Voorgloeisysteem 12v 24v

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor Buzz » 18 Jan 2021, 20:40

Toch weer tegen een probleempje aangelopen met de ombouw naar 24 volt. De Bussing Unterflur heeft een gloeisysteem dat goed werkte op 12 volt. Het bestaat uit de gloei/start trekschakelaar, een gloeioog, een gloeispiraal en de gloeibougies. Uit nieuwsgierigheid heb ik hem even laten gloeien op 24 volt maar zag aan het oog dat dat veel te snel ging. Gloeien na 3 seconden in plaats van 15. Hij startte wel maar hij vond het niet fijn. Denk dat het oog sneller gloeide dan de bougies zelf.
Mijn vraag is, kan ik de gloeibougies laten zitten en de 24 volt proberen te temperen met bijvoorbeeld een weerstand, een oog met meer weerstand of een spiraal met meer weerstand? 15 seconden of langer gloeien vind ik niet erg, zoveel haast heb ik meestal niet.
Nog wat typenummers, het oog is bosch 0251 002001, de schakelaar is als Bosch 0343008006. Volgens Bussing zouden er gloeibougies in zitten van 36 Watt. Op degene die er nu in zitten kan ik alleen het nummer 422 zien. Het zou een schroefdraadadapter kunnen zijn.
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.
Afbeelding
Buzz
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 Mei 2020, 21:34
ligplaats: Krommenie
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jan 2021, 23:59

Als je dit op 24V aangesloten hebt gehad is de kans zeer groot dat het kapot is !
Het is een serie systeem wat in originele staat continu inschakelbaar is.
Meestal is het ook nog uitgevoerd met een voorschakelweerstand die tijdens het starten wordt kortgesloten om de spanningsdaling veroorzaakt door de startmotor te compenseren.
Ga eerst maar eens meten wat het stroom verbruik is op 12V dan kunnen we eens rekenen wat de mogelijk heden zijn
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor FKZ » 19 Jan 2021, 12:53

de meeste gloeiers zijn op 10.5 volt. Het gloei oog is een weerstand die van 12 volt 10.5 volt maakt. Met een flinke weerstand zou je ook van 24volt 10.5 volt kunnen maken. Grote kans dat je nu of het oog of de gloei bougies stuk hebt gemaakt. Stroom is meestal rond de 30 tot 50 amp per kaars dus een behoorlijke belasting voor een weerstand die ook dit amperage aan moet kunnen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor aadbloem » 19 Jan 2021, 15:53

Wolf1 schreef:Als je dit op 24V aangesloten hebt gehad is de kans zeer groot dat het kapot is !
Het is een serie systeem wat in originele staat continu inschakelbaar is.Gr. Wolf1
Ik ben het met Wolf eens dat het spul kan doorbranden dus niet zomaar op 24v zetten. Wolf: Bedoel je daarmee dat de gloeidraden in serie staan of zoals fkz zegt alleen in serie met de gloei-oog en de gloeipluggen gewoon parallel daarachter??
FKZ schreef:de meeste gloeiers zijn op 10.5 volt. Het gloei oog is een weerstand die van 12 volt 10.5 volt maakt. Met een flinke weerstand zou je ook van 24volt 10.5 volt kunnen maken. Grote kans dat je nu of het oog of de gloei bougies stuk hebt gemaakt. Stroom is meestal rond de 30 tot 50 amp per kaars dus een behoorlijke belasting voor een weerstand die ook dit amperage aan moet kunnen.
Bij 50A heb je een weerstand nodig van minimaal 12v(de halve spanning van 24)x50A=600watt voor een weerstand van 0,24 Ohm en dat is dus bijna een kacheltje :D
Op die manier wordt dan 12v weggewerkt. Je moet dan wel zeker zijn dat er 50A loopt. Bij meer of minder stroom andere weerstand.
Buzz schreef:Volgens Bussing zouden er gloeibougies in zitten van 36 Watt. Op degene die er nu in zitten kan ik alleen het nummer 422 zien. Het zou een schroefdraadadapter kunnen zijn.
36 Watt is maar 3A bij 12v. Als je dan naar 24v gaat en zoals gezegd 12v moet wegwerken is 12vx3A=36watt en voor een weerstand van 4 Ohm. Dat is dan schappelijker, alhoewel die ook niet bij elke elektroboer of dieselboer in de etalage liggen :D Geheel theoretisch zou je kunnen zeggen 1x een extra gloeiplug in serie met de hele zooi kan een oplossing zijn. De beste oplossing is het zorgvuldig meten van de stroom bij 12v en vervolgens aan het rekenen slaan voor een voorschakelweerstand. Belangstellende vraag: Heb je dan wel een startmotor voor 24v in kunnen bouwen?
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jan 2021, 18:11

Deze gloeiers zijn gewoon in de kop geschroefd met een koperering als afdichting.
Deze gloeiers hebben een spanning hoogstwaarschijnlijk van minder dan 2V.
Deze gloeiers staan met alles in serie, controle oog en voorschakel weerstanden.
Ja Aardbloem de oplossing is misschien wel te vinden in een extra voorschakel weerstand in de vorm van een spiraal in het systeem buiten de motor.
Het gaat hier om een ex touringcarmotor en weten dus niet of het systeem compleet is, Om de waarden van deze gloeistift te bepalen had ik gevraagd naar de stroom op 12V !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24vis een zener diode van 12 volt (

Berichtdoor heuvels » 19 Jan 2021, 20:07

Nooit gezien in deze toepassing, maar misschien is een zener diode van 12 volt bruikbaar. Moet wel voldoende amperes kunnen hebben.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1100
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Voorgloeisysteem 12v 24vis een zener diode van 12 volt (

Berichtdoor Yep » 19 Jan 2021, 20:21

heuvels schreef:Nooit gezien in deze toepassing, maar misschien is een zener diode van 12 volt bruikbaar. Moet wel voldoende amperes kunnen hebben.


Te berekenen op https://www.eclecticsite.be/elec/zener.htm
Benodigd vermogen van de diode is wel erg fors.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24vis een zener diode van 12 volt (

Berichtdoor aadbloem » 21 Jan 2021, 14:24

heuvels schreef:Nooit gezien in deze toepassing, maar misschien is een zener diode van 12 volt bruikbaar. Moet wel voldoende amperes kunnen hebben.

Ook met een zenerdiode moet je een flink zware (watts) weerstand toevoegen. De weerstand in serie met de zenerdiode komen dan op 24v en massa waarbij de gloeidraden over de zenerdiode geschakeld of over de weerstand geschakeld worden. Dit heeft eerder nadelen dan voordelen, afgenomen stroom wordt 2x zo hoog en als de zener door inschakelstroom (koude gloeidraden) uitfikt dan wordt het ineens anders...
Kortom, niet doen. Een fikse serieweerstand die 12v dissipeert is voldoende.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2021, 16:45

Blijft het feit, zenerdiode, weerstand of iets anders, dat hetzelfde fikse vermogen in warmte weggewerkt moet worden.
Dit wordt inderdaad niks.

Ik zit te denken aan een 12v accu, gevoed door een 24V DC-12V DC converter, om dit op te lossen.
Maar misschien zijn er nog andere ideeën.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorgloeisysteem 12v 24v

Berichtdoor pascall » 21 Jan 2021, 17:10

Ik ben actief in de modelbouwvliegwereld, printjes/regelaars waar meer dan 200 AMP doorheen gaan is geen probleem, moet toch op een of andere manier electronics te regel zijn.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten