sensor vuilwatertank

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

sensor vuilwatertank

Berichtdoor jkb » 17 Okt 2020, 21:22

Ik heb 2 soorten sensors voor de vuilwater (fecaliën)tank geprobeerd. Met 3 staafjes en met 2 capacitieve staafjes van Votronic. Beide werken niet goed omdat er drab aan de staafjes blijft hangen. (Toiletpapier komt overigens niet in mijn tank.)
Ook een ultrasoon systeem (daar is in het verleden een topic over geweest) kan niet altijd goed werken als er drab aan de wanden en bovenzijde van de vuilwater (fecaliën)tank blijft hangen. Soms is dan opnieuw kallibreren nodig. De werking van een systeem met een drijvende vlotter zou kunnen worden verstoord als tussen de tandwieltjes drab blijft hangen. Er zijn ook systemen, met een ringvlotter rond een staaf, die "zelfreinigend" zouden zijn (o.a. Allpa), maar ook daarvan werd mij verteld dat drab en smurrie de werking kunnen verstoren.
Vetus heeft een systeem met een vlotter en een vlotterarm, met -als ik de foto's goed interpreteer- het scharnierpunt waterdicht bovenin de tank. Dat lijkt mij de enige methode die het minst storingsgevoelig zou moeten zijn. Helaas is Vetus wel prijzig (ca 155 euro). Mogelijk zijn er benzinetank vlotters die bruikbaar zijn.
Zijn er forumleden die het probleem hebben opgelost? Wat zijn jullie ervaringen?
Los hiervan: ik heb een Votronic paneeltje met een aantal ledjes (ca 8) die het niveau aangeven. Dat heb ik eigenlijk liever dan een rond klokje met een wijzer erin. Maar ik heb geen elektrische specificaties van de werking van het paneeltje, dus ik denk dat het aansluiten van de Vetus vlottersensor daarop niet gaat werken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de spanning toeneemt rond de 2,2 V of het ampèrage.
MVG Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Okt 2020, 23:51

Bij ons zit er zo'n Vetus 'Arm sensor' in, en die werkt prima.
Hij is echter niet lineair en heeft in de praktijk maar een paar standen: Bijna vol, nog net niet vol en vol :D

In de praktijk geen issue, want ik zorg ervoor dat de meter niet eens uit de hoek komt door hem regelmatig te legen.
Tank zit (enige nadeel van ons schip) aan één kant en dus gaat het schip vrij snel scheef liggen met de irritaties van dien (oa koken).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor jkb » 18 Okt 2020, 10:24

Rob, dank voor je bericht. Is op die sensor een klokje met een wijzer van 0 tot vol aangesloten en geeft die maar 3 niveaus? Of is het iets met inderdaad drie standen of lampjes? Bij mijn Votronic zitten iets van 6 ledjes en dan nog oranje en rood. Dat vindt ik wel het mooiste. Maar het na elke tankafzuiging moeten demonteren van de sensor en schoonmaken is mijn probleem.
Zou het kunnen zijn dat jouw vlotterarm bijgesteld moet worden om bij een lege tank ook leeg aan te geven? Bij mij begint de Votronical snel met 2 of 3 ledjes brandend omdat de afzuigpijp iets boven de tank bodem uitkomt er er altijd wel 2 cm vloeistof en drab in de tank blijft staan.
MVG Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor Solita74 » 18 Okt 2020, 11:19

Al het vuile water komt in mijn vuilwatertank van 250 liter uit en heb er geen mangat in en geen vlotter arm maar een vlotter staaf die in zelf gemaakt heb,een RvS pijpje dicht gelast aan de onder kant een magneet bal erom heen en aan de bovenkant een flens met een opening naar het RvS pijpje daar in heb ik een rijtje reed schakelaartjes in gestopt die verbonden zijn met ledjes op mijn paneel de onderste rood is leeg en de bovenste ook rood is vol en als die gaat branden gaat de Vuilwater pomp automaties pompen en die staat weer ingesteld op 10 minuten dan is de tank leeg nadeel is dat hij snachts wel eens aan slaat . Van kleven aan de magneet bal heb ik geen last daar de inlaat van alle afvoeren rond de magneet bal zitten dus warm en koud water het toilet spoel ik met drinkwater uit mijn eigen tank dus altijd schoon en ook beter voor de toilet pot .onderhoud van de tank ; geen bleek gebruiken een soort toilet papier meestal het goedkoopste daar blijft weinig van over en met winterklaarmaken de tank een paar keer met schoonwater vol zetten en weer leeg pompen met een toevoeging wat ik bij de Action koop ben de naam even kwijt daar gebruik ik drie flessen van als die er in zitten dan de tank een nachtje later staan met dat spul dan weer leeg pompen en dan een kannetje ruitensproeier erin en ben je voor de winter EN de volgende zomer weer klaar. Een lang verhaal en ik doe dit al 18 jaar en alles werk nog.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor Oeverloos » 18 Okt 2020, 12:05

Hey jkb,

Ik gebruik een ultrasone meter van Bep Marine TS1 voor de zwarte tank.
Mechanische systemen werken uiteindelijk niet.
Ook niet als je wc papier apart houdt.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Okt 2020, 13:27

jkb:
Ik heb gewoon de standaard Vetus meter en die heeft maar 4 standen:
- NW
- N (ca 75%)
- NNO (ca 90%)
- NO (ca 100%)
Ik heb hem één keer op NNO gehad toen we 3 dagen in een haven zonder douches hadden gelegen, voor de rest komt hij nooit uit de hoek
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor jkb » 18 Okt 2020, 20:26

https://www.amazon.com/BEP-TS1-Ultrason ... B004CFXYBG
Hier staan minder enthousiaste ervaringen met de ultrasone sensor. Een ervan toevallig ook afkomstig van iemand die ook met reed relais in een RVS buisje werkte..
MVG Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor Oeverloos » 18 Okt 2020, 22:24

De Bep Marine bij mij aan boord komt bij CombiNoord (technische groothandel, via werf) in Grou vandaan.
Ze hebben de meter voor de hoogte van mijn zwart water tank (RVS) geprogrammeerd.
Analoog metertje erbij van Osculati voor de aanwijzing.
Dit was ongeveer 5 jaar geleden.
Ik spoel met zout water (DK).

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor jkb » 19 Okt 2020, 21:21

Beste Solita74. Dank voor je uitleg met de reed contacten. Kennelijk werkt het magnetisme van de magneet al door RVS heen? Zou een pvc pijpje ook werken of blijft daar te veel smurrie aan hangen. Welke diameter heeft jouw RVS pijpje? Met een magneetbal bedoel je de magneetballen die als hondenspeeltjes worden verkocht? Daar maak je dan een rond gat in? MVG Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: sensor vuilwatertank

Berichtdoor Solita74 » 19 Okt 2020, 23:03

Dat RvS pijpje is bij mij 12 m/m en de magnetise bal is ook van RvS pvc is te proberen maar ik zou het niet doen of je moet veel ruimte houden zo dat hij niet gaat kleven maar het is te proberen en ik zou dat honde speeltje niet nemen
Ik heb ze ook in de brandstof tanks en water tanks zitten
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten