Pagina 8 van 15

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2022, 21:53
door Yep
Top en dank je!!
Dan ga ik hierop verder borduren.

Dit betekent dat ik toerental, poolparen (volgens mij 6(?) stuks op een Bosch huis-, tuin- en keukendynamo) evenals poelieverhoudingen moet gebruiken om tot een in te programmeren waarde te komen waarbij de dynamo's gaan starten met stroom leveren.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2022, 01:16
door Wolf1
6 poolparen geeft dus 3 volledige sinussen per omwenteling, vermenigvuldigd met het dynamo toerental is de frequentie op het W-contact.
Het starten van de alternator wordt veroorzaakt door de stroom door het controle lampje.
Dit gaat uit, als het toerental van de dynamo, een dusdanige spanning heeft bereikt dat de accu spanning wordt overschreden !
Gr. Wolf1

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2022, 01:38
door Yep
Ok.
Dat wordt dan vermenigvuldigen met 3 i.p.v. 6.
Aansturen/starten/regelen van de dynamo's (veld) geschiedt vanaf de WS500 (externe regelaar) die op zijn beurt via CAN-Bus aangestuurd wordt door de BMS.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2022, 14:28
door Yep
En het laatste stukje van dit project is gereed.
De dynamo's leveren prima stroom en werken perfect samen met de rest van het systeem.
Job done!!!!! :-)

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2022, 18:47
door Nope
Mooi werk.
En nu?

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2022, 19:07
door Yep
Thanks!
Tja, dat wordt een dilemma.
Ik kan geen projecten meer bedenken.

Al wat nodig was gedurende de afgelopen jaren is gedaan.
En om nou projectern te verzinnen, ehh, nee.
Het moet wel iets wezenlijks toevoegen.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2022, 19:54
door Nope
Dan moet de E aandrijving nog maar ff wachten.
Wat zul je je vervelen :shock:

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2022, 21:57
door Yep
Onbetaalbaar, E-aandrijving voor bijna 15 meter.
En zeker niet bij lange trips.
Dan moet er maar echte biodiesel in.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2022, 21:03
door Yep
De eerste dagen.

LFP draait nu 10 dagen.
Eerst heb ik de accu's helemaal opgetopt.
Daar ging een vracht aan energie in daar ze nog niet half gevuld waren af fabriek.
Mooi te constateren dat uit de doos alle 4 accu's gelijke spanning hadden tot op de duizendste volt, bijzonder.

MG LFP's en de MG BMS werken via CAN-Bus perfect samen met Victron (GX).
Vrijwel alles is zichtbaar, op de Victron remote console en ook in de Victron VRM.

Daarna heb ik 4 dagen geleefd op alleen de accu's.
Grote vermogens worden moeiteloos geleverd door de LFP's.
Het rendement (hoeveelheid energie benodigd om onttrokken energie weer bij te laden) ga ik nog berekenen, daarvoor is het nog wat vroeg.

Op een gegeven moment liep de waarde (VRM) tussen de laagste en hoogste cel qua voltage steeds verder op.
Eerst had ik nog wat moeite deze grafiek in VRM te beoordelen.
Na nog wat rondgenuffeld te hebben op de MG site kwam ik een MG app tegen waarmee ik tot op celniveau de spanning kon inzien, ofwel 4 x 8 waarden.
En daar kwam ik ook de hoogste en laagste waarde tegen die in de VRM zichtbaar waren.
Er komt vast een moment dat alle 8 celwaarden per LFP in VRM zichtbaar worden evenals de temperatuur per LFP.

Het bleek dat 1 accu nauwelijks meedeed.
Na de nodige schermafdrukken naar Mark van de Blue Power Shop gestuurd te hebben rees bij hem het vermoeden dat de zekering van de bewuste accu eruit zou kunnen liggen.
En ja hoor, dat was dus de boosdoener.
Ik moet bekennen dat ik waarschijnlijk zelf de schuldige ben daar ik zekeringen in het systeem bewust (te?) krap gedimensioneerd heb.
Na de zekering vervangen te hebben deed nummer 4 vrolijk mee.
Dat beloofd wat voor de beschikbare capaciteikt daar ik heb ontladen met 3,5 accucapaciteit I.p.v. 4 volle accu's).

Samengevat: Inzicht en beheersbaarheid worden steeds groter en het systeem doet wat het beloofd heeft.

Re: Project LiFePo4

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2022, 11:45
door vwillems1979
Let wel dat deze LifePo4 accu's niet geladen mogen worden bij temparaturen onder de 0 graden.

Waarschijnlijk zal de BMS dit wel regelen, dat dit niet gebeurt. Maar misschien even nakijken :D

Mooi project en ik ben jaloers :)


Gr,
Vincent