Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor sinty » 14 Okt 2020, 21:47

kwokko

jij schrijft dat een dieselkachel veel veiliger is aan boord dan de trumatic i.v.m gas gevaar het merk was niet belangrijk mocht zelfs een imitatie zijn van webasto schrijf er dan ook bij dat die uitlaatjes van die chineesjes alleen voor voertuigen geschikt zijn en niet voor boten

kijk dat is het verschil tussen een camper en een boot ik wist het wel :mrgreen:
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 15 Okt 2020, 01:03

sinty schreef:schrijf er dan ook bij dat die uitlaatjes van die chineesjes alleen voor voertuigen geschikt zijn en niet voor boten

Wie schrijft hier dat die sjinese slechte uitlaten hebben?
Ik niet i.i.g.
Velen spijkeren die erin, ik niet, ik heb een Webasto,maar de Planar schijnt ook goed te zijn.
En dat is geen sjinees,maar wel een kopie van een Webasto.
En wat let je,als je de uitlaat van de sjinese niet goed acht,dan maak je er toch een Webasto uitlaat aan?
Zo moeilijk is dat toch niet?
sinty schreef:maar ik blijf erbij als iets vakkundig is aan gelegd met inachtneming van de veiligheids voorschriften en goed uitgevoerd dan zie ik weinig problemen met een trumatic aan boord maar ieder ze eigen ding zolang de veiligheid maar voorop staat

Daar hoort DoeHetZelf sleutelen aan gasgerelateerde apparatuur volgens mij niet bij.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 15 Okt 2020, 13:52

Maar er is nog steeds niemand die mij de werking van zo'n magneetklep heeft uitgelegd?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 15 Okt 2020, 14:00

Hooveld960 schreef:Maar er is nog steeds niemand die mij de werking van zo'n magneetklep heeft uitgelegd?

Van een magneet klep in het algemeen ,of van deze specifiek.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 15 Okt 2020, 15:43

Allebei goed.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor vuuren1 » 16 Okt 2020, 01:07

Wat is een "magneetklep", daar komt ie:

Een magneetklep is o.a. bij een Trumatic de elektromagnetisch bediende gas-afsluiter.
Ofwel een klep in de gas aanvoerleiding die al dan niet gas toelaat aan de kachel, aangestuurd door de elektronische besturingseenheid van de Trumatic

Elektromagnetisch bediend, dat wil zeggen dat de klep (lees: Kraan) middels een magneet die elektrisch wordt aangestuurd open gaat.
Andere kranen en kleppen kan je met de hand bedienen, deze wordt aangestuurd door de besturingseenheid van de kachel.

Moet het nog simpeler?

NB, Die klep is bij Trumatic één van de weinige onderdelen die wel een wil blijven plakken als de kachel weinig wordt gebruikt (maar dat heb ik al ergens eerder gemeld..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 16 Okt 2020, 10:06

Hoi Hans, ik begin hem te begrijpen. A
Heb ik toch nog een vraag. Als je de foto's bekijkt van de Trumatic magneetklep dan zie je dat aan beide zijden een staaf (of buisje, want er zit neem ik aan iets in) zit.
Werkt het dan zo dan de ene keer de spoel aan de ene kant onder stroom komt te staan waardoor wat er in die staaf zit die kant op getrokken wordt en de andere keer de andere kant op? Zodoende om de ene keer half gas te geven en de andere keer vol gas? Dus conform de standen van de kachel: half of heel? Of regelt de magneetklep dat niet. Is het alleen maar klep open en klep dicht?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Frank » 16 Okt 2020, 10:14

Jan,
Ik had begrepen van die Johan dat er een dubbele klep in zit. Eentje die de lage stand regelt en een voor de hoge stand.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Wolf1 » 21 Okt 2020, 18:40

Frank schreef:Jan,
Ik had begrepen van die Johan dat er een dubbele klep in zit. Eentje die de lage stand regelt en een voor de hoge stand.

Correct en elke klep heeft 2 spoelen met elk 3 draadjes.
Uit mijn hoofd, 2 rode, 2 groene om de klep in positie te houden (lage weerstand) en een zwarte en een zwart/witte (hogere weerstand)
om elke klep afzonderlijk te bewegen
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Okt 2020, 00:33

Hooveld960 schreef:Hoi Hans, ik begin hem te begrijpen. A
Heb ik toch nog een vraag. Als je de foto's bekijkt van de Trumatic magneetklep dan zie je dat aan beide zijden een staaf (of buisje, want er zit neem ik aan iets in) zit.
Werkt het dan zo dan de ene keer de spoel aan de ene kant onder stroom komt te staan waardoor wat er in die staaf zit die kant op getrokken wordt en de andere keer de andere kant op? Zodoende om de ene keer half gas te geven en de andere keer vol gas? Dus conform de standen van de kachel: half of heel? Of regelt de magneetklep dat niet. Is het alleen maar klep open en klep dicht?


Dat is inmiddels hopelijk duidelijk door Frank en Wolf1 bevestigd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten