door Yep » 22 Dec 2022, 21:03
De eerste dagen.
LFP draait nu 10 dagen.
Eerst heb ik de accu's helemaal opgetopt.
Daar ging een vracht aan energie in daar ze nog niet half gevuld waren af fabriek.
Mooi te constateren dat uit de doos alle 4 accu's gelijke spanning hadden tot op de duizendste volt, bijzonder.
MG LFP's en de MG BMS werken via CAN-Bus perfect samen met Victron (GX).
Vrijwel alles is zichtbaar, op de Victron remote console en ook in de Victron VRM.
Daarna heb ik 4 dagen geleefd op alleen de accu's.
Grote vermogens worden moeiteloos geleverd door de LFP's.
Het rendement (hoeveelheid energie benodigd om onttrokken energie weer bij te laden) ga ik nog berekenen, daarvoor is het nog wat vroeg.
Op een gegeven moment liep de waarde (VRM) tussen de laagste en hoogste cel qua voltage steeds verder op.
Eerst had ik nog wat moeite deze grafiek in VRM te beoordelen.
Na nog wat rondgenuffeld te hebben op de MG site kwam ik een MG app tegen waarmee ik tot op celniveau de spanning kon inzien, ofwel 4 x 8 waarden.
En daar kwam ik ook de hoogste en laagste waarde tegen die in de VRM zichtbaar waren.
Er komt vast een moment dat alle 8 celwaarden per LFP in VRM zichtbaar worden evenals de temperatuur per LFP.
Het bleek dat 1 accu nauwelijks meedeed.
Na de nodige schermafdrukken naar Mark van de Blue Power Shop gestuurd te hebben rees bij hem het vermoeden dat de zekering van de bewuste accu eruit zou kunnen liggen.
En ja hoor, dat was dus de boosdoener.
Ik moet bekennen dat ik waarschijnlijk zelf de schuldige ben daar ik zekeringen in het systeem bewust (te?) krap gedimensioneerd heb.
Na de zekering vervangen te hebben deed nummer 4 vrolijk mee.
Dat beloofd wat voor de beschikbare capaciteikt daar ik heb ontladen met 3,5 accucapaciteit I.p.v. 4 volle accu's).
Samengevat: Inzicht en beheersbaarheid worden steeds groter en het systeem doet wat het beloofd heeft.