Victron laadregelaar MPPT 75/15

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor jkb » 21 Sep 2020, 07:53

In de Victron MPPT 75/15 zit een " straatlantaarnfunctie " . Die heb ik zolang ingesteld dat op de Loaduitgang een LEDlamp is aangesloten die bij zonsondergang aangaat en bij zonsopgang uitgaat. Dat heeft een tijdlang goed gewerkt totdat ik er een aan/uit schakelaar tussen heb gezet. Dus de plus en de min onafhankelijk van elkaar doorgeknipt en zonder enige kortsluiting tussen plus en min de schakelaar gemonteerd. De "straatlantaarnfunctie" werkt nu ongewild niet meer. Nu blijft de lamp altijd aan (behalve als ik de schakelaar op "uit" zet natuurlijk. Die schakelaar heb ik overdag ertussen gezet,dus toen de lamp uit was. Op een of andere manier is de MPPT daardoor " getriggerd". Wat zou de reden daarvoor kunnen zijn. Ik zal deze week eens proberen de MPPT van accu en zonnepaneel af te halen en opnieuw aan te sluiten. Misschien geeft dat een "roest" . Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor jkb » 21 Sep 2020, 07:53

Een "roest". Bedoel: een "reset".
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor aquanaut » 21 Sep 2020, 08:06

jkb schreef: tussen plus en min de schakelaar gemonteerd


Jan, kun je die eens verder uitleggen?
Als je een schakelaar tussen de plus en min zet sluit je iets kort.
Voor het plaatsen van een extra schakelaar hoef je nooit de plus en de min door te knippen.
Wat is het doel van de schakelaar?
Kun je hiermee de lamp uitzetten als de regelaar hem ingeschakeld heeft of kun je de lamp inschakelen als de regelaar hem uitgeschakeld heeft?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor jkb » 21 Sep 2020, 09:15

Beste Aquanaut, dank voor de snelle reactie. Dan heb ik niet helder geschreven. Het is een 2 polige schakelaar. Dus door de schakelaar uit te zetten onderbreek ik de plus en de min. Zou ik plus en min verbinden dan denk ik dat de MPPT daar niet tegen kan of de zekering daarin laat doorslaan. De reden: de lamp is als wij weg zijn de hele nacht aan. Zijn we op de boot dan schakelen we deze voor het slapen gaan uit. Dat zou trouwens ook in de Victron app kunnen door de "straatlantaarn" daar uit te schakelen.Maar dat bedacht ik me pas later.
Het zou nog kunnen dat ik tijdens de montage van de schakelaar toch even kortsluiting heb gemaakt. Maar dat was wel bij daglicht terwijl de Loaduitgang geen spanning gaf omdat de straatlantaarnfunctie overdag de lamp heeft uitgeschakeld. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor aquanaut » 21 Sep 2020, 09:54

Beste Jan,

Kun je eens testen of de poort handmatig (via de app) nog wel in en uitschakelt?
Doet hij dit niet meer dan vrees ik dat hij kapot is.
Schakelt hij handmatig wel dan zit er ergens een instelling fout en is er hardware-technisch niets mis.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor jkb » 21 Sep 2020, 16:56

Beste Aquanaut, Het helpt niet om in de app de straatlantaarn te deactiveren en/of de belastingsuitgang op allways off te zetten. Ik heb ook het zonnepaneel minus en accu minus eraf gehaald ( alle lampjes MPPT uit). Heeft niet geholpen. De belastingsuitgang is beveiligd tegen kortsluiting dus dat zou niet de oorzaak kunnen zijn. En bovendien er staat nu continu spanning op. Dus kennelijk een defect. Als de laadfuncties gewoon goed werken is er niet direct een noodzaak tot vervanging. Als wel dan zou ik een smartversie kopen. Want de oude versie aangevuld met de dongel kan niet in een VRM account worden opgenomen. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Victron laadregelaar MPPT 75/15

Berichtdoor aquanaut » 22 Sep 2020, 10:09

Beste Jan,
Als de poort niet uitschakelt bij het instellen van "always off" is de poort kapot.
De FET die deze poort schakelt is dan doorgeslagen.

Verder zal de MPPT gewoon werken, dit staat los van de load poort.
Het is niet waar dat een BlueSolar niet te koppelen is aan VRM, alleen kan het niet gelijktijdig met een dongle.
Je moet een keuze maken, of de Bluetooth dongle, of de verbinding naar het VENUS device (wat aan je VRM account hangt).
Maar als je de BlueSolar aan VRM hebt hangen kun je die via de Victron Connect app ook via VRM weer benaderen, dus hoeft dat niet via Bluetooth lokaal.
In de appzit een apart tabblad waar de via VRM gekoppelde apparatuur te zien is.
Bij een SmartSolar kun je de poort uiteraard wel alleen voor koppeling met VRM gebruiken aangezien de Bluetooth functie hier is ingebouwd.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten