Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Nope » 13 Feb 2023, 19:00

De installatie betaalt zichzelf zo vlot terug en geeft een kleiner voetafdruk :-thumbup.
Nope
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Feb 2023, 19:12

Ik waardeer je optimisme :-).
Het is een boel geld voor 28,8 kWh.

Maaaaar, de meeste bootje eigenaren zoeken iets in de range tot een paar kWh bruikbare capaciteit.
En dan wordt het plaatje interessanter want betaalbaarder.
Mede in aanmerking genomen dat de levensduur wel heel erg lang is, de spanning lekker constant blijft, dynamo's volle bak blijven laden, er grote stromen afgenomen kunnen worden, etc, etc.
Ik ben in ieder geval erg enthousiast.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 2926
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 18 Mrt 2023, 14:44

Afgelopen weken 2 lange vaardagen gemaakt.
Een ideale situatie om de Wakespeed WS500 dynamoregelaars gedurende vele uren aan de tand te voelen.
Nou, en dat valt niet tegen.

Beide regelaars staan ingesteld op 75%.
Ofwel, van de maximaal 80A bij 24V leveren ze nu beide rond de 60A.
De temperatuur van de ene dynamo is na uren varen ca. 46 graden C. en de andere ca. 66 graden C.
Het verschil komt door de poelieoverbrenging waarbij een dynamo veel sneller draait dan de andere.
Daarnaast zij vermeld dat het buiten bepaald niet warm was, midden in de zomer zullen de dynamotemperaturen wel oplopen.
In de Victron VRM grafiek vanuit de Victron Cerbo is het hele temperatuur-, spannings- en ampère verloop per dynamo na de vaart mooi terug te zien.

De Wakespeed regelaars waren voorgeprogrammeerd.
Maar een nieuwe Wakespeed app stelt me in staat om de dynamo's op werkelijk elk detail eenvoudig zelf te programmeren.
Kabeltje van telefoon naar regelaar en klaar.

Gezien de lage temperatuur van een der dynamo's heb ik de betrokken regelaar opgehoogd van 75 naar 85%.
Daarbij heb ik beide dynamo's een uiterst veilige 75 graden C. gegeven als maximum temperatuur.
Mocht deze temperatuur benaderd worden, dan gaan de regelaars vermogen terugdraaien.
En misschien dat ik in de nabije toekomst de toegestane temperatuur verder ophoog, 75 graden C. is wel erg veilig.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 2926
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Navigo » 18 Mrt 2023, 15:01

HH,

Dat ziet er goed uit, ik neem aan dat je ook niet meer laadstroom nodig heb? Twee keer 60A is al aardig wat.
Als je vaart, dus laad over de dynamo, heb je de grens waarde(SOC) voor de accu's dan ook hoger afgesteld tot bijvoorbeeld 90%?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 252
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 18 Mrt 2023, 15:17

Een dagje varen is nu meer dan voldoende om de accu's op te toppen.
Bij voorkeur houd ik ze binnen de range 40-60% SOC.
Wanneer er meer afname verwacht wordt na de vaart en er geen of dure walstroom is, dan laad ik tot 90%.
Vanaf het dashboard (van Victron Cerbo naar Raymarine plotter) is dit tijdens de vaart eenvoudig te monitoren.
Elk der dynamo's kan ik nu aan- en uitzetten, derhalve een keuze tussen netto ca. 1.600 en 3.200 watt laden.

Naschrift accu's:
De LFP's hebben over een langere periode een gemeten rendement van 99%.
Voorbeeld: 10 kWh ontladen wordt gecompenseerd met 10,1 kWh laden.
Waanzinnig.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 2926
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten