Welke boegschroef en waar installeren?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor pascall » 03 Feb 2021, 21:55

[color=#0000FF][Pascal, een boegschroef DC elektromotor, is vanwege de gunstige karakteristiek voor de serie motor gekozen, dat houd in dat de volle hoofdstroom door het anker loopt en bij een kopergewonden veld ook door het veld loopt.
De hoofdstroom overbrengen naar een draaiend anker zonder borstel vraagt dus een extra dynamo op de ankeras en ga er maar vanuit dat elke magnetische stroom overbrenging kost 20% comprende ?
Waar je, je verhaal van het net geplukt heb weet ik niet, maar zal wel iets van model bouw zijn, met stromen van 300A wordt het toch allemaal iets moeilijker.
Gr. Wolf1
Ps Varga als ik alleen vaar leg hem tegen de sluis muur zet de boegschroef op het vermogen dat mijn dynamo kan leveren bij stationair toerental en wandel naar buiten voor mijn touwtjes, maakt geen herrie en blijft mooi tegen de muur geplakt[/size][/i]
[/quote][/color][/color]

Wolf1, het stukje van internet is niet modelbouw gerelateerd, als je zoekt op, rendement brushless vs brushed motor, kom je een grote hoeveelheid informatie tegen die het zelfde zeggen.

Kan het verschil nog in een inrunner of outrunner zitten?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Oeverloos » 03 Feb 2021, 22:53

Pettevlet schreef:Nog wel een vraagje over de Cupa. De motor zit in de tunnelbuis, dat lijkt zeker een voordeel, maar betekent dat ook dat de tunnelbuis groter van diameter moet zijn voor dezelfde stuwkracht? Dat kan potentieel nog een probleempje zijn omdat de buis onder de steven van de vlet gehangen moet worden. En hoe minder waterweerstand bij de vaart, hoe beter natuurlijk.


Ik heb ook een vlet. De boegschroef is zo ingebouwd dat er geen noemenswaardige weerstand optreedt.
Eerlijk gezegd gebruik ik de boegschroef haast nooit, omdat ik bijna altijd anker, maar in een haven en sluis is het mooi om te hebben.
Het ding is niet proportioneel, want hier in Friesland ingebouwd. Aan of uit.
Het klopt wat Varg schrijft, de stuwkracht is zo hoog dat iemand op het voordek zomaar verdwijnt.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2021, 10:48

Pettevlet schreef: Nog wel een vraagje over de Cupa. De motor zit in de tunnelbuis, dat lijkt zeker een voordeel, maar betekent dat ook dat de tunnelbuis groter van diameter moet zijn voor dezelfde stuwkracht? Dat kan potentieel nog een probleempje zijn omdat de buis onder de steven van de vlet gehangen moet worden. En hoe minder waterweerstand bij de vaart, hoe beter natuurlijk.

Onze scheepjes kun je natuurlijk niet één op één vergelijken, maar mijn Cupa hangt ook in een soort bulbsteventje onder de boeg. Ik kreeg na inbouw de indruk dat dit eerder bevorderend werkte dan remmend, maar omdat ik dat niet objectief kon meten houd ik dat op verbeelding. Ik denk dat het niks uitmaakt.
Ik ben wel tevreden met de Cupa overigens, die er nu 16 jaar onderhangt. Zeer solide! Je hoort hem wel, maar niet dat gejank, dankzij lage toerental en flinke schroefdiameter. Maar daarvoor is er onder de boeg ruimte zat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor FKZ » 04 Feb 2021, 11:20

wellicht nog te overwegen een proportionele regeling van bellman volgens mij compleet met paneel etc type boegschroef maakt niet uit (zolang deze maar een relais aansturing heeft) Zet je tussen de accu en de boegschroef. https://www.nauticpro.nl/bow-adjust-proportionele-regeling

Persoonlijk heb ik een controller en en een joystick voor de bril. Kom ik rond de 500 euro uit voor controller met joystick kan een boegschroef tot 200 amp op 12 volt aansturing dat is ongeveer een 2.4 tot 3 KW boegschroef. Joystick is gewoon in de markt verkrijgbare Penny en gilles JC120 joystick. Kost 70 euro bij farnell. Dit is wel een redelijk serieuze ombouw omdat ik het omschakel relais wil demonteren en de motor controller de draairichting wil laten omkeren. Anders kom je op een PWM regelaar zoals bellman gebruikt. Die voert het voltage op en gebruik nog steeds het omschakel relais voor BB/SB. Op zich niks mis mee omdat het omschakelen door de controller spanningsloos gebeurt dus veel minder heftig dan als je direct vol contact maakt.

Kijk maar eens naar de verschillende boegschroeven een grotere tunnel geeft meer kracht maar heeft dezelfde motor. zie linkje https://www.yachtzubehoer24.eu/epages/61687833.sf/de_AT/?ObjectPath=/Shops/61687833/Products/BOW_E waar de vetus typen netjes onder elkaar staan met vermogens. De 45 tm de 65 kgf hebben allemaal een 3 pk motor alleen de diameter van de tunnel en daarmee ook de schroef neemt toe van 125mm naar 185mm.

Als de proportioneel gaat dan zou ik mooi in het midden kiezen kwa vermogen. Vetus pro kan maar is wel echt aan de prijs vind ik persoonlijk. Als je een kale boegschroef koopt en daar het Bellman gebeuren aan toevoegt heb je voor 1000 euro meer proportioneel. Je maakt geen kosten aan een aan/uit paneel. Ook de bekabeling naar het paneel toe is makkelijker gewoon UTP kabel dus lekker dun en op elke hoek van de straat te krijgen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Wolf1 » 04 Feb 2021, 11:44

pascall schreef:Kan het verschil nog in een inrunner of outrunner zitten?
Pascal.

Een paar Engelse kreten geven niet de indruk dat je er iets van begrijpt !
Borstelloos is of met een magnetische overbrenging van energie naar een bv draaiend veld, wordt veel bij dynamo's gebruikt.
De simpelste borstel loze motor is een gewone asynchrone motor gevoed door een gelijkstroom frequentieregelaar.
Heb het reeds gebouwd, maar hoewel de regelaar gewoon het tweede deel van een standaard regelaar is, zijn deze en zeker in grote vermogens heel moeilijk te verkrijgen.(en daardoor veel te duur)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor redmiller » 04 Feb 2021, 12:46

Misschien een stom idee hoor, maar waarom niet een hydraulische kopschroef? Krachtig, (bijna) onbeperkte inzet en geen elektrische ellende...
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Yep » 04 Feb 2021, 12:54

Dat betekent:

- Een pomp aan de motor
- Een tank
- Kleppen
- Leidingwerk
- Etc.

Ofwel, veel complexer dan een BS/HS met een accu ernaast.
Voor grotere vermogens is hydraulisch dan wel weer handig.
Je voorkomt dan stapels accu's en dikke(re) bekabeling.

Verder: Ik heb ook een hydraulische BS en HS maar het blijft een teringherrie.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Tontoos » 04 Feb 2021, 14:02

Het maakt helemaal niet uit welk merk je koopt het heeft te maken met de grote van het schip.
Ik heb als lasser bij onze Wsv en een klein werfje al verscheidene in gelast (ik heb er een spec. passer voor) de meeste waren van Vetus, die mensen gingen het zelf dan instaleren dat scheelde een hoop geld.
Ik heb er zelfs een bij iemand die zijn hele leven een sleepboot heeft gehad, een boegschroef in gelast ook omdat zijn vrouw het wilde om de zelfde reden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn enkele foto's die ik heb gelast, de eerste was een dubbele dus met 2 schroeven voor een parlevinker.
Mvg. Antjo
Tontoos
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 18 Nov 2018, 10:30
ligplaats: Oude Pekela
info: Ik heb een qua model Beenhakker vlet van de schroothoop gered.
Die heb ik opgeknapt, met een 6pk Mercury bb motor.

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor kajoe » 04 Feb 2021, 14:57

hydrauliek trekt nog al wat van de motor maar heb je de nodige pk,s tot je beschikking kan het een uitkomst beteken maar ook daar is Electra bij nodig .
en je hebt ook de nodige herrie en ja, hand of elektrisch in en uitschakelen.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor den willem » 04 Feb 2021, 17:32

Ik zag net dit passeren op een Watersport forum op Facebook, kan misschien interessant zijn: https://www.facebook.com/groups/verkoop ... 7278679208
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten