electra aanpakken

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

electra aanpakken

Berichtdoor sebas » 20 Nov 2020, 13:37

Hoi,
Ik ben geen electromonteur maar sinds niet al te lang eigenaar van een boot waar ik e.e.a. aan wil verbeteren.
De boot is voorzien van een acculader, zonnepaneel, walstroom via ongeaard verlengsnoer
Bij het inventariseren van de electra liep ik tegen een aantal zaken aan;

- Walstroom komt via een verlengsnoer binnen naar een ongeaarde stekkerdoos met daarop de boiler en de acculader.
- De boegschroefaccu wordt alleen via de motor geladen, niet via walstroom of zonnepaneel.
- Zwarte kabels verbinden de PLUS van Accu 1 en 2 en de accu keuze schakelaar zit op de MIN
- Erg veel draden direct op de accu 1 pool aangesloten
- Weinig of geen of verkeerde zekeringen
- Massa via de romp van het schip (bv boegschroef)
- rommelige bekabeling
- 230 omvormer weinig capaciteit
- Argofet heeft maar 2 aansluitingen
- Bij hoofdschakelaar Setting off worden accu’s ook niet geladen.
- bij keuze schakelaar OFF is de Accu toch nog ergens op de min gekoppeld aan de romp
- de keuze schakelaar zit gemonteerd op de MIN

Ik ben aan het inventariseren gegaan en dat is nog niet helemaal voltooid maar ik wil het volgende verbeteren;
- Alle accu's worden geladen zowel met Dynamo als de acculader en het zonnepaneel.
- Zekeringen op de meeste componenten met de juiste amperage
- Juiste kleuren en dikte draden
- Nette verdeelstrips
- In nood een accu bij kunnen schakelen bij de start of service accu óf zelfs de boegschroef accu
- Geen spannings circuits via de romp
- Evt ampere meter om de dynamo te controleren en/of accu monitor's.

Dat geprobeerd in een tekening te brengen en mijn vragen zijn het volgende ;
- Kan de opzet met de accu keuze schakelaar/argofet/cyrix relais? Of mis ik hier zaken ?
alles wordt in principe geladen door de Dynamo en de walstroom, de service accu ook nog via het zonnepaneel evt met het cyrix relais ook de boegschroef accu.