet maar!

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor jblaauw » 07 Mrt 2021, 19:11

Heren, ik ben blij dat u elkaar heeft gevonden. Min of meer. Waarbij de min wel aan de walaarde moet worden gekoppeld als de boot uit het water is. Hahahaha. Maar nu even serieus. Mijn boot staat uit het water, dus is het verstandig om de walaarde door te koppelen aan de boot aarde. Ongeveer zoals zo: Afbeelding.

Heb ik het dan goed begrepen?

Hartelijke groet, Jeroen
jblaauw
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Feb 2012, 17:25
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 07 Mrt 2021, 19:51

Goed begrepen, je schema nog iets aangepast;

Afbeelding

Nog vergeten, die aardlekschakelaar moet een aardlekautomaat of aardlekschakelaar + automaat worden. Nu nog iets verzinnen dat die schakelaar altijd in correcte stand staat, niet geheel onbelangrijk :o

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2021, 19:57

He Jeroen,

Denk het bijna wel.
Je bedoelt denk ik waarbij de walaarde aan de bootaarde moet worden gekoppeld.......
Klopt, in de tekening lijkt het een schakelaar, bij Victron moet je een draadje in de kast overzetten.

Ik worstel nog met de min naast de rode plusdraad en de 2e zwarte draad.
Even los van Goeroe reacties: Moet de draad vanaf het sterpunt naar de omvormer niet ook aan de min 12V gekoppeld worden?
Er wordt gesproken over de aarde van de kast, maar is deze intern dan ook aan de min 12V gekoppeld?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor ErikH » 07 Mrt 2021, 21:00

Ondertussen nog even aan het werk geweest;

Afbeelding

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor jblaauw » 07 Mrt 2021, 21:03

Bedankt voor de reacties, en de aanpassingen op de tekening. Aangezien mijn boot nu op de wal staat en ik er aan werk is dit interessante informatie. Ik vraag mij wel af hoeveel mensen die jumper setting veranderen in de Victron sa, wanneer ze op de wal staan. Maar dit terzijde. Dan is idd de uitdaging om ervoor te zorgen dat de aarde-schakelaar altijd in de juiste positie staat. Dat lijkt mij moeilijk te automatiseren. Ik denk dat ik het in een checklist opneem.

Groeten Jeroen
jblaauw
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Feb 2012, 17:25
ligplaats:
info:

Re: Walstroomvoorziening

Berichtdoor jblaauw » 07 Mrt 2021, 21:08

Ik had de nieuwe tekening van Erik nog niet gezien toen ik mijn reactie plaatste; top! Ik heb idd een aardlek-automaat geplaatst en de min/aarde aangesloten zoals je schetst. Ik ben jullie zeer erkentelijk voor de inhoudelijke reacties. Ik heb er erg veel van geleerd.
Hartlijke groet, Jeroen
jblaauw
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 Feb 2012, 17:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten