electra aanpakken

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: electra aanpakken

Berichtdoor sebas » 01 Dec 2020, 09:58

Ik heb nog een vraagje;

Een scheidingstrafo is een galvanisch gescheiden spoelen set, b.v. voor walstroom en dan 230 te krijgen op je boot zonder verbinding.
Is er een scheidingstrafo beschikbaar die zowel 230 als 12v levert en als lader zou kunnen functioneren ?
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: electra aanpakken

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2020, 08:52

Volgens mij is een transformator + gelijkrichter galvanisch gescheiden(de klassieke acculader). Met een wisselstroom als bron kun je stroom "overdragen" van de ene spoel naar de andere. En als die andere een ander aantal wikkelingen heeft krijg een ander voltage. Zou zijn klassieke laders opgebouwd. Weet niet of moderne laders ook galvanisch scheiden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: electra aanpakken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Dec 2020, 12:14

Scheidingstrafo resp. lader zijn 2 totaal verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben.

ST is bedoeld om je 230V AC net galvanisch te scheiden van het walstroomnetwerk, met name om corrosie te voorkomen.
Dat kan een dubbelspoels trafo zijn, maar er worden ook wel elektronische schakelingen gebruikt.

Lader heeft weliswaar ook een trafo (waardoor er een galvanische scheiding optreedt) maar die zit tussen de 230 V en de 12V kant.

Op de markt ben ik ze nog niet tegen gekomen, maar in theorie kun je elke trafo wikkelen die je wilt, dus ook één die aan secundaire kant zowel 12V als 230V levert.
Maar ivm veiligheid en de kans dat die 2 velden met elkaar kunnen interfereren moet je dat niet willen.

Daarbij is een lader wel wat meer dan alleen een trafo met een gelijkrichter . . .

Als je het goed wilt doen, adviseer ik je een Scheidingstrafo icm een Combi lader/omvormer.
Kost was, maar dan heb je ook wat.
Kan zijn dat ik het al eerder heb gezegd, maar ik heb zelf een 100A/2000W Lader/omvormer met Powerassist en instelbare walstroombegrenzer, icm 3x230 Service accu en 2x75 Ah start.
Ik zou het niet meer willen missen!
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: electra aanpakken

Berichtdoor sebas » 05 Dec 2020, 11:44

Helder, dank je wel!
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: electra aanpakken

Berichtdoor sebas » 12 Dec 2020, 18:06

Inmiddels weer druk aan het tekenen geweest.
- scheidingstrafo en aardlek erbij geplaatst
- keuze schakelaar kan tussen paars/groen (huishoud en start accu) waarin dus deze wel op OFF kan staan maar de dynamo dus wel zijn stroom kwijt kan. Heb deze er nu tussen uitgehaal.
- stekker tussen het zonnepaneel en de MPPT

Ik zou graag circuit breakers op de accu plus polen willen hebben zodat ik met de hoofdschakelaar kan uitschakelen maar in geval van een contact niet alles door gaat smelten.
Ik zie wat circuit breakers tussen de 50 en 150 ampere, prima voor mijn huishoud accu lijkt me.
Maar kan deze ook op de start en boegschroef accu ? Want dan heb je met grote amperages te maken.
Zoja welke types kunnen jullie aanraden ?

En ja ik heb momenteel dus 3 accu's en daar wil ik het voorlopig even mee doen :)

Afbeelding
https://imgur.com/a/whHrRMZ
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Re: electra aanpakken

Berichtdoor sebas » 14 Dec 2020, 23:00

Weer een stukje verder;
- 1-2-both-0 keuze schakelaar eruit
- gescheiden circuits voor start, huishoud, boegschroef accu's
- Scheidingstrafo met aardlek en dubbel automaat
- 3 weg argofet
- circuit breakers op het schakelpaneel
- hoofdschakelaars per accu op de - pool
- circuit breakers op de + pool behalve op de start accu
- draad diktes bepaald, enigszins overkill maar het lijkt mij makkelijker werken met zoveel mogelijk standaard maten.

Ik weet even niet mijn boegschroef vermogen dus die heb ik ruim genomen als ook de dynamo laad capaciteit.
NR Kabel Voltage Wattage Amperes Verliespercentage Lengte(m) Min Diameter Te gebruiken Diameter (mm2) Daadwerkelijke Diameter
1 Dynamo+ Argofet 12 1600 133,3333333 2% 2 38,89 50 60
2 Dynamo- Busbar 12 1600 133,3333333 2% 2 38,89 50 60
3 Startmotor+ Accu1 12 4200 350 4% 3 76,56 90 90
4 Startmotor- Busbar 12 4200 350 4% 3 76,56 90 90
5 Lader+ Argofet 12 480 40 2% 3 17,50 25 25
6 Lader- Busbar 12 480 40 2% 2 11,67 16 25
7 MPPT+ Busbar 12 360 30 2% 2 8,75 10 10
8 MPPT- Busbar 12 360 30 2% 2 8,75 10 10
9 Argofet Accu1 12 2400 200 2% 1 29,17 35 60
10 Argofet BusbarAccu2 12 2400 200 2% 2 58,33 60 60
11 Argofet BusbarAccu3 12 2400 200 2% 4 116,67 120 120
12 Accu1- Busbar 12 4200 350 4% 1 25,52 35 120
13 Accu2- MainSwitch/Busbar 12 4200 350 4% 2 51,04 60 90
14 Accu2+ Breaker/Busbar 12 4200 350 4% 2 51,04 60 90
15 Accu3- MainSwitch/Busbar 12 4200 350 4% 4 102,08 110 120
16 Accu3+ Breaker/Busbar 12 4200 350 4% 1 25,52 35 120
17 Accu3+ boegschroef 12 4200 350 4% 1 25,52 35 120
18 Busbar Accu2 + Busbar Accu 2 12 1200 100 5% 4 23,33 25 25
19 Busbar Verdeel- Busbar - 12 1600 133,3333333 2% 3 58,33 60 60

Afbeelding

https://i.imgur.com/Iu5i5ie.png


Wat ik nog niet zeker weet zijn de vermogens van de circuit breakers en hoofdschakelaars ivm piek stromen bij het starten van de motor of boegschroef?

Heb ik nou nog ergens denkfouten gemaakt of zaken vergeten ?
sebas
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Jul 2020, 10:48
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten