Waarom een dynamo voor startaccu's?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Yep » 06 Okt 2020, 19:29

Ik ben wat aan het dokteren m.b.t. stroomverbruik, stroomopbrengst, etc, etc.
Zonder hierover een heel verhaal te doen heb ik een simpele vraag:

Wat is er op tegen om de motordynamo te laten vervallen en de startaccu's te laten voeden door een acculader (gevoed vanuit de ruim bemeten serviceaccu's via de omvormer)?
De motordynamo heeft m.i. zo ongeveer geen functie, zeker niet met een constante (druppel)lader op de achtergrond.
Opmerking: De motor start altijd na 1 krukasomwenteling en in het geval de motoraccu's leeg zijn, kan ik terugvallen (beetje gedoe, dat wel) op starten op de serviceaccu's.

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door Yep op 06 Okt 2020, 19:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Martin65 » 06 Okt 2020, 19:35

Gebruik je deze dynamo ook niet voor je boegschroef? Al dan niet op een eigen accu?
Heb je verder nog verbruikers op deze dynamo?
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Yep » 06 Okt 2020, 19:36

Dank.
Nee, de boeg- en hekschroef zijn hydraulisch.
Er ziiten alleen wat motorinstrumenten op, that's it.
De lader levert maximaal 8A. bij 24 volt, ruimschoots bemeten dus.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Okt 2020, 20:11

Kan ik daar uit opmaken dat je serviceaccu's met een andere dynamo (24V.) worden geladen?
Dan moet je eens nakijken of al die vermeende serviceaccu's wel 24v. zijn geschakeld.
Ik heb in onze boot ook 2 dynamo's. een 12 en een 24v.
De 24v. is bij ons voor de serviceaccu's (4x200Ah, 24v. geschakeld) die de koelkast en de boeg en hekschroef van stroom voorzien en de omvormer voor de aanmaak van 230V.
Alle overige boordapparatuur en 12v. lampen worden gevoed door een separaat accupakket (2x200Ah, 12v. geschakeld).
Grote kans dat dat bij jou dus ook meer dan alleen de startaccu van 12v. laadstroom wordt voorzien maar ook boordaccu(s) die voor het 12v. stroomsysteem dienen.
Op die manier hoeft je startaccu altijd uitsluitend de motor te starten en loop je niet het risico dat je deze te ver hebt leeg getrokken met servicezaken.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Yep » 06 Okt 2020, 20:25

Het Sluizenfront schreef:Kan ik daar uit opmaken dat je serviceaccu's met een andere dynamo (24V.) worden geladen?
Dan moet je eens nakijken of al die vermeende serviceaccu's wel 24v. zijn geschakeld.

Klopt, serviceaccu's op de grote dynamo en motoraccu (en een paar instrumenten) op de kleine dynamo.
Volledig gescheiden dus en vrijwel geen werk voor de motordynamo.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Okt 2020, 22:07

En je boordverlichting, alle pompjes aan boord en je nautische instrumentarium, op welke spanning draait dat allemaal?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Yep » 06 Okt 2020, 22:15

Het Sluizenfront schreef:En je boordverlichting, alle pompjes aan boord en je nautische instrumentarium, op welke spanning draait dat allemaal?


Alles op de serviceaccu's, hetzij rechstreeks, hetzij via de omvormer.
Op de motoraccu's zitten alleen de startmotor en een paar meters op de stuurstand (motorgebonden dashbord).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor aquanaut » 06 Okt 2020, 22:22

Yep,
Even kijken naar het gebruik van je motor zelf.
Moderne common rail motoren kunnen zo maar 10 -15A stroom continue opnemen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Okt 2020, 23:04

Je beredenering kan ik volgen, alleen het nut ontgaat me . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom een dynamo voor startaccu's?

Berichtdoor Yep » 06 Okt 2020, 23:37

aquanaut schreef:Yep,
Even kijken naar het gebruik van je motor zelf.
Moderne common rail motoren kunnen zo maar 10 -15A stroom continue opnemen!

Aquanaut


Ik heb nog net de versie met een mechanische pomp.
Ook weer geen verbruik.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten