Welk drukvat?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aquanaut » 29 Sep 2020, 09:03

Waarom? hierom:
Het grote expansievat is voor een rustige pomploop.
Je hebt bij gebruik van een dergelijk vat de mogelijkheid om het water onder het debiet van de pomp uit de kraan te laten lopen zonder dat de pomp gaat staan te pendelen.
De druk zakt bij open kraan totdat de voordruk in het vat overblijft, wat ongeveer gelijk moet staan aan de inschakeldruk van de pomp.
Pomp slaat aan en pompt het drukvat weer vol afhankelijk van hoe ver de kraan open staat duurt dit langer of korter.
Beter voor de pomp omdat deze continue draait en niet 3 x per seconde in en uit staat te schakelen, idem voor de pressostaat die nu eenmaal een maximaal aantal keren kan schakelen.
Beter voor het comfort door een min of meer continue druk uit de kraan en ook warmwatertoestellen die op drukverschil schakelen (zoals een geiser) kunnen nu op de juiste manier hun werk doen.

De boiler zal voorzien zijn van een terugslagklep in de koud waterleiding daar er anders warm water terug gedrukt wordt in deze waterleiding bij opwarmen van de boiler.
Als de inbouwer dan besluit om hier geen overdrukventiel op te nemen (voor redenen van waterverlies of extra installatiewerk) krijg je een probleem.
Immers opwarmend water zet uit, en door de eerder genoemde terugslagklep is het "drukvat" wat ontstaat beperkt tot de boiler inclusief de warmwaterleiding tot aan de kraan.
Het grote expansievat maakt geen deel uit van dit "drukvat" vanwege de genoemde terugslagklep en heeft dus geen invloed op de druk in de warmwaterleiding.

Zonder verdere maatregelen zal er schade ontstaan en omdat druk een kracht per cm² is zal de boiler met zijn grotere oppervlakte de grootste kans lopen om te beschadigen.
(ter illustratie neem een 75 l boiler van 40 cm rond en 60cm lang, per bar druk staat er een druk van 7,5 ton! op de binnenkant van dit vat:
2*3,14*20 * 60 = 7536 cm² 1 bar is 1KG per cm² )
Bij een druk van 8 bar, wat heel goed mogelijk is als de warm waterkraan niet wordt geopende tijdens het opwarmen staat er dus een druk van 60 ton op de binnenkant van de boiler..
De druk kan bijna ongelimiteerd oplopen immers water is niet samendrukbaar kun je besluiten om een luchtbel op te nemen in dit circuit.
Omdat lucht wel samen te drukken is vangt deze luchtbel het drukverschil deels op en voorkomt dat de druk te hoog oploopt in het warmwater circuit.
75 liter water zet ongeveer 0,9 liter uit bij een opwarming van 60°C dus dat zal je moeten "wegwerken".

Waar zit nu het gevaar bij een dergelijke oplossing:
Als je druk verliest uit het grote expansievat merk je dat direct doordat de pomp vaker aan zal slaan en gaat pendelen, tijd om de fietspomp te pakken en weer voordruk in het vat te pompen.
(of indien het membraan kapot is dit vervangen)
Als het kleine drukvat lek raakt en zijn voordruk verliest merk je daar niets van..
Oke, als je de warmwaterkraan opent zal het je misschien opvallen dat er even een "stoot" water uitkomt maar als je dat niet opmerkt is het pech en zal je het pas merken als het zwakste punt in het warmwater systeem het begeeft.
Overigens is die "stoot" water afhankelijk van de mogelijk expansie van het systeem (door bijvoorbeeld het gebruik van slangen in plaats van koperen leiding)
Is er geen (0) expansie in het systeem dan zal je bijna geen "stoot" water zien.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 29 Sep 2020, 11:42

aquanaut schreef:Waarom? hierom....
Aquanaut

Aquanaut je theorie is duidelijk en ik sluit me daar bij aan maar we lezen:
oeverloos schreef:......Het overdrukventiel heeft toen gewerkt.....
oeverloos

Waaruit we mogen concluderen dat Oeverloos wèl een overdrukventiel heeft waarmee het extra drukvaatje van 8L in het drinkwatercircuit nog steeds overbodig is. Dus waarom?
Tevens schrijft hij: De leverancier adviseert omdat het verwarmen plaatsvindt middels de koelvloeistof van de motor een expansievat van 8 liter.
Dit lijkt mij, omdat er sprak is van veel meer koelvloeistof, nodig in het koelvloeistofcircuit. Er is immers ook meer uitzetting van de koelvloeistof.
Ik herken dit ook wel. Bij het plaatsen van mijn boiler heb ik ook het expansievat voor de koelvloeistof moeten vergroten om overlopen te voorkomen.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 29 Sep 2020, 14:11

@aquanaut
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!
Wordt zeer op prijs gesteld.
Die “stoot” explosief warm water uit de kraan tijdens het varen komt mij bekend voor.
Als je toendertijd de kraan in de kombuis opende tijdens het varen,
overleefde je het maar net.

@aadbloem
De hydrofoor op mijn boot is voorzien van een Hollex 24 liter drukvat.
De boiler is voorzien van een Hollex 8 liter expansievat in de waterleiding, omdat gebruikt gemaakt wordt van een boiler met koelwateraansluiting en een 4 bar overstortventiel (volgens de voorschriften van Rheinstrom).

Hollex schrijft dat de voorspanning van hun beide drukvaten standaard 1,0 bar is en de inschakeldruk 1,1 bar en de uitschakeldruk 2,1 bar.
Op mijn boot is de drukschakelaar al diverse malen vervangen en ik heb die afgesteld op inschakelen op 1,6 bar en uitschakelen op 2,6 bar en de voordruk heb ik op 1,5 bar.
Hollex schrijft een voorspanning van 0,1 bar onder de inschakeldruk voor.
Er zijn een bandenspanning meter en een fietspomp om de beide balgen op de voorgeschreven voordruk te houden.

Ik denk dat mijn boot nu niet een varende bom is.

@hooveld960
Om nog even terug te komen op de geiser bij jou aan boord. Stel dat je geiser een minimum aanvoer nodig heeft van 0,6 bar o.i.d. en jouw drukvat functioneert niet, dan kan de druk, afhankelijk van je pomp, soms onder deze kritische grens dalen en gaat je geiser uit.
Heb je een werkend drukvat met een inschakeldruk druk van 1,1 bar en een uitschakeldruk van 2,1 bar, dan blijft je geiser het doen.
Theoretisch.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 29 Sep 2020, 14:49

Oeverloos schreef:De boiler is voorzien van een Hollex 8 liter expansievat in de waterleiding, omdat gebruikt gemaakt wordt van een boiler met koelwateraansluiting en een 4 bar overstortventiel (volgens de voorschriften van Rheinstrom).Oeverloos

......omdat gebruikt gemaakt wordt van een boiler met koelwateraansluiting.....
Ik heb een 70Ltr Vetus boiler WH70 die ook opgewarmd wordt middels de koelvloeistofaansluiting op de motor, ik schat in dat er functioneel weinig verschil is met Rheinstrom. Ik heb geen 8Liter drukvat na de boiler. Vetus schrijft dat ook niet voor. Mijn drinkwatersysteem (warm en koud) wordt aangestuurd door een drinkwaterpomp en 24liter drukvat in de koudwaterleiding die naar de koudwaterkranen gaat en naar de koudwater ingang van de boiler.

De verplichting van Rheinstrom om een extra dukvaatje aan te brengen snap ik echt niet. Wat voegt dit toe, wat is de zin daarvan??
Ik kan ook niets in die richting vinden bij https://www.rheinstrom-pumpen.de/de/ via het menu naar boilers.

Vergeef me mijn vasthoudendheid, ik ben slechts enorm nieuwsgierig waarom iets voorgeschreven en gemonteerd wordt dat naar mijn mening vrij zinloos is.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 29 Sep 2020, 15:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 29 Sep 2020, 14:59

@aadbloem
Ik begrijp uit de uitleg van aquanaut dat in jouw situatie het overstortventiel je boiler beveiligt (zie ook terugslagklep), maar dat dat kan leiden tot water onder je boiler.
Als je dat niet wilt kun je een extra 8 liter drukvat aanbrengen die de druk opvangt, zodat je geen water onder je boiler in je schip krijgt via de beveiliging van het overstortventiel.
Ik denk Aad, dat de reden dus meer van huishoudelijke aard is.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 29 Sep 2020, 15:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 29 Sep 2020, 15:12

Oeverloos schreef:@aadbloem
Ik begrijp uit de uitleg van aquanaut dat in jouw situatie het overstortventiel je boiler beveiligt (zie ook terugslagklep), maar dat dat kan leiden tot water onder je boiler.
Als je dat niet wilt kun je een extra 8 liter drukvat aanbrengen die de druk opvangt, zodat je geen water onder je boiler in je schip krijgt via de beveiliging van het overstortventiel.

Mvrg.

Oeverloos

Ik heb nooit water onder de boiler. Mijn overstort gaat via een huiddoorvoer naar buiten en ja er is bij elke opwarming altijd enige overstort. Kennelijk wordt dat bij jou ook gecompenseerd middels dat drukvaatje. Op die momenten loopt dus de druk extra op in je warmwaterleiding en bij mij gaat het boven de 4 bar gewoon naar buiten.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 29 Sep 2020, 15:15

Ah, huiddoorvoer naar buiten, dat is slim!

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aquanaut » 29 Sep 2020, 15:36

@oeverloos,
Je beschreven lekkage zal dan niet te maken hebben gehad met de druk, of wel dan functioneerde het overdrukventiel niet juist.
Het geen bevestigd wordt door de stoot warm water.
Overdrukventielen willen nog wel eens vast gaan zitten als gevolg van kalkafzetting.

Je boot wordt nooit een bom er zit namelijk een niet samendrukbaar medium in de boiler en leidingen, bij breuk is de druk direct weg.
Overigens de grootte van de motor of inhoud van de boiler doen niet zo heel veel terzake.
Het feit dat je boiler aan de motor vast zit heeft niets te maken met het plaatsen van het extra drukvat.
Een boiler warmt op door heet koelwater of een 230V element.
Water zet uit, als gevolg van verwarming (0,02%/°C)
Het enige is dat de motor de boiler op koelwater meestal wat verder door verwarmd t.o.v. het elektrische element.
En voorts moet je laten varen dat een expansietank een beveiliging is.
Een lekke tank of te weinig druk kan nooit zorgen voor gebarsten leidingen, een juist gebruikt expansievat spaart je pomp en geeft comfort.
Niet meer, niet minder.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 29 Sep 2020, 17:29

Omdat de motor de boiler wel tegen de 90 graden kan brengen is het verstandig om aan de uitgang van de boiler een instelbare mengkraan aan te brengen en deze in te stellen op 60 graden. 60 is heet maar relatief veilig. Bijvoorbeeld CV combiketels thuis die dus ook warm tapwater verzorgen staan meestal ook ingesteld op 60 graden tapwater. Vetus biedt bijvoorbeeld zo'n mengkraan aan, productnaam WHMIXER
https://www.vetus.com/nl/drinkwatersyst ... ilers.html onderaan op de pagina.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Yep » 29 Sep 2020, 18:38

In de normale CV (groot)handel vind je precies dit soort kranen tegen prettiger tarieven.

Let wel: Je kunt kiezen tussen een mengventiel dat warm of koud water bijmengt.
Warm water bijmengen leidt tot een maximale temperatuur van de warmwatertemperatuur minus 7 graden.
Je kunt dan beter een mengventiel kiezen dat koud water bijmengt.
Dan heb je geen last van een eventueel te lage temperatuur.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten