Bmv 702 aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Frans525 » 24 Jun 2020, 13:49

Hallo,

Ik ga dit weekend een bmv 702 installeren.
Nu heb ik een dubbel polige hoofd schakelaar in mijn boot, waarmee alle stroom (de +) mee onderbreek, als ik van boord af ga. Zo is dus alle stroom uitgeschakeld.
Nu heeft de bmv 2x een + draadje nodig van beide accu’s (start en huishoud accu)
Kan ik deze gewoon van mijn dubbel polige hoofd schakelaar afhalen? Zodat de bmv ook spanning loos wordt? Of moet hier juist spanning op blijven als ik van boord ga? En dus rechtstreeks op de + aangesloten moet worden.

Moet ik nog op andere dingen letten?
Heb een 160watt zonnepaneel aan boord, moet ik hier met de instellingen nog rekening mee houden?

Groeten Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 24 Jun 2020, 14:13

Ik zou hem direct op de accu aansluiten, de stand-by stroom van dit apparaatje is beneden de 4mA.
Ik neem aan dat je zonnepaneel ook voor de schakelaar zit dat bij langdurig niet gebruiken de accu geladen blijft?

Voor het gebruik van een zonnepaneel hoef je verder niks in te stellen. Lees wel even goed de handleiding door over hoe je de accu capaciteit en dergelijke moet instellen
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Frans525 » 24 Jun 2020, 14:57

Lexvdpoel schreef:Ik zou hem direct op de accu aansluiten, de stand-by stroom van dit apparaatje is beneden de 4mA.
Ik neem aan dat je zonnepaneel ook voor de schakelaar zit dat bij langdurig niet gebruiken de accu geladen blijft?

Voor het gebruik van een zonnepaneel hoef je verder niks in te stellen. Lees wel even goed de handleiding door over hoe je de accu capaciteit en dergelijke moet instellen


Dat stroom verbruik is niet veel inderdaad. Mijn zonnepaneel zit ook voor de schakelaar ja, direct op accu.
Maar mijn boot ligt binnen in een schiphok, dus veel doet mijn paneel niet bij afwezigheid helaas.

Maar dan sluit ik de bmv direct op de accu aan. Bedankt voor je reactie.

Gr. Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 24 Jun 2020, 15:32

Frans,
Als je de BMV achter een schakelaar aansluit dan gaat hij uit als je die schakelaar opent.
Op dat moment is de BMV het spoor bijster en zal na het weer aanzetten van de schakelaar niet weten wat de actuele ladingsgraad van de batterij is.
(of hij geeft altijd 100% aan als je in het menu kiest voor gesynchroniseerd starten)
De voeding B1 moet altijd rechtstreeks op de batterijpool aangesloten worden.
Bij het toepassen van zonnepanelen in de installatie dien je wel degelijk instellingen in de BMV aan te passen om de BMV juist te laten synchroniseren.
In systemen met zonnepanelen of andere toepassingen met variërende laadstromen is het belangrijk om de volgende instellingen te wijzigen om ervoor te zorgen dat de BMV niet te vroeg synchroniseert:

- Verhoog de “geladen” spanning (charged voltage) naar slechts iets onder de absorptiespanning (14.2 V in geval van een 14.4 V absorptiespanning).
- Verhoog de “geladen” detectietijd (charged detection time) om een voortijdige synchronisatie door passerende wolken te voorkomen.
- Verlaag het percentage bij staartstroom (tailcurrent)

Stel de stappen af in bovenstaande volgorde met tussen alle stappen een paar dagen proeftijd om te kijken of het juist werkt.
Is het effect van vroege synchronisatie opgelost met alleen het aanpassen van de "Charged Voltage" dan kun je het daarbij laten.
De synchronisatie "te strak" zetten resulteert in het niet meer synchroniseren wat erger is als het vroege synchroniseren.
Als de BMV niet regelmatig synchroniseert dan gaat de aangegeven SOC (state of charge) afwijken van de werkelijke ladingsgraad en is de BMV onbetrouwbaar.

Frans525 schreef:Moet ik nog op andere dingen letten?


Dat de shunt op de juiste manier aangesloten wordt, dit is namelijk de meest gemaakte fout bij het installeren van de BMV.
Wij hebben elke week wel een "niet goed werkende BMV eigenaar " aan de lijn.
De shunt dient op de minpool van de te monitoren accu aangesloten te worden.
Naast de kabel die naar de "battery only" kant van de shunt loopt mag er geen enkele andere kabel op de minpool van de batterij zitten.
Alle van de minpool los genomen kabels verhuizen naar de "load&charger" kant van de shunt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Frans525 » 24 Jun 2020, 15:46

Thnx Aquanaut, Meende al wat te hebben gelezen over het veranderen van waardes, met een zonepaneel.
Dan sluit ik de bmv rechtstreeks aan op de accu.

Je geeft aan de detectie te verhogen. Kun je ook aangeven met hoeveel dit ongeveer moet?
Zo ook het verlagen bij de staartstroom?

En hoe kun je zien wanneer de bmv synchroniseert? Geeft hij dat aan in het display?

Ik weet dat de shunt gelijk op de -pool komt. En alles wat nu dus op de -pool zit verplaatst naar load kant van de shunt.

Gr. Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 24 Jun 2020, 15:52

aquanaut schreef:Bij het toepassen van zonnepanelen in de installatie dien je wel degelijk instellingen in de BMV aan te passen om de BMV juist te laten synchroniseren.


Mijn fout ik ging ervan uit dat deze rekening hield met varierende laadstromen :)
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 24 Jun 2020, 16:29

Frans,
Probeer het eerst alleen met het verhogen van de geladen spanning, in 98% van de gevallen is dit afdoende.
Lukt het niet dan kun je de tijd bijvoorbeeld verdubbelen bij de charged detection time.
De staartstroom verlagen is helemaal afhankelijk van het type en in zekere mate de leeftijd van de toegepaste batterij.
De staartstroom is de stroom die blijft lopen bij een volle accu in float, dit is per accu verschillend.
De standaard instelling is 4% oftewel een 200Ah accu die minder als 8A stroom opneemt bij een minimale spanning (welke je opgeeft bij charged voltage) wordt al geladen gezien.
Verlagen van deze instelling kan er bij een oudere accu toe leiden dat de waarde overschreden wordt en de BMV niet meer synchroniseert.

@Lexvdpoel.
Een BMV kan niet ruiken of proeven aan een batterij, hij kan alleen maar stroom en spanning meten en heeft een interne klok.
Met die parameters moet hij bepalen of een accu vol of leeg is.

Omdat hij voor het synchroniseren een algoritme gebruikt waarbij er gekeken wordt naar een minimale spanning met bijbehorende maximale stroom gedurende een x tijd.
Als de stroom echter gelimiteerd wordt door een wolk in plaats van de opname van de accu dan kan de BMV dat helaas niet ruiken, hij meet een maximale spanning en als er gedurende een x tijd een "lage" stroom is gaat hij ervan uit dat de accu vol is.
Dat is niet perfect maar kan helaas niet anders, een BMV "gaat ervan uit" dat de accu vol is, dat noemen we synchroniseren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 24 Jun 2020, 19:28

Mooie uitleg Aquanaut,

Uit interesse; Hoe doet hij dat dan als er een variërende belasting achter zit die de laadstroom van een dynamo beperkt op de accu? Ziet die dat ook als een zakking in het afgenomen vermogen van de accu waardoor deze dezelfde beslissing zou nemen: "vol"? Terwijl er dan bij wijze van maar een 95% lading zou zijn?
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Frans525 » 24 Jun 2020, 22:38

Duidelijke uitleg aquanaut.
De accu’s zullen dus eerst een aantal keer volledig opgeladen moeten worden, om een duidelijk beeld te krijgen.
Nog 1 vraag, tot hoever zijn de accu’s ontladen als de accu op de bmv leeg zijn? Dus als de aantal ah op 0 staat?

Gr. Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 25 Jun 2020, 12:11

@Frans:
Als de BMV aangeeft dat de accu leeg is oftewel 0 % dan is de volledige capaciteit uity de accu onttrokken.
De Ah meter zal dan ongeveer overeenkomen met de batterij capaciteit aangezien deze de gebruikte Ah aangeeft.
Dus, stel je hebt een 200Ah accu als de SOC op 0% staat is er 200Ah onttrokken en zal de Ah ook ongeveer op 200Ah staan.

@Lex
Zodra de belasting groter wordt als de dynamo kan leveren en hierdoor zakt de naar de accu lopende stroom dan zul je zien dat de spanning ook mee zakt en niet voldoet aan de charged voltage.
Idem voor het gebruik met acculaders.
Uiteraard kun je het chargeren door een 15A lader op een 1000Ah accu te zetten, dan ga je allerlei problemen krijgen, aangezien de BMV in zijn standaard instellingen elke stroom onder 40A als staartstroom herkent en dus bij voldoende hoge spanning synchroniseert.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten