Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 05 Nov 2020, 22:55

Als test heb ik de huidige startdynamo (die verdwijnt) afgekoppeld.
Maar, de toerenteller doet het nog (op de John Deere 6068TFM50).

De W-aansluiting op de startdynamo is niet aangesloten.
En, de W-aansluiting op de servicedynamo ook niet.

Mysterie: Waar haalt die toerenteller z'n signaal vandaan?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor FKZ » 05 Nov 2020, 23:06

Ken de motoren niet maar krukas sensor
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 05 Nov 2020, 23:27

Thanks!
Half uurtje verder en hebbes.
Het ding heeft een aparte sensor aan de voorzijde.
Hoeven we ook niet met de W-aansluiting te klojen.
Case closed.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 14 Feb 2022, 14:31

Ben benieuwd naar next, misschien een nieuw draadje om het overzichtelijk te houden.

Zeker een interessant draadje, welke accusets / bms en waarom(voor/ nadelen en nut).
Nog interessanter als je niet de “blauwe sets” gaat gebruiken, maar het zelf gaat samenstellen.

Wanneer ga je plannen en beginnen?

Navigo


Dat wordt vanaf eind oktober als we weer terug zijn.
Zelf samenstellen heb ik zeker over nagedacht.
Het is een klap goedkoper maar je haalt wel veel meer werk en wat meer risico's aan.
Ik denk aan 4 stuks MG 24V, 280 Ah. (https://www.bluepowershop.nl/accu/accu- ... 200wh.html) + MG BMS, aangevuld met 2 WS500 regelaars met shunt.
Weliswaar een hele hoop energie, gevoed door de wens een nachtje met airco te kunnen draaien zonder generator.
Hierbij het plaatje.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Navigo » 23 Feb 2022, 09:09

HH

Even een vraag mbt laadcyclus.

Ik begrijp dat je/ jullie continue aanboord zijn?
Hoe ga je het aantal laadcyclus in de hand/ zo laag mogelijk houden?



Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 23 Feb 2022, 11:16

Goeie vraag.
LiFePo4 mag bepaald niet constant aan de lading.

Je moet laden staken bij een SOC van zeg 90%.
24V DC wordt dan nog slechts ontladen door wat pompjes en 24V verlichting.
Zonnepanelen kunnen nog gewoon hun werk blijven doen.
En als er toch teveel zon is, dan koppel ik walstroom af.

Als er lange tijd geen zon is, dan moet er een keer geladen worden.
Maar dat zal niet meer dan een paar keer per winterseizoen zijn.
Ik denk eraan om dit proces te programmeren in de Quattro via VR.

Ofwel, sturingsmechanismen zijn wel of niet laden evenals wel of geen walstroom.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 11 Mei 2022, 21:35

En de opdracht is vergeven.
Er komen:

- 4 stuks MG 24V 280Ah LiFePo4 accu's
- 1 stuks MG BMS 400A
- 2 stuks Wakespeed WS500 dynamoregelaars, aangevuld met 2 shunts

Eind oktober wrot ik het protje erin.
Alle verdere benodigde componenten t/m het boutje en moertje reeds op papier gezet.
Hieronder een grof plaatje van het geheel.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Quota » 11 Mei 2022, 22:00

Yep schreef:En de opdracht is vergeven.
Er komen:

- 4 stuks MG 24V 280Ah LiFePo4 accu's
- 1 stuks MG BMS 400A
- 2 stuks Wakespeed WS500 dynamoregelaars, aangevuld met 2 shunts

Eind oktober wrot ik het protje erin.
Alle verdere benodigde componenten t/m het boutje en moertje reeds op papier gezet.
Hieronder een grof plaatje van het geheel.

Afbeelding



Zo, dat ziet er voor het oog van de leek goed uit, ik dacht dat ik een serieuze set batterijen had staan (760 Ah), maar ik erken mijn meerdere in je. Als de geldboom in onze tuin ooit echt fruit gaat dragen, dan ga ik het wel overwegen. De huidige units zijn zo groot en looiig en eigenlijke ook een enorme sta inde weg, kan ze er in de winter niet met goed fatsoen uithalen alleen al door het gewicht vrees ik.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 11 Mei 2022, 22:05

Hier nu met Gel hetzelfde, 600 kg aan batterijen.
Maar echt ruimtewinst maak ik niet, tenslotte komen de LFP's op de plaats van de huidige.

Wel is het hele protje 400 kg (!!!) lichter en dat komt me goed uit.
Tenslotte is dat ook de kant die net iets dieper ligt ten gevolge van plaatsing van de generator.

Het belangrijkste is echter dat er straks een bruikbare vooraad is van maximaal 23 kWh tegen nu ca. 5 kWh.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor zoran » 17 Mei 2022, 09:27

net gelezen op cruisersforum.com
Happy 13th birthday to my LiFePo4 battery bank (5/10/2009)
Happy 13th birthday to my LiFePo4 battery bank (5/10/2009)!
Back in 2007 the first lithium iron phosphate battery cells were just beginning to be manufactured and become commercially available. I dove in & began researching everything I could about lithium iron phosphate. Unfortunately back then there was scant white papers and scant research available. Anything that was available was behind a pay-wall at some university. I decided if I wanted to learn about lithium iron phosphate I needed to buy some cells & start experimenting. That was the only way I was going to learn. My first cells were small 100 Ah thundersky cells because they were relatively inexpensive and I didn't really care if I ruined them. being this early into a new technology I knew I was going to get some arrows in my back being a pioneer.This was all before cylindrical LiFepo4 cells even existed.it would've been much easier to destroy a few $10 wonderful cells than cells the cost me $200 apiece.

I wound up destroying those initial cells pretty quickly experimenting with charge voltages, how deeply you could cycle them & such. I quickly found out that they didn't really care how deeply you discharged them other than going below about 3.00 VPC. I quickly learned that the cells did not need to charge to anywhere near 3.65 V to attain 100% state of charge. I also learned that they did not like to be absorbed for longer than is absolutely necessary. On those early cells these batteries were quickly degraded if you left them on absorb for too long a duration. After all this testing and experimenting I finally decided to order a set of 400 amp hour Winston cells for my own vessel. It may sound hard to believe, that back in 2009 we had a lot more availability in battery management systems. Genasun was actually building a BMS Clean Power Auto had one and there are a number of others mostly designed for EV use but that can be modified for marine use . Other than Genasun the only BMS that was specifically designed for marine application was made by a company called Clean Power Auto. Demetri the owner of that company is now is the engineer at Lithionics.for perhaps 2000 cycles I use this clean power auto BMS. At that point I switched to a REC BMS.

For my own banks charging I decided on 13.8V @ roughly a .4C charge rate with a 30 minute absorption and no float. The primary charge source for this bank has been the alternator and a Balmar MC 614 regulator. While we had plenty of solar solar it remained off most of the time. We used this bank with just 30 minutes of engine runtime a day. This is pretty easy in Maine with the light winds we have in the summer. Doing all the charging from the alternator worked out perfectly. If we needed to stay at anchor for more than three days I would simply flip on the solar array just to slow the discharge. The original charge regime I set up for this bank back in 2009 has worked amazingly well. Today the battery has over 2300 cycles on it with almost every cycle going to at least 80% depth of discharge purposely. As of the last discharge capacity test the bank could still deliver the full 400 amp hours of capacity (Technically a little bit over). So, for those who say LiFePo4 hasn't been around long enough to see how long it actually lasts, I'd say 13 years & 2300+ cycles is pretty good data so I am personally sold.
gr,
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten