Welk drukvat?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 15:07

aquanaut schreef:Terwijl het voorgeschreven type op 3 bar aflaat.
Je kunt beter voor een CV overstort kiezen, die staan op 3 bar.
Aquanaut

3 bar aflaat Is inderdaad een prima keuze. Ik heb destijds op de Vetus boiler de bijbehorende aansluitset gemonteerd en die overstort is ingesteld op 4 bar.

Oeverloos schreef:@aadbloem
Wat ik tot nog toe gezien heb op een paar schepen is dat er bij een boiler van enige omvang een drukvat van 8 liter bij geplaatst is. Ik kan niet beoordelen of dat terecht is.
Oeverloos

Is dat 8 liter drukvat toegevoegd in verband met het oplopen van de druk en/of ter vervanging van de overstort?
Ik snap nog niet echt dat je op je systeem een 2e drukvat nodig hebt. Uiteraard is de overstort van 3 a 4 bar wel heel erg noodzakelijk en die is gemonteerd op een T stuk aan de zijde van het warm water tappunt.
Het 24L drukvat met daarop de pomp stuwt het koude water uit de tanks(s) naar a) de koude kranen van het sanitair en b) naar de input van de boiler wanneer warm water gevraagd wordt stuwt het warm water tappunt het warme water naar de sanitair kranen of geijser of douchekraan
Laatst gewijzigd door aadbloem op 28 Sep 2020, 15:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 15:14

Wat de montage van een hydrofoor met drukvat betreft is mij nog iets op gevallen.
Bij de scheepswand van de hydrofoor zag ik op een gegeven moment roest zitten.
Ik kreeg toen een schroevendraaier aan gegeven door de schipperse en toen dat naar haar zin niet genoeg geluid opleverde kreeg ik een hamer in de hand gedrukt. Of ik wel met meer overgave wilde hameren.
Er vielen toen hele dikke plakaten roest van de scheepswand naar beneden. Van bijna een centimeter dik.
Ik keek hier wel van op.
Allemaal in de buurt van de hydrofoor.
Ik heb de hydrofoor op rubbers gezet en de pomp ook, dus om ze te isoleren van het staal.
De afgelopen jaren geen last meer gehad.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 15:15

@aadbloem

Ik ben bang dat ik je het antwoord schuldig moet blijven.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 15:22

Om bij de topic te blijven: Jan mijn mening is om een niet te klein drukvaatje te nemen, die is binnen zeer korte tijd zijn opgebouwde druk steeds kwijt waardoor je pomp wellicht onregelmatig loopt en alleen aan het einde van een pompsessie weer druk opbouwt in een klein vaatje. Het is geen kwestie van bezuinigen, maar wellicht is ruimte wel een dingetje.
Aan Oeverloos: Als je een goed werkende overstort hebt kan dat 8L vaatje dat na de boiler zit wel weg. Is overbodig lijkt mij. Ik vraag me trouwens af of dat de overstort kan en/of mag vervangen. Lijkt me niet.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aquanaut » 28 Sep 2020, 15:28

aadbloem schreef: Uiteraard is de overstort van 3 a 4 bar wel heel erg noodzakelijk en die is gemonteerd op een T stuk aan de zijde van het warm water tappunt.


Ehm, nee, de overstort hoort aan de KW zijde van de boiler te zitten na een terugslagklep die voorkomt dat er WW de KW kant ingedrukt wordt.
Zo'n samenstel noemen we ook wel een inlaatcombinatie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 15:42

@aadbloem

Ik heb het even opgezocht. Bij mij staat een Rheinstrom boiler met een 4 bar overstortventiel.
Bij inbouw is een 8 liter expansievat voorgeschreven als gebruikt gemaakt wordt van koelwater van de motor en een terugslagklep, schrijft Rheinstrom.


Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 15:48

aquanaut schreef:Ehm, nee, de overstort hoort aan de KW zijde van de boiler te zitten na een terugslagklep die voorkomt dat er WW de KW kant ingedrukt wordt.
Zo'n samenstel noemen we ook wel een inlaatcombinatie.
Aquanaut

Mee eens inderdaad. Het kwam mij echter beter uit om het overstortventiel op de bovenste pijp van de Vetus boiler uitgang te monteren. De reden daarvan is dat dit zich een tiental centimeters boven de waterlijn bevind en rechtstreeks met slang en een huiddoorvoer in de geschilderde waterlijn naar buiten loost. Qua functie maakt het weinig uit, het zit functioneel immers dan ook na de terugslagklep. Het ventiel moet nu wel heet water afvoeren maar dat is ook het geval in een CV installatie ook al zit zo'n klep daar in de retour.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 28 Sep 2020, 16:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 16:00

Oeverloos schreef:@aadbloem
Ik heb het even opgezocht. Bij mij staat een Rheinstrom boiler met een 4 bar overstortventiel.
Bij inbouw is een 8 liter expansievat voorgeschreven als gebruikt gemaakt wordt van koelwater van de motor en een terugslagklep, schrijft Rheinstrom.
Mvrg.
Oeverloos

Helemaal duidelijk, we hebben het over een 8 liter expansievat voor de koelvloeistof maar eerder las ik bij de boiler staat een 8 liter Hollex drukvat en ging daarom de discussie aan over waarom een 2e drukvat :lol: :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 16:28

@aadbloem

Het genoemde 8 liter expansievat bij de boiler is aangesloten in het waterleiding systeem en niet op het koelstof systeem van de motor.
Als je de balg vervangt dan komt er gewoon water uit.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 16:40

Oeverloos schreef:@aadbloem
Het genoemde 8 liter expansievat bij de boiler is aangesloten in het waterleiding systeem en niet op het koelstof systeem van de motor.
Als je de balg vervangt dan komt er gewoon water uit.
Mvrg.
Oeverloos

Dan zijn we weer terug bij de vraag van: waarom twee drukvaten op een drinkwatersysteem? Immers: Het 24L drukvat met daarop de pomp stuwt het koude water uit de tanks(s) naar a) de koude kranen van het sanitair en b) naar de input van de boiler wanneer warm water gevraagd wordt en stuwt zo het warm water naar de sanitair kranen of douchekraan
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten