Pagina 10 van 15

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2023, 19:00
door Nope
De installatie betaalt zichzelf zo vlot terug en geeft een kleiner voetafdruk :-thumbup.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2023, 19:12
door Yep
Ik waardeer je optimisme :-).
Het is een boel geld voor 28,8 kWh.

Maaaaar, de meeste bootje eigenaren zoeken iets in de range tot een paar kWh bruikbare capaciteit.
En dan wordt het plaatje interessanter want betaalbaarder.
Mede in aanmerking genomen dat de levensduur wel heel erg lang is, de spanning lekker constant blijft, dynamo's volle bak blijven laden, er grote stromen afgenomen kunnen worden, etc, etc.
Ik ben in ieder geval erg enthousiast.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2023, 14:44
door Yep
Afgelopen weken 2 lange vaardagen gemaakt.
Een ideale situatie om de Wakespeed WS500 dynamoregelaars gedurende vele uren aan de tand te voelen.
Nou, en dat valt niet tegen.

Beide regelaars staan ingesteld op 75%.
Ofwel, van de maximaal 80A bij 24V leveren ze nu beide rond de 60A.
De temperatuur van de ene dynamo is na uren varen ca. 46 graden C. en de andere ca. 66 graden C.
Het verschil komt door de poelieoverbrenging waarbij een dynamo veel sneller draait dan de andere.
Daarnaast zij vermeld dat het buiten bepaald niet warm was, midden in de zomer zullen de dynamotemperaturen wel oplopen.
In de Victron VRM grafiek vanuit de Victron Cerbo is het hele temperatuur-, spannings- en ampère verloop per dynamo na de vaart mooi terug te zien.

De Wakespeed regelaars waren voorgeprogrammeerd.
Maar een nieuwe Wakespeed app stelt me in staat om de dynamo's op werkelijk elk detail eenvoudig zelf te programmeren.
Kabeltje van telefoon naar regelaar en klaar.

Gezien de lage temperatuur van een der dynamo's heb ik de betrokken regelaar opgehoogd van 75 naar 85%.
Daarbij heb ik beide dynamo's een uiterst veilige 75 graden C. gegeven als maximum temperatuur.
Mocht deze temperatuur benaderd worden, dan gaan de regelaars vermogen terugdraaien.
En misschien dat ik in de nabije toekomst de toegestane temperatuur verder ophoog, 75 graden C. is wel erg veilig.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2023, 15:01
door Navigo
HH,

Dat ziet er goed uit, ik neem aan dat je ook niet meer laadstroom nodig heb? Twee keer 60A is al aardig wat.
Als je vaart, dus laad over de dynamo, heb je de grens waarde(SOC) voor de accu's dan ook hoger afgesteld tot bijvoorbeeld 90%?

Navigo

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2023, 15:17
door Yep
Een dagje varen is nu meer dan voldoende om de accu's op te toppen.
Bij voorkeur houd ik ze binnen de range 40-60% SOC.
Wanneer er meer afname verwacht wordt na de vaart en er geen of dure walstroom is, dan laad ik tot 90%.
Vanaf het dashboard (van Victron Cerbo naar Raymarine plotter) is dit tijdens de vaart eenvoudig te monitoren.
Elk der dynamo's kan ik nu aan- en uitzetten, derhalve een keuze tussen netto ca. 1.600 en 3.200 watt laden.

Naschrift accu's:
De LFP's hebben over een langere periode een gemeten rendement van 99%.
Voorbeeld: 10 kWh ontladen wordt gecompenseerd met 10,1 kWh laden.
Waanzinnig.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2023, 12:27
door Yep
Ervaringen na bijna 200 uur en 2 maanden vaart.

Inmiddels ben ik gewend geraakt aan het laadregime en de wijze van omgang met het nieuwe systeem.
Steeds weer vol laden is niet nodig en zelfs ongewenst.

Elke drup zon kan daardoor worden opgenomen door de accu's.
Zon heeft dus nu altijd een vorm van prioriteit.
Prettig is ook dat PV niet weggedrukt wordt door de dynamo's zoals in de oude configuratie.

Met behulp van een app kan ik de maximale laadstroom en toelaatbare temperatuur per dynamo programmeren.
De ene dynamo draait wat harder en wordt daardoor beter gekoeld.
Deze heb ik dus wat hoger qua laadwaarde kunnen zetten.
Maar nog steeds komen ze beide niet voorbij de 65 graden.
Daarbij moet wel vermeld worden dat de motorruim temperatuur niet boven de 30 graden is geweest.

De 1120 Ah bij 24 volt is een zegen.
Zo ook nu; we liggen wel in een haven maar op onze plek is geen walaansluiting.
Met een beetje zon erbij ga je snel richting een week zonder de generator regelmatig te hoeven gebruiken.
En dat met vaatwasser en wasmachine/droger gebruik.
En als de generator moet draaien, dan kan dat gedurende een flink aantal uren.

Verder valt op dat de spanning erg constant blijft, geladen of ongeladen, weinig of veel belasting.
Deze varieert de meeste tijd tussen 26,25 en 26,75 volt.
En het rendement (afgenomen kWh versus geladen kWh) komt definitief uit op 98%, een prachtige waarde.

Prima is ook dat walstroom nu bijna altijd 'gratis' is.
Er zijn havens die hiervoor toch redelijk wat Euro's vragen.
En dan dus een keer geen walstroom want er is bijna altijd nog voldoende prik aanwezig.

Samengevat: Nog steeds erg happy met het systeem en nooit meer terug naar lood.

Re: Bekabeling LiFePo4

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2023, 10:53
door Biertje1985
Yep schreef:Kan iemand wat roepen over de beschreven kabeldikte?
Bij de bepaling ervan heb ik gewerkt met https://www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte.
Makkelijk en mooi tooltje.
Thanks!

Waarom zo moeilijk. http://www.Kabeldikte.nl is ook een mooie site en makkelijk te onthouden.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2023, 11:14
door elrenegado
Heb je nu echt capaciteit teveel ?
Of lees ik dat een beetje verkeerd ?

Ik ben ook aan het afwegen of ik overstap nu met ons nieuwe schip.
Mede daar we er langdurig op gaan verblijven wellicht een slimme keuze om het nu al te doen,
Echter is onze wensenlijst nog erg groot, en huidige AGM accus zijn op zich nog prima.

Jij hebt 28.8kw las ik.
Je zegt wasmachine, droger, vaatwasser e.d. ook te gebruiken.
Hoeveel wp zonnepanelen heb je op het dak liggen (zag ik niet, of heb eroverheen gelezen)

Ik vind het lastig te bepalen wat je dan ongeveer nodig hebt aan capaciteit.
Als het AGM SuperCycles waren zou ik er 6 van 230ah moeten hebben in 24v setup.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2023, 13:46
door Yep
Mijn overwegingen:

- De gel accu's waren op zich nog prima maar wel 16 jaar jong.
Je weet dat er een moment komt dat er vervangen moet gaan worden, al is het over 10 jaar.
En LFP gaat dermate lang mee dat ik besloten heb daar 10 jaar extra van te genieten.
- We wonen 365x24 aan boord dus enige luxe en iverstering mag best.
Er is dan ook airco aan boord, het is hier geen kas alla Westland in de zomer.
- Die airco redt het geen nachtje op gel.
Ik heb geprobeerd de generator te laten in- en uitschakelen op SOC teneinde de generator tijdens bedrijf te kunnen belasten i.p.v. half laf laten murmelen.
Een generator moet draaien op laten we zeggen 70% van maximaal.
- Besloten is toen om de nieuwe accu's dermate in omvang te laten zijn dat een nachtje airco makkelijk kan op de accu's.
Ook was een factor dat accu's heel langzaam maar wel degraderen.
En ook van belang was dat de accu's niet steeds van propvol naar bijna geheel leeg zouden moeten functioneren bij aircogebruik.

Op deze wijze kwam ik tot 4 stuks 24/280.
Dat is netto 4 x de oude gel configuratie waarbij ik opmerk dat de gel accu's konden voorzien in een hele dag stroomverbruik (afgezien van airco maar wel alle andere apparatuur aan boord).
In theorie en zonder airco zou ik het best kunnen redden met 1 stuks 24/280.

Op het dak ligt 720 watt piek.
Net een beetje te weinig om (afgezien van airco) in de dagelijkse behoefte (ca. 6,5 kWh) te voorzien.
Opmerking: De boiler zit op de Kabola.

Samengevat: Accucapaciteit heb je nooit teveel maar ik heb rekening gehouden met ruime marges.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2023, 12:59
door elrenegado
Helder,
Welke airco zit er bij jou in dan ?

Ik heb nog 3 van die units onder bank en bed zitten die 3kw per stuk trekken, staan ook uitgeschakeld momenteel.
Die gaan er nog uit om iets energie zuinigers voor terug te zetten.

Qua panelen ben ik nog aan het puzzelen, maar ik zal een +/- 1300WP op de daken passen.

Wij gaan er ook 365/24 op verblijven, alleen wilde ik het lifepo4 verhaal eigenlijk nog uitstellen tot volgend jaar,
mede vanwege de vele andere wensen die we hebben.