12v elektra aanleggen in boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor Eric81 » 14 Aug 2020, 15:39

Hallo,
Fijn dat ik hier op het forum ben toegelaten. Ik ben Eric, vader en bezitter van een Bakdekker van 10 meter, genaamd "de Nell". Al jaren zijn we met veel passie met de boot bezig.
Gekocht als Bakdekkerkruiser, kajuit eraf gehaald en helemaal gestript. Laten zandstralen en weer opnieuw op- en ingebouwd.
We doen bijna alles zelf, maar helaas is stroom wel een dingetje. We komen er niet uit, om alles op de juiste manier aan te sluiten.

Dus ik ben even aan het tekenen gegaan om een mooi overzicht te krijgen van alle onderdelen die te maken hebben met elektra. Maar ik weet niet hoe ik de tekening moet afmaken.
- Vooral de negatieve pool is mij telkens een raadsel.
- Ook de twee verschillende accu's geeft mij vraagtekens. Kunnen die wel zo aangesloten worden, daar moet toch een diode tussen? Maar waar dan?
- Hoe zorg ik ervoor dat de flotter de bilgepomp aanzet wanneer nodig, maar dat ik ook zelf de pomp kan inschakelen via het dashboard?
- van waar komt de negative pool op het frame van de boot?
- wat sluit ik als eerste aan en wat als laatste?

Zijn de huidige getekende lijnen correct? Wie kan voor mij de juiste lijnen bij tekenen?

Afbeelding
Eric81
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Aug 2020, 13:44
ligplaats: Amsterdam
info: Bakdekker van 10 meter

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor Wolf1 » 14 Aug 2020, 16:26

Ik denk dat ik dat wel zou kunnen, denk zelfs dat ik daar nog wel ergens een schemaatje van heb.jzer
Maar het lijkt me wijzer als je eerst eens belt of mailt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor Eric81 » 15 Aug 2020, 21:52

Volgens mij zijn we eruit. Met wat hulp van mensen op de haven waar de boot ligt.
Eric81
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Aug 2020, 13:44
ligplaats: Amsterdam
info: Bakdekker van 10 meter

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor elrenegado » 17 Aug 2020, 09:28

Die accu verdeelknop, is dat zo'n keuze schakelaar voor accu 1, accu 2 of beide ?

Zoja, dan zou ik die vervangen voor een automatische laadstroomverdeler zoals een victon Argofet o.i.d.
Dan hoef je daar niet meer aan te denken om hem op tijd om te zetten om je accu te laden.

Vervolgens kan je dan je verbruikers netjes op de huis accu aansluiten (althans, op een mooi verdeelpunt wat dan met 1 dikkere kabel en zekering naar de accu loopt)

Verder lijkt je start en boegschroef accu verbonden te zijn zonder scheiding,
dat kan op zich, maar dan moeten ze beide identiek zijn, en verbruikers aansluiten op de + van de ene, en de - van de andere.
Als je een victron argofet 100-3 monteert kan je er 3 accu banken apart op aansluiten, en dus gescheiden, dus mogen het verschillende zijn.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor Eric81 » 17 Aug 2020, 13:07

Voor iedereen die geïnteresseerd is, hier het nieuwe schema.
En voel je vrij deze geheel te controleren.

Afbeelding
Eric81
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Aug 2020, 13:44
ligplaats: Amsterdam
info: Bakdekker van 10 meter

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor Eric81 » 17 Aug 2020, 13:12

elrenegado schreef:Die accu verdeelknop, is dat zo'n keuze schakelaar voor accu 1, accu 2 of beide ?

Zoja, dan zou ik die vervangen voor een automatische laadstroomverdeler zoals een victon Argofet o.i.d.
Dan hoef je daar niet meer aan te denken om hem op tijd om te zetten om je accu te laden.


Ja het is zo'n verdeelknop (1, 2 en both). Als ik deze zou vervangen voor een Victron Argofet, dan kan ik niet zelf kiezen welke accu ik gebruik.
Stel ik lig de hele dag op het meer, met koelkast etc aan, dan worden beide accus gebruikt. Dan bestaat de kans toch dat ik bij teveel verbruik de motor niet meer kan startten, aangezien beide accu's stroom hebben gegeven?
Eric81
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Aug 2020, 13:44
ligplaats: Amsterdam
info: Bakdekker van 10 meter

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor heuvels » 17 Aug 2020, 13:50

Die verdeel-draaiknoppen vind ik maar niks. Ik heb er ooit eens gecorrodeerde contacten in gehad. Kostte me twee nieuwe accu's voor ik in de gaten had wat er aan de hand was... :|
Gauw vervangen door argofets en er een aparte startaccu bij gezet, zodat ik nooit meer verrast word door lege accu's en in geval van nood met een startkabel geholpen ben.
Huidige situatie is dus startaccu 60AH voor startmotor, gloeistiften en ventilator motorruimte. Daarnaast 1 accu 120AH voor koelkast en 1 accu 120AH voor verlichting opladers en de rest.
Met een mobiele starthulp achter de hand ben je natuurlijk ook zeker dat je wegkomt...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor ErikH » 17 Aug 2020, 16:31

Je maakt er een onnodig ingewikkeld zooitje van.

Startstroom die door 3 schakelaars loopt.
Nergens een zekering te bekennen.
Nergens een draaddiameter te bekennen.
Een bilgepomp die gevoed word vanuit startonderbreker EN het schakelpaneel.
Accukeuzeschakelaars die verkeerd om gezet kunnen worden (ja, dat gaat jou ook gebeuren)
Een 15A ladertje voor de hh-accu.
Laadstroomverdeler zou overbodig zijn met een fatsoenlijke acculader.
Een toilet + hoorn zonder zekering.
Massapunt scheepshuid ontbreekt.
Een startonderbreker die de dynamo om zeep zou kunnen helpen.
Vraag me altijd af waarom je een koelkast en toilet via een schakelpaneel zou willen laten lopen, zekering is voldoende
Talloze doorverbindingen op de accupolen, vraag me af hoe je dat in de praktijk gaat uitvoeren.
Gebruiksonvriendelijk en gegarandeerd menselijke fouten maken met al die schakelaars.
Een dynamo die door z'n hoeven gaat zakken met al die accu's.

Met de zoekfunctie van het forum kun je betere schema's vinden.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor ErikH » 17 Aug 2020, 16:44

viewtopic.php?f=27&t=4505&start=100

Hier staat een schema wat er meer op lijkt. Eventueel een hoofdschakelaar toevoegen in de centrale minleiding.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: 12v elektra aanleggen in boot

Berichtdoor Eric81 » 17 Aug 2020, 17:09

Hallo Erik, dank voor al je opmerkingen. een wake-up-call. haha.
ErikH schreef:Je maakt er een onnodig ingewikkeld zooitje van.

En ik maar denken dat het nu goed gaat komen.
Ik probeer het allemaal te leren, dus als je mijn tekening goed zou willen maken stel ik dat zeer op prijs.

Hier een versie zonder lijnen ;)
Afbeelding

Via de verschillende afbeeldingen die ik heb gevonden (google), ben ik ook op dit forum terecht gekomen. Maar hoe meer schema's ik zag des te onduidelijker het werd voor mij.
Vandaar dat ik zelf een schema ben gaan maken met de onderdelen die we in de boot hebben. Zo kon ik voor mijzelf meer overzicht houden.
Accukeuzeschakelaars die verkeerd om gezet kunnen worden (ja, dat gaat jou ook gebeuren)

Nu je het zegt, zie ik dat dit idd kan gebeuren door een verkeerde combinatie van beide accukeuze schakelaars
Een bilgepomp die gevoed word vanuit startonderbreker EN het schakelpaneel.

Maar zo zou de flotter altijd de pomp aanzetten als dat nodig is én kan ik de pomp zelf bedienen via het schakelpaneel toch?
Een 15A ladertje voor de hh-accu.

Deze is ons aangeraden...
Laadstroomverdeler zou overbodig zijn met een fatsoenlijke acculader.

Maar stel er gaat er 1 kapot?
Een toilet + hoorn zonder zekering.
Vraag me altijd af waarom je een koelkast en toilet via een schakelpaneel zou willen laten lopen, zekering is voldoende

Zekeringen zitten in het schakelpaneel?!
Massapunt scheepshuid ontbreekt.

Hoeft niet. een polyester boot heeft immers ook geen stalen romp en zit ook alles aangesloten. Is mij verteld
Een startonderbreker die de dynamo om zeep zou kunnen helpen.

Dat snap ik niet, een startonderbreker doet toch niks?
Een dynamo die door z'n hoeven gaat zakken met al die accu's.

het is de bedoeling dat er maar twee accus (de beide 100ah) door de dynamo worden geladen.
Maar ik zie idd dat dat met de 2e (rechter) keuzeschakelaar zo niet werkt.

Gr.
Eric81
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Aug 2020, 13:44
ligplaats: Amsterdam
info: Bakdekker van 10 meter

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten