Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 25 Nov 2022, 19:03

Thanks!!
Klopt, 2x 24V.
Effectief zo'n 3000 watt beschikbaar.
Yep, een hoop nummeren.
Laatst gewijzigd door Yep op 25 Nov 2022, 20:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Navigo » 25 Nov 2022, 19:31

HH,

Dat is best een krap hoekje, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Succes

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 25 Nov 2022, 20:03

Thanks.
Het past allemaal wel.

Het voordeel is dat bedrading dan lekker kort is.
Daarnaast kwam de grote 24 volt aansluitkast te vervallen daar dikke 50/70 mm2 kabels niet meer aan elkaar geknupt hoeven te worden.
Alle dikke kabels gaan nu rechtstreeks van device naar device.
En dat bracht ruimte voor de dikke BMS.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 26 Nov 2022, 00:45

Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor pascall » 26 Nov 2022, 06:33

Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat.
Mogelijk is het nog een optie voor onze boot want minder gewicht achterin zou zeer welkom zijn, nog niet te spreken over de andere voordelen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 26 Nov 2022, 10:53

Wat mij het meeste aanspreekt zijn:

- Minder gewicht (200 i.p.v. 600 kg)
- Veel meer bruikbare capaciteit (20 i.p.v. 5 kWh per volle lading)
- Bij dynamo- en vooral generatorbedrijf: Alle aangeboden stroom opnemen i.p.v. dat teruglopen bij andere soorten accu's.

Met de ruimte win ik minder daar ze op dezelfde plek komen van de oude accu's.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Navigo » 26 Nov 2022, 15:14

HH,

Waar ik benieuwd naar ben.
Als ik het goed heb wil je bij LiFePo dat ze niet continue volgeladen zijn.
Ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben.

Dus bijvoorbeeld dat ze tot 90procent volgeladen zijn en dat je aansluitend tot 40procent van de capaciteit verbruikt voordat je weer gaat laden.
Hoe doe/ regel je dit met je zonnepanelen of dynamo’s?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 26 Nov 2022, 16:25

Klopt.
De dynamo's kan ik altijd uitschakelen op het dashboard tijdens de vaart.
De Quattro aan de walstroom idem door deze op 'pass thru' te zetten (laadfunctie is dan uit maar omvormen met power assist werkt wel).
PV mag volle bak laden, deze zullen vrijwel nooit de accu's vol krijgen maar misschien is er een trukje om ook dit te kunnen stoppen indien opportuun.

Ennnn, de accuracks zijn binnen :-)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 08 Dec 2022, 22:05

De 4 LFP's zijn aangesloten en de main safety contactor in de BMS werkt via de drukknop op de BMS evenals afstandsbediend vanuit de meterkast.
Ledjes staan dan keuring op groen (LFP's + BMS).

Nog wat fijnslijperij en programmeren evenals op een iets later tijdstip de dynamoregelaars uittesten.
Morgen eerst de Quattro en ST aan de praat brengen.
Job bijna done.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor pascall » 09 Dec 2022, 05:56

Prachtig spul!!!

De accu's worden nog geborgd?

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten