Koelkast voor kajuitboot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor Joostb99 » 02 Feb 2021, 00:07

We hebben onze boot helemaal gestript. Er komt een nieuw keukentje in en daarmee ook een nieuwe koelkast. Voor die koelkast zou ik graag wat advies krijgen van jullie als ervaren schippers.

Momenteel zit er een oude elektrolux koelkast in die werkt op 12V , 230V of gas. Nu weet ik uit ervaring dat absorptiekoelkasten niet echt goed koelen. Daarom wil ik een andere. Wat raden jullie aan?
- Een compressor koelkast (speciaal voor boten)
- Een gewone koelkast (in huis)
- Iets anders

We hebben een omvormer van 3000 W (victron) in de boot. Zouden jullie hem op 12V laten werken of op 230V via de omvormer? In hoeverre kan zo'n koelkast tegen schommelingen in de boot? Ik begreep dat dat bij bepaalde koelkasten niet goed is.

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Bedankt alvast!
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor broekie » 02 Feb 2021, 07:43

Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor quichot » 02 Feb 2021, 12:11

En je hebt al een Victron sinusomvormer? Dan is de keuze snel gemaakt.
Als je er ruimte voor hebt: een gewone 230v huishoudkoelkast. Die koop je voor een kwart van de prijs (ik overdrijf dit niet!) van een scheepskoelkastje met vergelijkbare inhoud. Dit laatste wordt bij vergelijkingen nog wel eens vergeten.
Maar daar houdt het niet op: een AAA tafelmodel 230v kastje pakt ook nog 's veel minder stroom dan het zuinigste scheepskastje, het eigen verbruik van de Victron-omvormer meegeteld. Een uiterst prettige bijkomstigheid als de energie uit accu's moet komen.

Ik heb beide soorten aan boord gehad, en achteraf had ik maar van één ding spijt: dat ik die scheepskoelkast niet al veel eerder had vervangen! Van wat slagzij of een beetje zeegang trekt het huishoudkastje zich niks aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor Beemer » 02 Feb 2021, 18:08

Ik sluit me helemaal bij Wim aan, een eenvoudige huishoudkoelkast is ook in een schip de slimste oplossing.
Mocht de veel gehanteerde breedte van 60/57 cm te breed zijn, er zijn ook legio 50/47 cm modellen en zelfs nog smaller. Ook in diepte schijnen er verschillende maten te zijn.
Zelf kon ik (zo’n 20 jaar geleden) de standaard diept net niet kwijt. Dit opgelost door het frame van de (nieuwe) koelkast aan de onderzijde iets weg te slijpen én door een (vrij hoge) huidspant iets vlakker te slijpen.

Wat betreft de warmteafvoer:
Er schijnen koelkasten te zijn die de warmte niet alleen via het rooster aan de achterzijde afvoeren, maar ook via de zijwanden. Let hier eventueel op, want zo’n koelkast is niet strak tegen een zijschot/wand in te bouwen.
De tip van een computerventilator voor afzuiging van warme lucht ken je waarschijnlijk wel. En uiteraard er voor zorgen dat luchtaanvoer van onder af en luchtafvoer naar boven/buiten optimaal is.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor varg » 02 Feb 2021, 20:42

Guido heeft gelijk, hoef ik niks aan toe te voegen. Let op hoeveel geluid je AAA+ kastje maakt...bij mij staat ie onder het bed, dus ik heb daar extra op gelet. O ja, geen elektronica en fratsen, gewoon een met een ouderwetse thermostaat knop aan de binnenkant. Die moderne houden je omvormer maar aan de praat, ook als dat niet nodig is.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor Joostb99 » 02 Feb 2021, 23:37

Dank voor de info tot nu toe. Zover ik nu lees zijn er geen bezwaren tegen het plaatsen van een normale compressor koelkast. Ik zit alleen wep gebonden aan de maten van het keukenkastje, dus heel groot kan hij niet worden. Ik heb de volgende op coolblue gevonden: https://www.coolblue.nl/product/636003/zanussi-zrx51101wa.html . Zou dat wat zijn om te plaatsen in een boot?
Joostb99
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 12 Jan 2021, 22:56
ligplaats: Wijk bij Duurstede
info: Een mooie Polaris AK kajuitboot.
In de kleuren wit, roomwit en bordeauxrood

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor Amersfow » 03 Feb 2021, 00:27

Dat is wel erg klein. Ik heb een 40ltr kastje, kan 1 1,5ltr fles in. Nog kleiner dan zo'n Electrolux kastje.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor Rene » 03 Feb 2021, 00:31

Deze misschien?
https://www.blokker.nl/primo-tafelmodel ... 95220.html
Zit in mijn boot, en die in van mijn maat, en bevalt super.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor heuvels » 03 Feb 2021, 01:12

Als geld niet de grootste rol speelt:
https://www.kokwatersport.nl/isotherm-c ... 65l/p33091
Super koelkast. Ik heb de 85 liter versie, met flinke korting (krasje op de deur)
Zit aardig wat slimmigheid in die een 220 volt koelkast niet heeft.
Ik had ook een klein 220 volt compressor kastje. Deze is 2x zo groot, 2x zo stevig, 2x zo zuinig en koelt dubbel zo goed. En de helft van het geluid.
Wel 3x zo duur maar ik vind het dat waard.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Koelkast voor kajuitboot

Berichtdoor quichot » 03 Feb 2021, 10:58

heuvels schreef: Deze is 2x zo groot, 2x zo stevig, 2x zo zuinig en koelt dubbel zo goed. En de helft van het geluid.

Ik begrijp je enthousiasme, maar deze waarden zijn uit de lucht gegrepen.
'Koelt dubbel zo goed' bijvoorbeeld lijkt me klinkklare onzin. Waarom is de ene 8c twee keer beter dan de andere 8c? Maar als je dat met cijfers kunt onderbouwen, dan horen we dat graag! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten