Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Okt 2020, 16:24

Vandaag weer even bezig geweest met de E2800.
Als ik de kachel in werking zet dan begint na een 20-25 seconden er iets heel snel te tikken.
Dit zullen de "vonkers" zijn zoals in het filmpje wat henkvd heeft gepost te zien is.
Alleen slaat de kachel niet aan, maar stopt na ongeveer 5 seconden en slaat dan af waarbij het rode lampje op de thermostaat continu gaat branden.
Met mijn beperkte en tot nu toe opgedane kennis over deze kachels denk ik dat de magneetklpe (magneetventiel) de boosdoener is.
Nadat de vonkers hun werk doen hoor je volgens mij een klik te horen. Dat zou volgens mij een klik van de magneetklep moeten zijn.
Men zegt wel eens dat een paar ferme tikken met een hamer op de magneetklep wel eens wil helpen, want dan zou hij los schieten (als hij vast zit).
Dat heeft in ieder geval niet geholpen.

Ik heb de magneetklep er eens uitgehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is er iemand die weet hoe zo'n magneetklep werkt?
Ik had verwacht dat de uitstekende pen (waar het veertje omheen zit) als een soort plunjer fungeert. Maar ik heb gekeken bij mijn E2800 die wel werkt, maar dat gedeelte beweegt niet. Er zal dus in het huis, tussen de twee grijze blokje (waarin spoelen zitten) iets gebeuren? In dat huis zal (door magneetwerking van de spoelen) een soort van klep open moeten gaan Om het gas door te kunnen laten stromen? Iemand die dat weet?

Oja, ik heb gisteren ook contact gehad met de "Johan" van marktplaats. Ik kan inderdaad mijn kapotte E2800 inruilen op een werkende E2800.
Maar toen ik vertelde van mijn plannen om een extra E2800 in de boot erbij in te bouwen adviseerde hij me om de bestaande E2800 te vervangen voor een E4000.
Mijn bestaande E2800 zit in de voorkajuit, tussen dinette en de voorpunt. Er zijn twee uitstroomopeningen bij de dinette en eentje naar het begin van de salon (stuurhut). Maar omdat uit die laatste niet zo heel veel warmte komt (logisch door de lange afstand van de buis waar de warmte doorheen moet) wil ik in de bank in de salon een tweede E2800 monteren met uitstroomopeningen in de salon en eentje in de achterkajuit (slaapkamer). Zo kan ik niet alleen de gehele boot gelijkmatig verwarmen, maar kan ik ook de verschillende gedeelten apart regelen omdat beide vertrekken (voorkajuit en salon) allebei een eigen thermostaat hebben.
Ik ben bang dat, ondanks de hogere capaciteit van de E4000 t.o.v. de E2800, er veel warmteverlies optreed als ik de E400o monteer in de plaats van de bestaande E2800. Om dan de salon te kunnen verwarmen en de slaapkamer zal de warmte verplaatst moeten worden door ongeveer 6 meter buis. Ik ben bang dat door de lange afstand en het warmteverlies wat daarbij plaats vind ik de salon en de slaapkamer niet voldoende kan verwarmen.
Wat denken jullie?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 13 Okt 2020, 18:47

Hooveld960 schreef:Om dan de salon te kunnen verwarmen en de slaapkamer zal de warmte verplaatst moeten worden door ongeveer 6 meter buis. Ik ben bang dat door de lange afstand en het warmteverlies wat daarbij plaats vind ik de salon en de slaapkamer niet voldoende kan verwarmen.
Wat denken jullie?

Ik denk dat dat wel een stuk meevalt
Je moet niet vergeten,dat een E4000 veel meer capaciteit heeft dan een E2800.
Die warmteverlies kan je wel eens een stuk meevallen,want als de buizen eenmaal warm zijn,blijven ze ook warm.
Ik heb in het slaapgedeelte geen temperatuurvoeler zitten,die zit alleen in de voorkajuit.
Maar mijn toestel is een Webasto Airtop 3500,maar die kan het op zijn sloffen bijhouden.

Maar het is maar net hoe jij het voelt en hoe warm je het wilt hebben.
De één zit te bibberen van de kou bij 20 graden,en de ander trekt een trui uit,omdat het hem te warm is.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Okt 2020, 20:50

Zijn die buizen niet te isoleren?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Okt 2020, 21:27

Dat zat ik me ook af te vragen. Maar de buizen worden best wel erg warm. Ik wil niet het risico lopen dat het gaat smeulen of zeklfs branden. Het moet wel veilig blijven. Waarmee zou ik de buizen kunnen isoleren?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Frank » 13 Okt 2020, 22:08

Mijn E4000 it aan de zijkant midden in de boot ingebouwd. Boot is 10 meter.
Uitstroombuizen met 2 uitgangen in de stuurhut, verder gaat een buis naar voren met twee uitstroomopeningen in de kajuit.
Ook nog een buis naar achteren met twee uitstroomopeningen in de slaaphut. Dus 6 openingen waar overal een behoorlijke warme luchtstroom uitkomt.
De lengte naar voren gaat ook wel naar de 6 meter toe. Naar achteren een meter of 4.
Op de hoge stand (die nu wel werkt :D ) heb ik de boot in een 5 minuten van12 graden naar 20 graden en dat van voor tot achter in de boot!

Dus die E4000.... dat is wel een aanrader hoor. Verschil is behoorlijk met de E2800.

De vorige eigenaar heeft alles aangelegd. Let op ... alles dubbele buis. Dus de gewone bruine buis voor uitstroom met daaroverheen een zwarte buis met grotere diameter. Die wordt aan de buitenkant nauwelijks warm.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor broekie » 14 Okt 2020, 07:38

Ik heb geen specifieke kennis van deze kachels, meer algemene kennis van gasapparaten.
Ik las in je laatste post dat hij na een poosje afslaat.

Als hij dan gaat vonken, is de verbranding afgeslagen.
Dat wordt veroorzaakt door het afvallen van de klep die gas doorlaat.
Maar die wordt aangestuurd door een thermokoppel/bi-metaal.
Die zou defect kunnen zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Okt 2020, 09:50

Niet helemaal Broekie.
De kachel slaat niet af, want hij is niet eens aangeslagen.
Wat er gebeurt: bij aanzetten gaat de kachelventilator draaien. Dan na ongeveer 15-20 seconden hoor de dat de vonkers (zo noem ik ze maar even) hun werk gaan doen. Waarbij ik wel moet opmerken dat ik aanneem dat ze vonken omdat ik het snelle tikken hoor. Ik zie het niet! Als dat snelle tikken ook plaats vind zonder dat er vonken zijn dan is mijn aanname fout. In ieder geval na ongeveer 3-5 seconden gevonkt te hebben hoort de kachel aan te slaan, te gaan branden dus. Meestal gaat dit gepaard met een klik, waarvan ik denk (maar ook dat is een aanname) dat het de magneetklep is die open gaat en zorgt dat het gas bij de vonkers/brander komt.

@Frank:
Ik denk dat is sowieso een E4000 bij die Johan ga halen. Kan geen kwaad.
Bij jou is dus de opstelling van de kachel een stuk gunstiger, midden in de boot. Mijn boot is ook 10 meter. Zoals gezegd zit bij mij de kachel in de voorkajuit op een meter of 2 van de punt. Dus om naar de achterkajuit te komen moet de warmte door 6 meter buis. Maar ik ga het gewoon proberen. Als het niet goed genoeg verwarmt naar m'n zin zijn er twee opties. 1. de kachel verplaatsen naar de stuurhut (meer in het midden van de boot) of 2. toch nog een extra E2800 in de stuurhut inbouwen.
By the way, die buizen zijn ook niet goedkoop :-(

Nu nog hopen dat er iemand is die de werking van zo'n magneetklep kan uitleggen. Iemand? (Gewoon uit interesse).
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 14 Okt 2020, 11:37

Hooveld960 schreef:Meestal gaat dit gepaard met een klik, waarvan ik denk (maar ook dat is een aanname) dat het de magneetklep is die open gaat en zorgt dat het gas bij de vonkers/brander komt.

Als die klik er nu niet meer is ,kan het zijn dat de klep niet meer opengaat.
Een magneet klep is een electroventiel.
Het is geen magneet wat jij aan denkt bij een magneet.
Het gaat louter via een stroompje spanning die door een spoel gaat ,en dan magnetisme opwekt.
Als de spoel niet geactiveerd wordt ,heb je ook geen magnetisme,en werkt de klep niet,en gaat dus niet open.
Daarom ,gaat er wel spanning naar de spoel die de klep moet aansturen?

Daarom nogmaals ,werkt de spoel wel? Loopt er wel spanning naar de spoel?
Draadbreuk? Spoel defect of doorgebrand?
Als de aansturing het niet doet ,heb je ook geen werkende klep.

Dat klikken of tikken is denk ik hetzelfde als dat je hoort bij het ontsteken van een koelkast die op gas werkt.
Dat klikken is de electronische piëzo ontsteking.

Die dingen ,werkten vroeger ook al niet.
Had ik toen ik werkte voor een transportfirma ,ook in de vrachtwagen zitten.
2 gasflessen onder de laadbak ,eentje aangesloten ,stond je in de koude winter bij Tonsberg,met een kachel die het verrekte.
Die dingen vertikten het regelmatig om fatsoenlijk te werken.
Op de volgende truck kwam geen gaskachel weer.
Diesel zat in de tank,dus er kwam een dieselkachel.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Okt 2020, 12:53

Dat dacht ik inderdaad dat het magnetisme wordt opgewekt door de stroom in de spoel.
Wat je zegt klopt, het kan zijn dat niet de magneetklep kapot is maar dat er geen stroom op de spoelen komt te staan.
Zoals je kunt zien op de foto's hierboven is het niet eenvoudigweg een + en - draad naar de spoelen.
Naar iedere spoel lopen drie draden, naar de ene rood-groen-zwart en naar de andere rood-groen-zwart/wit.
Ik heb geen idee hoe ik zou moeten testen of er stroom op de spoel komt te staan. Welke draden zou ik moeten doormeten?

Oja, ik gebruik het woord stroom, maar misschien moet dat spanning zijn?
Ik weet dat stroom is voor ampere en spanning is voor volt. Maar toch weet ik niet welk woord ik moet gebruiken.

Zoals je op de foto ziet zitten de spoelen om een staaf. Aan beide kanten één.
Zou het kunnen dat in die staaf weer een staaf zit die de ene keer naar de ene kant getrokken wordt en de andere keer naar de andere kant?
Om zodoende half dan wel vol gas aan de kachel te geven?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor kajoe » 14 Okt 2020, 13:39

ik kan je aanraden Hager Heerenveen deze repareren en hebben onderdelen van vrijwel alles .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten