Yep schreef:Mijn betoog: Het lijkt me verstandig dat elke bonk bloot staal dat op de wal ligt, en gevoed wordt (direct of indirect) door een ST, voorzien wordt van aarde van diezelfde walstroomaansluiting.
Mee eens, nu ik over het stukje van Victron nagedacht heb. Ik stelde de vraag, jij zag dat als commentaar of ontkennen.
Yep schreef:Tenslotte kan a.g.v. een storing in het elektrisch systeem van het schip er ook spanning op de huid komen.
In een goed aangelegd boordspanningsnet met potentiaalvereffening is dat onmogelijk.
1 - Min 12V systeem, randaarde 230V en scheepshuid zijn fysiek met elkaar verbonden d.m.v. het sterpunt. Er is dus nooit en te nimmer een potentiaal
verschil binnen het schip tussen verschillende metalen delen. Zelfs als de hele zooi onder 600V komt te staan t.g.v. een fout aan de secundaire zijde scheidingstrafo staat merken we daar niks van in ons schuitje. Als we de fase van ons boordnet beetpakken blijft de boel natuurlijk wel gevaarlijk, maar daar is de aardlekschakelaar voor bedacht.
2- Ook met 1 been op de steiger en 1 been op het schip is het volkomen veilig, ook op bokken in de stalling geld dit. Door de galvanische scheiding van de scheidingstrafo kan de stroom van de secundaire wikkeling (ons boordnet) nooit een weg vinden naar de primaire wikkeling of de aardbol.
3- Door het sterpunt ligt de scheepshuid aan nul en aarde van het boordnet m.a.w. we hebben een TN-stelsel. Als er spanning op de scheepshuid komt vanaf de fase van het boordnet doen de zekeringen/automaatjes en/of de aardlekschakelaars hun werk.
4- Mijn conclusie is, ik herhaal, is dat Victron een potentieel probleem ziet tussen dekstekker en scheidingstrafo
Gr.
Erik