Generator of servicedynamo gebruiken?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor bas » 01 Jul 2020, 01:21

Je moet er een extra dieselmotor voor laten draaien met zijn eigen inwendige verliezen. Dat is grofweg het extra verbruik t.o.v. de dynamo.
Afschrijving is altijd lastig, ik doe het ook niet maar eigenlijk sta je jezelf mijn of meer in de maling te nemen als je er niet mee rekend . Je koopt immers iets wat minder waard wordt en het verschil tussen aankoop en restwaarde ben je toch echt kwijt, al merk je het vaak niet 1,2,3
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor Amersfow » 01 Jul 2020, 07:59

Ik hoorde ook dat alleen bij vol laden zo'n generator effectief is. Als de accu's terugvallen van bulk lading vraag je veel minder stroom dan het ding kan leveren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor aquanaut » 01 Jul 2020, 09:25

Yep,
Een accu aanschaffen waarbij je wel dieper kunt ontladen.
Dan kiezen voor een batterij die ook geen schade oploopt als je hem gedurende langere tijd in een minder geladen toestand laat verkeren.
Diezelfde batterij zo dan idealiter ook met meer vermogen geladen moeten kunnen worden zodat de opname van energie zich (in tijd ) beperkt.
Manage de batterij dan ook zo dat zonnestroom de prioriteit heeft en dat de andere energie wordt aangewend als aanvulling op.

Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel, we hadden het er tijdens je laatste bezoek nog over.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor quichot » 01 Jul 2020, 09:25

Ik gooi hem er maar weer gewoon in hoor! Energieslurpers op gas.

Ik had tot vorig jaar 260Wp aan panelen om 500Ah serviceset te laden. Dat besloeg nog geen 2m2. Kon daarmee zomers net zo lang ergens liggen zonder walstroom als ik wilde, ook bij bewolkt weer.
Nu uitgebreid naar 540Wp, om ook in voor- en naseizoen (kortere dagen) walonafhankelijk te zijn. Geen probleem.

Op zich snap ik de keuze wel om alles elektrisch te doen, hoor, daar gaat het niet om. Technisch heel mooi, maar ja, je blijft dan linksom of rechtsom met dat dilemma zitten. En niet overal zitten je buurtjes op je generator te wachten.

(Voor ik de schuld krijg dat ik wéér alle principiële voors en tegens van gas oprakel: niet de bedoeling! :mrgreen: Gas, mits volgens de voorschriften aangelegd, is volkomen veilig.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor Hooveld960 » 01 Jul 2020, 09:49

Even een zijsprongetje, maar wel onderwerp gerelateerd.
Bestaan er ook mobiele generaoren van een handzaam formaat die redelijk stil zijn en betaalbaar?
Ik ken eigenlijk alleen de goedkopere mobiele aggregaten die je wel eens te koop ziet staan voor bedragen van 200-500 euro, maar die maken best veel herrie.
Niet geschikt om even een paar uur te laten draaien als je ergens ligt tussen andere boten in.

Kwam bijvoorbeeld deze tegen:

https://www.gentec.nl/nl/home/118-honda-eu10i.html

Iemand ervaring met zoiets?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor quichot » 01 Jul 2020, 10:25

Hooveld960 schreef:Iemand ervaring met zoiets?

Mooie dingetjes, maar dan moet je weer benzine meenemen. En dat vind ik dan weer een stuk linker dan gas. En bij windstil weer ruik je de uitlaatgassen tot op minstens 10 meter.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor Kwokko » 01 Jul 2020, 11:51

Hooveld960 schreef:Iemand ervaring met zoiets?

Heb zo'n ding al wel 15 jaar in de garage staan.
Gekocht voor andere doeleinden ,om onafhankelijk aan de boot te kunnen werken waar geen stroom destijds in de nabijheid was.
Ander merk ,wel stil.
Zolang het op de grond staat is het een redelijk stil ding,wat je dan stil vind natuurlijk , maar ik dacht dat het ook wel mee op de boot kon.
We hadden toen nog geen zonnepanelen.
Een keer mee gehad,daarna nooit weer.
Op het dek waardeloos,alles wat daar eronder zit,fungeerd als klankkast,en trek je hem met een spanbandjes vast,wordt het alleen maar erger.
Ophangen aan de davits was een mogelijkheid geweest,maar hebben we niet gedaan.
Hoe dat kan? Ding staat namelijk niet stil,het trilt een beetje.
De rest kun je raden.
Onderin de boot is de beste plek,maar dan zit je weer met de ruimte,en de uitlaatgassen en lucht aanvoer..
Op de wal laten staan ,vonden we te riskant i.v.m. diefstal cq molest.
Mijn advies ,weggegooid geld.
Kwokko
 

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor Yep » 01 Jul 2020, 12:11

aquanaut schreef:Yep,
Een accu aanschaffen waarbij je wel dieper kunt ontladen.
Dan kiezen voor een batterij die ook geen schade oploopt als je hem gedurende langere tijd in een minder geladen toestand laat verkeren.
Diezelfde batterij zo dan idealiter ook met meer vermogen geladen moeten kunnen worden zodat de opname van energie zich (in tijd ) beperkt.
Manage de batterij dan ook zo dat zonnestroom de prioriteit heeft en dat de andere energie wordt aangewend als aanvulling op.

Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel, we hadden het er tijdens je laatste bezoek nog over.

Aquanaut


Duidelijk, ik geef de dynamo voorrang op de generator zonder de accu's te diep te ontladen.

Verder:
De huidige Gel accu's zijn nog redelijk ondanks 15 jaar jong maar de laadstroom beperkt zich tot een ampère of 70.
En ik wil, als de generator draait, dat ding toch echt belasten op 60-70%.
Dat betekent dus dat er altijd belasting bij moet.
Hetzij de wasmachine/droger, vaatwasser, airco of boiler.

Het wordt tijd voor Victron Cerbo en MG LiFePo4.
Eerst de afslag nemen met verder investeren in de huidige schuit of een nieuwe one-off.
Ik meld mij.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor broekie » 01 Jul 2020, 12:50

Ik heb een stille Honda EU20i.
Nou stil.....
Gebruik hem alleen als ik helemaal vrij lig en das nog als het echt nodig is.

Eigenlijk een noodstroom voorziening.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Generator of servicedynamo gebruiken?

Berichtdoor Yep » 01 Jul 2020, 13:29

bas schreef:Je moet er een extra dieselmotor voor laten draaien met zijn eigen inwendige verliezen. Dat is grofweg het extra verbruik t.o.v. de dynamo.
Afschrijving is altijd lastig, ik doe het ook niet maar eigenlijk sta je jezelf mijn of meer in de maling te nemen als je er niet mee rekend . Je koopt immers iets wat minder waard wordt en het verschil tussen aankoop en restwaarde ben je toch echt kwijt, al merk je het vaak niet 1,2,3


Klopt, eigen verliezen is een redelijk verschil.
De hoofdmotor loopt toch al.
Hoogstens zal de interne wrijving een fractie toenemen a.g.v. de iets zwaardere belasting.

Afschrijving betekent in de praktijk reserveren voor een vervangend exemplaar aan het einde van de levensduur.
Maar die 15-20.000 uur met die generator ga ik niet meer halen ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten