Welke boegschroef en waar installeren?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Pettevlet » 02 Feb 2021, 10:45

Om te beginnen: eigenlijk heb ik een hekel aan boegschroeven. Ik vind het herriedingen die volgens mij meer caviteren dan stuwen en voor mij hoeft er geen op mijn bootje te zitten. Ik doe tenslotte al mijn hele leven zonder.
Mijn 'betere helft' echter, wil wel graag zo’n ding, met als argument: als er iets met jou gebeurt onderweg wil ik veilig kunnen aanmeren. Ze voelt zich erg onzeker om te manoeuvreren zonder zo’n ding. Op zich heeft ze daar een punt. Ze is niet alleen de betere helft, maar natuurlijk ook de verstandigste van de twee.

Dus mijn vraag: hebben jullie een advies voor een boegschroef voor een 10 meter Gillissen vlet. Ik denk dat 50 of 60 kgf meer dan voldoende is en mijn voorkeur gaat, in verband met het caviteren en de herrie uit naar een proportioneel geregeld exemplaar, hoewel daar natuurlijk wel een prijskaartje aan hangt.

En als jullie dan ook nog een betrouwbaar adresje weten ergens in Friesland om zo’n ding te laten installeren maken jullie mijn andere helft helemaal gelukkig, denk ik zo.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor kajoe » 02 Feb 2021, 11:02

neem is contact op met bakker ijlst deze zijn goed .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Mopolcamper » 02 Feb 2021, 12:09

Van cavitatie heb ik nooit iets gemerkt. En herrie? Langer als 2 tot 3 seconden heb je dat ding nooit nodig. Ik loop helemaal weg met TB Miedema in Makkum, maar naast Bakker in IJlst is Eeuwe de Jong in Heeg ook een goed adres.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor pascall » 02 Feb 2021, 13:45

Heb zelf een Vetus 110 kg, inmiddels 24 jaar oud, bevalt super.
Zit in een Barkas van 1100 meter, over bemeten?
Beter een zware dan een mager exemplaar.
Ook ik gebruik deze zelden of niet, maar er is altijd wel een situatie waneer deze van pas komt, en dan is het met voldoende vermogen zo opgelost!
Met dat ,zo, bedoel ik dan ook enkele seconden.
Voordeel van een boegschroef vind ik dat je in gaatjes kruip met wind of stroom waar je normaal gesproken voor bedankt.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor FKZ » 02 Feb 2021, 14:50

Vetus roeptoeteren dat ze de boegschroef opnieuw hebben uitgevonden en proportioneel hebben gemaakt. Sidepower heeft dat al veel langer in hun pro modellen. Zat ook te kijken naar een proportionele boegschroef vooral omdat je dan rustig de kop kan bij of weg draaien het geweld is niet altijd nodig. Ik schrok wel wat van de prijzen de bow pro van Vetus werkt via can bus en heeft veel bijkomende kosten zoals een paneel can cabels netwerk etc.

Ik heb voor de SP50 van side power gekozen voor bootje van 8 meter lwl en 9m loa breedte 3 meter met een gewicht van rond de 5,5 ton. Geleverd via kok watersport in vinkeveen goede service en meer korting dan de werf kon krijgen. De werf last de buis er in montage doe ik zelf. Voor dit model is de proportionele versie 2x zo duur als de niet proportionele (alles met boekjes prijs) zie onderstaande prijzen.

BIj side power koop je een pro versie die is ongeveer 2x zo duur als de niet proportionele versie boekjes prijs 2995 voor de pro en 1400 voor de aan/uit. Dan komen de kosten voor het paneel proportioneel 560 euro joystick voor aan uit model 140 euro. Boekjes prijs zonder kabels lopen al best uit elkaar. Grofweg 4000 voor proportioneel en 2000 voor

Installatie laat ik buiten beschouwing dat ontloopt elkaar niks tunnel lassen is hetzelfde en de bekabeling is ook hetzelfde.

Ik heb nu gekozen voor een extra afstandbediening via aliexpress (10 euro) mogelijk dat ik later nog proportioneel ga ombouwen met een aparte controller.

Let op verschillende leveranciers geven stuwdrukken bij verschillende voltages. Sidepower geeft voor de SE 50 een stuwdruk van 50 kg bij 10.5 volt en bij 12 volt 62KG. Vetus geeft b.v 55 kgf bij nominaal voltage.

Bij mij kwam de side power het beste uit ivm de off set uit het midden. Vetus heeft een offset van de motor uit het midden van 75mm bij boten met een scherp voorschip kan dat problemen geven. Sidepower heeft een offset van 25mm. JE kan natuurlijk de motor in het midden plaatsen en dan het staart stuk verplaatsen. Of dat laatste wat uitmaakt weet ik niet het is in ieder geval het advies van deze twee leveranciers om ea zo te monteren.

succes
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Wolf1 » 02 Feb 2021, 16:22

Wel eens gedacht over een standaard willekeurige boegschroef en daar een losse regelaar bij te kopen ?
Dan mis je alleen het bedieningshandeltje nog, maar dan heb je geluk, want die maak en verkoop ik !
Vaar zelf met een Paulides permanent DC motor, een Sigmadrive regelaar, en een eigen genoemd handel.
Heel de haven wil het zelfde !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Pettevlet » 02 Feb 2021, 18:27

Dank voor de reacties tot zover.

@kajoe en @mopoicamper dank voor de adressen

@FKZ als ik het goed begrijp is het grote verschil met de Vetus dat deze borstelloos is. Ik vraag me af of dat veel viezigheid scheelt in het vooronderzoek (We slapen voor in de punt) m.b.t. het stof van de borstels bij andere systemen

@Wolf1 daar zat ik ook aan te denken, maar 8k vraag mij af of dat veel goedkoper is. Ik zie dat de vermogensrekeningen ook iets van € 1000,- kosten, en dan moet ik nog jouw joystick er bij hebben (hoe duur is die?)

Karel
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor varg » 02 Feb 2021, 20:26

Hier is het tekstduiveltje bezig geweest: vermogensrekening (vermogensregelaar?) en vooronderzoek (vooronder?).
Mijn vijf cent: ik las ergens: "liever een grote dan een te kleine" . Dat zou ik graag omkeren.
Een wat kleinere is:
- goedkoper
- maakt minder herrie
- heeft minder diepgang nodig en kan dus meer naar voren gemonteerd worden
- maakt het inbouwen makkelijker

Kijk: als je zo een ding al jaren niet nodig hebt gehad gebruik je hem straks niet meer dan bij elkaar een kwartier op een heel seizoen. Om daarvoor allerlei hoogtechnische en dure oplossingen te zoeken is natuurlijk niet slim.
Koop een machientje van een goed merk, met een kleine buisdoorsnede en eentje die je wat langer achter elkaar kunt gebruiken.
Kijk goed uit dat je geen koolstof-verspreider koopt...niet echt lekker in het vooronder.
Kijk ook even of je om de buis heen, met behulp van een houten schotje, wat superfijn zilverzand kunt storten...dat maakt het onvermijdelijke cavitatie-geluid al veel aangenamer!
Het grote probleem met de bar potente kopschroeven is dat ze telkens 'even' aangezet worden. Soms wel 5 korte ' stoten' achter elkaar.
Irritant geluid, extreem grote aanloopstromen, nerveus gedoe en veel kans om rommel naar binnen te zuigen. Dat wil je niet.
Neem een wat kleinere, bouw hem ver voorin in met de buis minimaal 10 cm onder water. Je kunt hem wat langer achter elkaar aanhouden en zo ook beter doseren. Stuwkracht in kg' s is niet alles. Een Gillesen heeft tijd nodig om in beweging te komen. Een kleine kracht, langer aangehouden, verder voorin ingebouwd, met een kortere buis. Samengesteld uit probleemloze onderdelen. Dat is wat je nodig hebt. Let goed op de degelijkheid van wat er onder water ingebouwd wordt. Let ook op de motor en de relais. Je wilt er immers geen omkijken meer naar hebben! Niemand zit te wachten op meer onderhoudsgevoelige zaken, zeker niet als je ouder wordt. Als je geen extra accu wilt....met overbemeten (las)kabels werkt hij ook prima direct vanaf de start-accu (staat in het midden bij een Gillesen?). Zeker als je bedenkt dat je de motor praktisch altijd aan hebt als je de kopschroef gebruikt.
Ik heb zelf veel plezier van een Rheinstrohm, ooit bij Exalto gekocht. De kant-en-klaar-sets zijn verwonderlijk duur. Daar zitten wonderbaarlijke marges op. Alleen daarom al is het handig om eens met Wolf1 van gedachten te wisselen. Die houd ook niet van prutswerk.
groet, laat ons horen wat het is geworden. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Pettevlet » 02 Feb 2021, 20:37

Haha, ja de autocorrect had me te pakken. Valt ook niet mee op een telefoonschermpje.

Dank voor de goede adviezen!
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Rene » 03 Feb 2021, 00:37

@ Varg:

Eens .

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten