Contactslot problemen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Contactslot problemen

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Jun 2020, 13:34

Sinds een paar weken heb ik het af en toe dat m'n contactslot niet reageert als ik de motor wil starten. Voorgloeien lukt wel. Een noodoplossing is dat ik het relais van de startmotor overbrug met een draadje (tip van iemand) zodat ik toch kan starten. Volgens tipgever is het contactslot zelf niet in orde.
Dus tot de tijd dat ik een ander contactslot heb ben ik af en toe genoodzaakt de motor op de noodoplossing manier te starten.
Das nogal een gedoe. Luiken open, in de motorruimte kruipen, starten, luiken weer dicht.
Het moet toch ook mogelijk zijn om twee punten van de aansluitingen van het contactslot met elkaar te verbinden?
Alleen weet ik niet welke. En ik durf niet op goed geluk met een draadje daar te gaan proberen, wie weet veroorzaak ik wel sluiting.
Dus wie weet welke contacten aan de onderzijde ik moet verbinden om de motor te starten?

Bijkomende vragen zijn:
Zijn contactsloten universeel?
Hebben ze allemaal zoveel standen?
Kan ik een willekeurig contactslot bestellen?
Iemand nog een 2dehandsje liggen?

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Contactslot problemen

Berichtdoor Lexvdpoel » 26 Jun 2020, 13:48

Contactsloten zijn in zover universeel dat je ze kan uitwisellen met een contactslot met evenveel standen.

In jouw geval zoek je een contact slot met vier standen

    off
    acc
    gloeien
    starten

Verder vermoed ik dat die enkele rode of wite kabel naar je startrelai loopt. Kan je zien welke kleur de kabel heeft bij je startrelai?
Heb je geen multimeter?

Hier bijvoorbeeld eentje:

https://www.123watersport.nl/contactslo ... ities.html
of de goedkopere https://www.123watersport.nl/contactslo ... motor.html
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Contactslot problemen

Berichtdoor Amersfow » 26 Jun 2020, 13:57

Heb je m al eens volgespoten met contact spray? Wondermiddel
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Contactslot problemen

Berichtdoor Kwokko » 26 Jun 2020, 22:37

Afbeelding

Zo te zien loopt de witte draad (1)naar de startmotor.
Ik weet niet of het een simpele oplossing is, en/of het kan,maar ik zou tussen de plus en de witte kabel een simpele drukknop maken,zoals die er vroeger ook in trucks zat.De Volvo 86's waren destijds ook met een drukknop uitgerust op het dashboard.
Ter aanvulling.
Deze el-schema is van een Doerak waarin ook een DTN Peugeot-Indenor motor ligt.
Kwokko
 

Re: Contactslot problemen

Berichtdoor quichot » 27 Jun 2020, 09:43

Je kunt vrij eenvoudig testen of de storing in het contactslot zit, of in het startrelais.
Op de foto van de aansluitkant van het slot zie je 5 aansluitpunten. Linksboven, met 3 rode draden lijkt mij B+.

Je ziet de onderkant van het slot, dus je moet even spiegelbeeldig denken. De sleutel draai je naar rechts, dus die witte links komt het eerst aan de beurt. Volgens mij niet de startdraad, maar contactpunt om instrumenten van stroom te voorzien. De onderste is voorgloeien, en die twee blauwe rechts blijven dan over voor de startmotor. Waarom die zijn doorverbonden weet ik niet.

Koop even een multimetertje bij Action voor een paar euro. Geen profi spul, maar goed genoeg voor wat wij er doorgaans mee willen. Check eerst of linksboven inderdaad B+ is. (pluspen metertje op B+, minpen ergens tegen massa.) Check gelijk even voor de zekerheid of die blauwe geen massa of B- punten zijn. Denk het niet, want het slot heeft immers drie functies.

Een contactslot is niets anders dan een schakelaar. Dus vanuit B+ kun je andere punten van stroom voorzien. Dat kan met de sleutel, maar dat kan zonder enig bezwaar ook door die aansluitpunten rechtstreeks met B+ aansluiting te verbinden. Als je B+ rechtstreeks verbindt met een van beide blauwe, zou je de startmotor aan moeten sturen. (Dat wil zeggen: als die blauwe geen massapunten zijn, want dan sluit je de boel kort. Vandaar dus eerst even checken.) Starten zal hij niet, want je slaat voorgloeien even over, maar de startmotor moet draaien. Doet hij dat, dan is het startslot versleten, doet hij dat niet, dan is waarschijnlijk het relais stuk.

Staan er cijfertjes bij? Dan is meestal:
30 B+
58 radiostand
15/54 instrumenten/accesoires
19 voorgloeien
17 of 50A starten
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Contactslot problemen

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Jun 2020, 12:35

lexvdpoel, kwokko en quichot bedankt voor jullie reacties.

Ik heb niet zo'n techneut, ik heb geprobeerd het elektrisch schema te doorgronden, maar dat is nog niet makkelijk.
Wat ik vooral mis in het schema is het startrelais.

Op mijn startrelais zit een blauwe draad:

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Contactslot problemen

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jun 2020, 13:15

Ik heb vorig jaar ook mijn contactslot vervangen á honderdnogwat euro.
Bleek het uiteindelijk het startrelais te zijn.

Ter korting op de rekening heb ik het oude contactslot aan de monteur gegeven die de startmotor kwam nakijken.
Ik denk dat hij hem nog wel heeft.
Bij interesse wil ik je zijn telefoonnummer wel geven.
Hij zit in Aldeboarn, niet al te ver van Sneek.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten