Bmv 702 aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor aadbloem » 25 Jun 2020, 12:31

aquanaut schreef:In systemen met zonnepanelen of andere toepassingen met variërende laadstromen is het belangrijk om de volgende instellingen te wijzigen om ervoor te zorgen dat de BMV niet te vroeg synchroniseert:
- Verhoog de “geladen” spanning (charged voltage) naar slechts iets onder de absorptiespanning (14.2 V in geval van een 14.4 V absorptiespanning).
- Verhoog de “geladen” detectietijd (charged detection time) om een voortijdige synchronisatie door passerende wolken te voorkomen.
- Verlaag het percentage bij staartstroom (tailcurrent)

@aquanaut mag ik hier nog wat om extra uitleg vragen? Ik heb ook een BMV (10 jaar oud) en zonnepanelen (8 jaar oud) volgens mij is de BMV nooit aangepast bij de aanleg van de zonnepanelen.
- Wat is synchronisren van een BMV? Mijn indruk was altijd de BMV meet Ah uit bij Ontladen en bij Laden AH In
Laatst gewijzigd door aadbloem op 25 Jun 2020, 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 25 Jun 2020, 12:31

aquanaut schreef:Zodra de belasting groter wordt als de dynamo kan leveren en hierdoor zakt de naar de accu lopende stroom dan zul je zien dat de spanning ook mee zakt en niet voldoet aan de charged voltage.
Idem voor het gebruik met acculaders.
Uiteraard kun je het chargeren door een 15A lader op een 1000Ah accu te zetten, dan ga je allerlei problemen krijgen, aangezien de BMV in zijn standaard instellingen elke stroom onder 40A als staartstroom herkent en dus bij voldoende hoge spanning synchroniseert.
Aquanaut


Dus als ik het goed begrijp zou ik in mijn geval de instelling van de staatstroom al standaard moeten verlagen, 50A dynamo, 480Ah accu met belastingen die over de 20A lopen. Laadstroom komt onder de 30A dus bij voldoende spanning zou deze synchroniseren

Idem voor mijn caravan met 140Ah huishoud accu en zonepaneel (280Wp) die regelmatig over de 15A laadstroom geeft bij lege accu
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 25 Jun 2020, 12:34

aadbloem schreef:Wat is synchronisren van een BMV?

Als ik Aquanaut goed begrijp, het proces waarin de BMV de acculading naar volledig geladen zet. Dit als de laadstroom onder de staartstroom komt en de minimale spanning toereikend is
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Frans525 » 25 Jun 2020, 12:36

aquanaut schreef:@Frans:
Als de BMV aangeeft dat de accu leeg is oftewel 0 % dan is de volledige capaciteit uity de accu onttrokken.
De Ah meter zal dan ongeveer overeenkomen met de batterij capaciteit aangezien deze de gebruikte Ah aangeeft.
Dus, stel je hebt een 200Ah accu als de SOC op 0% staat is er 200Ah onttrokken en zal de Ah ook ongeveer op 200Ah staan.
Aquanaut


Oke duidelijk. Kun je ook instellen dat de accu tot bijvoorbeeld 50% ontladen wordt, dat er dan een alarm af gaat?
Ik heb een 250ah semi tractie accu in mn boot staan. Dus als er dan 125ah verbruikt is.
Of moet je dit zelf in de gaten houden..

Gr. Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 25 Jun 2020, 12:50

Frans525 schreef:Oke duidelijk. Kun je ook instellen dat de accu tot bijvoorbeeld 50% ontladen wordt, dat er dan een alarm af gaat?
Ik heb een 250ah semi tractie accu in mn boot staan. Dus als er dan 125ah verbruikt is.
Of moet je dit zelf in de gaten houden..
Gr. Frans

Dit kan met een "Low Soc Alarm", accu instellingen 33 en 34
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 25 Jun 2020, 13:18

Vergelijk de werking van een BMV met een een parkeergarage met (bijvoorbeeld) 1000 plekken; er is 1 ingang en uitgang, hier zit een parkeerwachter die met een tellertje bijhoudt hoeveel auto's er in en uit gaan.
Hij kan niet in de garage kijken.
Op basis van wat zijn tellertje aangeeft kan hij op elk moment van de dag vertellen hoeveel auto's er binnen zijn.
Als hij een bakkie doet mist hij wat auto's en zo wordt zijn opgave wat onbetrouwbaar, de enige manier om de uitlezing weer zuiver te maken is alleen maar auto's erin laten, (acculaden) op een gegeven moment staat er een file en past er geen auto meer bij, nu weet de wachter dat de parkeergarage 100% gevuld is en zet zijn tellertje op 1000 (dit is synchroniseren bij een BMV).

Nu drinkt een BMV geen koffie, maar auto's tellen is makkelijker als energie omdat er veel meer voorwaarden aan verbonden zijn, om het negatieve effect van die voorwaarden te elimineren moet er regelmatig gesynchroniseerd worden.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Frans525 » 27 Jun 2020, 11:22

Lexvdpoel schreef:Dit kan met een "Low Soc Alarm", accu instellingen 33 en 34


Dus als ik het “low soc alarm” bijvoorbeeld op 60% zet, betekent dit als mijn accu 60% ontladen is, hij een alarm signaal geeft?
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: Bmv 702 aansluiten

Berichtdoor Lexvdpoel » 27 Jun 2020, 12:35

Correct en tevens juist :D
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten