Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 19 Dec 2022, 21:53

Top en dank je!!
Dan ga ik hierop verder borduren.

Dit betekent dat ik toerental, poolparen (volgens mij 6(?) stuks op een Bosch huis-, tuin- en keukendynamo) evenals poelieverhoudingen moet gebruiken om tot een in te programmeren waarde te komen waarbij de dynamo's gaan starten met stroom leveren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Wolf1 » 20 Dec 2022, 01:16

6 poolparen geeft dus 3 volledige sinussen per omwenteling, vermenigvuldigd met het dynamo toerental is de frequentie op het W-contact.
Het starten van de alternator wordt veroorzaakt door de stroom door het controle lampje.
Dit gaat uit, als het toerental van de dynamo, een dusdanige spanning heeft bereikt dat de accu spanning wordt overschreden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2022, 01:38

Ok.
Dat wordt dan vermenigvuldigen met 3 i.p.v. 6.
Aansturen/starten/regelen van de dynamo's (veld) geschiedt vanaf de WS500 (externe regelaar) die op zijn beurt via CAN-Bus aangestuurd wordt door de BMS.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2022, 14:28

En het laatste stukje van dit project is gereed.
De dynamo's leveren prima stroom en werken perfect samen met de rest van het systeem.
Job done!!!!! :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Nope » 20 Dec 2022, 18:47

Mooi werk.
En nu?
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2022, 19:07

Thanks!
Tja, dat wordt een dilemma.
Ik kan geen projecten meer bedenken.

Al wat nodig was gedurende de afgelopen jaren is gedaan.
En om nou projectern te verzinnen, ehh, nee.
Het moet wel iets wezenlijks toevoegen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Nope » 21 Dec 2022, 19:54

Dan moet de E aandrijving nog maar ff wachten.
Wat zul je je vervelen :shock:
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 21 Dec 2022, 21:57

Onbetaalbaar, E-aandrijving voor bijna 15 meter.
En zeker niet bij lange trips.
Dan moet er maar echte biodiesel in.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 22 Dec 2022, 21:03

De eerste dagen.

LFP draait nu 10 dagen.
Eerst heb ik de accu's helemaal opgetopt.
Daar ging een vracht aan energie in daar ze nog niet half gevuld waren af fabriek.
Mooi te constateren dat uit de doos alle 4 accu's gelijke spanning hadden tot op de duizendste volt, bijzonder.

MG LFP's en de MG BMS werken via CAN-Bus perfect samen met Victron (GX).
Vrijwel alles is zichtbaar, op de Victron remote console en ook in de Victron VRM.

Daarna heb ik 4 dagen geleefd op alleen de accu's.
Grote vermogens worden moeiteloos geleverd door de LFP's.
Het rendement (hoeveelheid energie benodigd om onttrokken energie weer bij te laden) ga ik nog berekenen, daarvoor is het nog wat vroeg.

Op een gegeven moment liep de waarde (VRM) tussen de laagste en hoogste cel qua voltage steeds verder op.
Eerst had ik nog wat moeite deze grafiek in VRM te beoordelen.
Na nog wat rondgenuffeld te hebben op de MG site kwam ik een MG app tegen waarmee ik tot op celniveau de spanning kon inzien, ofwel 4 x 8 waarden.
En daar kwam ik ook de hoogste en laagste waarde tegen die in de VRM zichtbaar waren.
Er komt vast een moment dat alle 8 celwaarden per LFP in VRM zichtbaar worden evenals de temperatuur per LFP.

Het bleek dat 1 accu nauwelijks meedeed.
Na de nodige schermafdrukken naar Mark van de Blue Power Shop gestuurd te hebben rees bij hem het vermoeden dat de zekering van de bewuste accu eruit zou kunnen liggen.
En ja hoor, dat was dus de boosdoener.
Ik moet bekennen dat ik waarschijnlijk zelf de schuldige ben daar ik zekeringen in het systeem bewust (te?) krap gedimensioneerd heb.
Na de zekering vervangen te hebben deed nummer 4 vrolijk mee.
Dat beloofd wat voor de beschikbare capaciteikt daar ik heb ontladen met 3,5 accucapaciteit I.p.v. 4 volle accu's).

Samengevat: Inzicht en beheersbaarheid worden steeds groter en het systeem doet wat het beloofd heeft.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor vwillems1979 » 23 Dec 2022, 11:45

Let wel dat deze LifePo4 accu's niet geladen mogen worden bij temparaturen onder de 0 graden.

Waarschijnlijk zal de BMS dit wel regelen, dat dit niet gebeurt. Maar misschien even nakijken :D

Mooi project en ik ben jaloers :)


Gr,
Vincent
vwillems1979
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 Jul 2018, 11:25
ligplaats: Maasland
info: Dorsett Catalina
Doerak 950 AK

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten