door varg » 02 Feb 2021, 20:26
Hier is het tekstduiveltje bezig geweest: vermogensrekening (vermogensregelaar?) en vooronderzoek (vooronder?).
Mijn vijf cent: ik las ergens: "liever een grote dan een te kleine" . Dat zou ik graag omkeren.
Een wat kleinere is:
- goedkoper
- maakt minder herrie
- heeft minder diepgang nodig en kan dus meer naar voren gemonteerd worden
- maakt het inbouwen makkelijker
Kijk: als je zo een ding al jaren niet nodig hebt gehad gebruik je hem straks niet meer dan bij elkaar een kwartier op een heel seizoen. Om daarvoor allerlei hoogtechnische en dure oplossingen te zoeken is natuurlijk niet slim.
Koop een machientje van een goed merk, met een kleine buisdoorsnede en eentje die je wat langer achter elkaar kunt gebruiken.
Kijk goed uit dat je geen koolstof-verspreider koopt...niet echt lekker in het vooronder.
Kijk ook even of je om de buis heen, met behulp van een houten schotje, wat superfijn zilverzand kunt storten...dat maakt het onvermijdelijke cavitatie-geluid al veel aangenamer!
Het grote probleem met de bar potente kopschroeven is dat ze telkens 'even' aangezet worden. Soms wel 5 korte ' stoten' achter elkaar.
Irritant geluid, extreem grote aanloopstromen, nerveus gedoe en veel kans om rommel naar binnen te zuigen. Dat wil je niet.
Neem een wat kleinere, bouw hem ver voorin in met de buis minimaal 10 cm onder water. Je kunt hem wat langer achter elkaar aanhouden en zo ook beter doseren. Stuwkracht in kg' s is niet alles. Een Gillesen heeft tijd nodig om in beweging te komen. Een kleine kracht, langer aangehouden, verder voorin ingebouwd, met een kortere buis. Samengesteld uit probleemloze onderdelen. Dat is wat je nodig hebt. Let goed op de degelijkheid van wat er onder water ingebouwd wordt. Let ook op de motor en de relais. Je wilt er immers geen omkijken meer naar hebben! Niemand zit te wachten op meer onderhoudsgevoelige zaken, zeker niet als je ouder wordt. Als je geen extra accu wilt....met overbemeten (las)kabels werkt hij ook prima direct vanaf de start-accu (staat in het midden bij een Gillesen?). Zeker als je bedenkt dat je de motor praktisch altijd aan hebt als je de kopschroef gebruikt.
Ik heb zelf veel plezier van een Rheinstrohm, ooit bij Exalto gekocht. De kant-en-klaar-sets zijn verwonderlijk duur. Daar zitten wonderbaarlijke marges op. Alleen daarom al is het handig om eens met Wolf1 van gedachten te wisselen. Die houd ook niet van prutswerk.
groet, laat ons horen wat het is geworden. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer