Welk drukvat?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Sep 2020, 10:49

Ik was al bang dat die vraag zou komen haha.
Dit is wat de leverancier/jachtwerf mij mailde na afloop van de klus:
"Tevens is de waterstroom beperkt en niet constant. Advies is om het hydrofoortankje te vervangen zodat de waterstroom constanter wordt."
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Wolf1 » 28 Sep 2020, 11:15

Een drukvat hoeft pas te worden vervangen/gerepareerd waarneer je gasdruk verliest !
Het gas kan in alle gevallen gewoon lucht zijn, behalve met een stalen reservoir.
Stikstof is wel aan te raden de moleculen zijn groter (minder onderhoud).
De grote van het vat, word bepaald door het aantal liters die je wilt, zonder dat de pomp loopt.
Voor een optimaal gebruik van het vat moet de voorspanning ongeveer gelijk (niet lager) zijn dan de waarde, dat de pomp afslaat.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 11:38

Hooveld960 schreef:Ik was al bang dat die vraag zou komen haha.
Dit is wat de leverancier/jachtwerf mij mailde na afloop van de klus:
"Tevens is de waterstroom beperkt en niet constant. Advies is om het hydrofoortankje te vervangen zodat de waterstroom constanter wordt."

Dat geeft alweer wat meer duidelijkheid, maar merk je zelf wanneer je de koudwaterkraan half opent dat de waterstroom snel minder constant wordt?
Misschien ook handig om een grotere tank dan zo'n mini dingetje te nemen, mijn voorbeeld van 24 liter is wel aan de grote kant maar de prijs valt erg mee, eigenlijk zelfs goedkoop te noemen als je dat vergelijkt met kant en klare hydrofoors van Allpa en Vetus. Ik heb achteraf de druktank gekocht en de pomp zelf bovenop gemonteerd.
Ik ben er dan ook erg tevreden over, de pomp loopt nu veel minder (een paar keer per dag) en pendelt helemaal niet meer.
Dat pendelen was erg irritant zeker wanneer we gemengd warm water (uit de boiler) gebruikten.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 13:06

Hey Jan,

Bij mij staat net als bij aadbloem ook een 24 liter Hollex drukvat met daarop een Jabsco pomp die alleen aan en uitgaat, dus geen variable snelheid heeft.
Ik heb 2 kranen en een douche.
Bij de boiler staat een 8 liter Hollex drukvat.
Nieuwe rubber balgen zijn in Nederland overal te krijgen en gaan ongeveer 4 jaar mee, afhankelijk van gebruik ( b.v. of je de druk van de waterkraan haalt als je niet aan boord bent).

Als je de voordruk van het drukvat goed in de gaten houdt werkt dit drukvat uitstekend.
Hollex geeft op dat de voorspanning 0,1 bar minder moet zijn dan de inschakeldruk.
Standaard staat deze bij een complete hydrofoorset inclusief pomp op 1,1 inschakelen en 2,1 uitschakelen.
Als de geiser een regelmatige druk nodig heeft zou ik ook voor een 24 liter drukvat gaan. Maar ik weet niet hoe kritisch de werkomstandigheden van de geiser zijn, wellicht voldoet een 8 liter drukvat ook.
De voorspanning van het vat meet je met een bandenspanning meter en houd je op druk met een compressor. Houd er bij de montage rekening mee dat de balg er uit kan en dat je de druk kan meten aan de andere kant.

Maar er zijn ook andere variable pompen die geen drukvat nodig hebben of waar geen drukvat bij aangesloten mag worden.

Als je een grote boiler op een boot hebt en een behoorlijke motor en je houdt die drukvaten niet in de gaten en de voorspanning is in de loop van de jaren niet meer aanwezig dan kan het gebeuren dat de spanning in het waterleiding systeem, door het uitzetten van het warmwater deel bij verhitting door de motor, zo hoog op loopt dat niet alleen de manometer kapot gaat maar dat de waterleiding ergens onder in het schip tijdens het varen springt. De waterpomp pompt dan ongemerkt je watertank leeg onder in je schip en je hebt weer eens de boot vol met water staan, zoals mij overkwam.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Yep » 28 Sep 2020, 13:38

Oeverloos schreef:Als je een grote boiler op een boot hebt en een behoorlijke motor en je houdt die drukvaten niet in de gaten en de voorspanning is in de loop van de jaren niet meer aanwezig dan kan het gebeuren dat de spanning in het waterleiding systeem, door het uitzetten van het warmwater deel bij verhitting door de motor, zo hoog op loopt dat niet alleen de manometer kapot gaat maar dat de waterleiding ergens onder in het schip tijdens het varen springt. De waterpomp pompt dan ongemerkt je watertank leeg onder in je schip en je hebt weer eens de boot vol met water staan, zoals mij overkwam.


Dan denk ik dat je overdrukventiel op de boiler het heeft laten afweten.
Dit ventiel zou uitzetting van het water moeten opvangen.
Laatst gewijzigd door Yep op 28 Sep 2020, 13:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2020, 13:54

Oeverloos schreef:Bij de boiler staat een 8 liter Hollex drukvat.

Een tweede drukvat, waarom? Wordt die leiding niet bediend door dezelfde pomp, de pomp bij het 24L drukvat?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 14:26

@Yep
Het overdrukventiel heeft toen gewerkt want onder de boiler stond heet water en nog meer in de bilge van de motorkamer waar de boiler staat.
De waterleiding sprong onder de vloer van de kombuis. Het viel mij op omdat de vloer ging drijven. De waterleiding sprong op een kunststof onderdeel wat ik toen “verbeterd” heb.
Later zag ik regelmatig heet water onder de boiler staan en ik was ook al bezig met de vierde manometer toen ik eindelijk besefte dat de balgen van de beide drukvaten wel eens plat konden zijn. In Denemarken moet je het allemaal zelf uitzoeken en als je niet gehinderd wordt door enige kennis van technische zaken is de leercurve steil.
Dit is heel wat jaren gebeurd overigens, maar ik kwam er op toen het ging over drukvaten.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Yep » 28 Sep 2020, 14:36

Je kunt overdrukventielen aanschaffen in verschillende waarden.
Een waarde van 0,5 - 1 bar boven de maximale pompdruk is prima.
Uiteraard moet de rest van het systeem de maximale pompdruk wel aan kunnen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Sep 2020, 14:43

@aadbloem

Wat ik tot nog toe gezien heb op een paar schepen is dat er bij een boiler van enige omvang een drukvat van 8 liter bij geplaatst is. Ik kan niet beoordelen of dat terecht is.

Op de 24 liter drukvat staat een Jabsco par diafragma pomp, geschroefd op kleine rubber motorsteuntjes (zelf gedaan) die vroeger wel als bilge pomp werd verkocht. Zo een met een klein V snaartje.
De rubberen inwendige onderdelen van deze pomp waren overigens ook verwrongen door de overdruk. Moesten dus vervangen worden.
Ik let nu beter op de voorspanning van de drukvaten.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welk drukvat?

Berichtdoor aquanaut » 28 Sep 2020, 14:47

Ja en vaak wordt er gekozen voor die eenvoudig verkrijgbare (Gamma Karwei) inlaatcombinatie in de 8 bar versie.
Terwijl het voorgeschreven type op 3 bar aflaat.
Je kunt beter voor een CV overstort kiezen, die staan op 3 bar.

Zo al diverse leidingsystemen ofwel boilers uit elkaar geklapt gezien.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten