Frans,
Als je de BMV achter een schakelaar aansluit dan gaat hij uit als je die schakelaar opent.
Op dat moment is de BMV het spoor bijster en zal na het weer aanzetten van de schakelaar niet weten wat de actuele ladingsgraad van de batterij is.
(of hij geeft altijd 100% aan als je in het menu kiest voor gesynchroniseerd starten)
De voeding B1 moet altijd rechtstreeks op de batterijpool aangesloten worden.
Bij het toepassen van zonnepanelen in de installatie dien je
wel degelijk instellingen in de BMV aan te passen om de BMV juist te laten synchroniseren.
In systemen met zonnepanelen of andere toepassingen met variërende laadstromen is het belangrijk om de volgende instellingen te wijzigen om ervoor te zorgen dat de BMV niet te vroeg synchroniseert:
- Verhoog de “geladen” spanning (charged voltage) naar slechts iets onder de absorptiespanning (14.2 V in geval van een 14.4 V absorptiespanning).
- Verhoog de “geladen” detectietijd (charged detection time) om een voortijdige synchronisatie door passerende wolken te voorkomen.
- Verlaag het percentage bij staartstroom (tailcurrent)
Stel de stappen af in bovenstaande volgorde met tussen alle stappen een paar dagen proeftijd om te kijken of het juist werkt.
Is het effect van vroege synchronisatie opgelost met alleen het aanpassen van de "Charged Voltage" dan kun je het daarbij laten.
De synchronisatie "te strak" zetten resulteert in het niet meer synchroniseren wat erger is als het vroege synchroniseren.
Als de BMV niet regelmatig synchroniseert dan gaat de aangegeven SOC (state of charge) afwijken van de werkelijke ladingsgraad en is de BMV onbetrouwbaar.
Frans525 schreef:Moet ik nog op andere dingen letten?
Dat de shunt op de juiste manier aangesloten wordt, dit is namelijk de meest gemaakte fout bij het installeren van de BMV.
Wij hebben elke week wel een "niet goed werkende BMV eigenaar " aan de lijn.
De shunt dient op de minpool van de te monitoren accu aangesloten te worden.
Naast de kabel die naar de "battery only" kant van de shunt loopt mag er geen enkele andere kabel op de minpool van de batterij zitten.
Alle van de minpool los genomen kabels verhuizen naar de "load&charger" kant van de shunt.
Aquanaut