Kleine boiler op de accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Lotte » 15 Jan 2021, 16:23

Misschien onlogisch of wie heeft hier ervaring mee? Wat zoekwerk gedaan op het forum, maar kon eigenlijk alleen boilers via de motor vinden.

ik wil een klein boilertje, niet om te douchen. Een 10-15 ltr. boiler 900Watt, 230V. verwarmd in 70 min tot 80 graden. Kan ik dit aansluiten op de serviceaccu's, 24V 140Ah? Ik zou dan alleen verwarmen als we varen en de dynamo laadt. Als we aan de walstroom liggen kan er ook verwarmd worden, want dan worden de accu's middels een 30Ah Victron acculader geladen. Ik wil geen boiler die ook via de motor loopt. Wild liggend kan denk ik niet omdat mijn zonnepanelen te weinig laden (6Ah). De zonnepanelen voldoen perfect voor mijn behoefte, (wild liggend) Water tappen, led verlichting, tv, ventilator, telefoons opladen en Eberspacher verwarming.

Mijn vraag is of dit haalbaar is of kan ik zo'n boiler alleen gebruiken als ik aan de walstroom lig.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Michelr » 15 Jan 2021, 17:00

Beste Lotte,

Een boiler van 900 watt aansluiten op een daarvoor geschikte omvormer is mogelijk, maar niet het meest ideaal. Je moet er zeker van zijn dat je hem niet vergeet uit te zetten na opwarmen.
Wanneer de bolier in een goed uur op kan warmen, zal bij een omvormer op 24volt circa 40-45AH uit de Accu worden ontladen. Afhankelijk van het type acus zal tussen de 50-65% accu capaciteit beschikbaar zijn wat gebruikt kan worden. Bij een 140AH accu komt dit neer op 70-90AH bruikbare stroom.

Het is haalbaar.

In onze vorige boot hadden wij hiervoor een relais ingebouwd om de boiler bij gebruik zonder wallstroom toch mee te kunnen laten draaien.

Mvg. michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Amersfow » 15 Jan 2021, 18:44

Ik heb voor mijn buitendouche ook zo'n 15ltr boiler. Daar zit een simpele timer op, zodra we gaan zwemmen zetten we m op 5-15 minuten, dan kunnen we met 1,2 of 3 mensen douchen. Heb er ook een controlelmapje bij zodat ik kan zien als die aanstaat. Simpel maar doeltreffend.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Marie Christina » 15 Jan 2021, 19:14

Ik heb een 10 liter 220V 600W op een omvormer.
Deze warmt zich in zo'n half uurtje op.
Dit doe ik tijdens het varen of via de walstroom.

Inderdaad moet je er even om denken dat je hem uitzet na het varen.
Maar dat is een kwestie van wennen.
De handelingen waren altijd al: motor uitzetten, sleutel opbergen, brandstofkraan dicht.
Daar is nu boiler uitzetten bijgekomen.

Mócht je dat een keer vergeten dan is er nog geen man overboord.
Het water is al warm en het bijwarmen is een kwestie van een minuut ofzo.
Maar voordat hij dat gaat doen heb jij er allang aan gedacht, want het duurt uren voordat hij gaat bijwarmen.
Ze zijn zo goed geïsoleerd.
En mocht je het echt helemaal vergeten: tijdens gebruik van warm water denk je wel "Oeh... De boiler" en zet je hem alsnog uit.

Al met al heb ik nog geen nadelen ondervonden van zo'n elektrische boiler.
Ja, op een ligplaats zonder walstroom heb je op een gegeven moment geen warm water meer.
Maar dat heb je met een boiler via de motor ook niet
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jan 2021, 22:45

Lotte schreef:Ik wil geen boiler die ook via de motor loopt.

Waarom niet? Waarom zou je die energie niet gebruiken?

Tijdens onze laatste vaartocht van ruim 5 weken heb ik zegge en schrijve 3 nachten de boiler aan de walstroom gehad, de rest was het de restwarmte van de motor.
Moet wel zeggen, dat wij een 45L boiler hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Lotte » 16 Jan 2021, 10:48

R.C.Grootveld schreef:Waarom niet? Waarom zou je die energie niet?


Ik ga de boiler voor alles gebruiken, behalve douchen. Een kleine electrische boiler is makkelijk aan te sluiten, te plaatsen en ook veel goedkoper. En of die energie nou uit de motor of accu komt, tja hooguit wat meer walstroomkosten dan. Als je na een goed uurtje varen 80 graden hebt bereikt, daalt de temperatuur met 1 graad per uur, tenminste als je niet verbruikt, want dan komt er koud water bij. Misschien dat mijn zonnepanelen dat kunnen bijhouden.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jan 2021, 12:17

Dat laatste lukt bij mij in elk geval niet, Lotte.
Maar dat komt waarschijnlijk doordat mijn paneel aan de lichte kant is en omdat ik 24 uur p/d de koelkast aan heb staan en als we wakker zijn de Digitenne+een versterker om radio te luisteren en/of TV te kijken..

Áls zo'n boiler aanslaat gaan er wel de nodige ampères uit je accu.
Maar wellicht dat jij je installatie op wat meer pW's getrakteerd hebt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor varg » 16 Jan 2021, 12:50

neem een hotfill boilertje....400 Watt..dat moet lukken. https://www.bol.com/nl/p/plieger-keuken ... 010575921/
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor kajoe » 16 Jan 2021, 13:56

tja het is maar hoe je het bekijkt .
wij hebben ook een rond 40/50 lt boiler via de motor en kan dus ook op 220 maar in de 6 jaar dat ik de boot heb nooit gebruikt .
lees ik na een uur varen op 80 /90 graden tja als je stationair blijft draaien misschien maar bij ons na een minuut of 10 dan gaat hij pas over op de kielkoeling .
als wij een 10/20 min varen is de boiler op temperatuur maar als wij dagelijks varen al zeer snel en dit gratis voor niets .en ja omdat wij ons grootste deel van ons leven gevaren hebben hoeven wij niet altijd de luxe van de wal .dus gewend altijd zuinig aan te doen met water en dergelijke .
tja zo hadden wij op verschillende tankers in de mach kamer een grote warmtewisselaar liggen voor warm water in de winter even 10 min de motor op halve kracht liefst belast laten draaien en hadden we heerlijk douch water .en onder het varen natuurlijk ook tijdens het varen verwarmde dat geval ook de centrale verwarming en bij lang liggen via de verwarming kachel
een minpuntje er aan was dat je bij laden en lossen op een hoop plekken geen kachel of iets dergelijks aan mocht hebben maar bij het lossen deden we dat op de hooft motor ,dus hadden wij ook hele koude momenten in de winter
het gewone keuken water via de geiser maar ook die mocht niet gebruikt worden .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Kleine boiler op de accu

Berichtdoor Marie Christina » 16 Jan 2021, 14:08

varg schreef:neem een hotfill boilertje....400 Watt..dat moet lukken. https://www.bol.com/nl/p/plieger-keuken ... 010575921/
groet, Arnold

Dat is die ik heb.
Voldoet prima.
(Ik dacht dat hij 600W was, maar het is maar 400 zie ik.)

Kost wel een prakkie meer bij dat blauwe mannetje, zeg.
Ik heb hem bij de Gamma gehaald voor iets van €100,-
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten