12V-230V omvormer aarden-aardlek

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Lexvdpoel » 22 Jun 2020, 16:19

Goeiedag forum leden,

Ik heb een hq-inv2500/12 omvormer, deze wil ik gebruiken op mijn volledig staal uitgevoerde boot.

De omvormer zelf heeft een aarde aansluiting op het chassis zitten, als ik tussen de wandcontactdoos en de aarde meet, meet ik twee maal ongeveer 115 volt. Dit geeft mij dus een indruk dat de uitgang zweeft en niet geaard is.

De stalen boot is aan de massa gekoppeld en zou ook als aarde moeten dienen. ik wil het zo doen dat de 12v van de accu's direct op de omvormer komt. De massa aan een massa punt gekoppeld wordt en de aarding van het chassis van de omvormer ook op de massa komt.

Vervolgens wil ik een aardlekautomaat achter de omvormer maar omdat de aarde nergens aan een van de contacten in de wandcontactdoos zit schakelt deze niet uit als ik een weerstand van 4/5kohm tegen het chassis leg van de omvormer. Als ik de aarde verbindt met een van de twee draden uit de wandcontactdoos werkt alles zoals ik het bedoeld heb en schakelt de aardlekschakelaar ook uit zoals het hoort bij een lekstroom

Maar dan nu mijn vraag, kan dat zomaar ongestraft? Ik zie dit zelf als een TN-CS stelsel waarbij de omvormer dan een fase en een PEN leiding levert

(PS: er komt geen aansluiting op de boot voor walstroom, dus volgens mij levert dit ook geen problemen met elektrolyse)
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor aadbloem » 22 Jun 2020, 19:32

Geheel praktisch gedacht: de aarding van de omvormer verbinden met het staal van de boot en de uitgang van de omvormer via een aardlekschakelaar??
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Lexvdpoel » 22 Jun 2020, 20:48

Daar zit nu het punt waar ik vastloopt, de behuizing (aarde) van de omvormer is galvanisch geschieden van de null op de uitgang van de omvormer (zonder deze verbinding zelf te leggen doet de aardlek niks)

Mijn vraagstelling is meer of deze verbinding zelf gelegd mag worden (in de testopstelling werkt het, maar mag het? :?: :roll: )
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor aadbloem » 22 Jun 2020, 20:52

Lexvdpoel schreef:Daar zit nu het punt waar ik vastloopt, de behuizing (aarde) van de omvormer is galvanisch geschieden van de null op de uitgang van de omvormer (zonder deze verbinding zelf te leggen doet de aardlek niks)
Mijn vraagstelling is meer of deze verbinding zelf gelegd mag worden (in de testopstelling werkt het, maar mag het? :?: :roll: )

Aha, duidelijk. Ik ken die omvormer niet, misschien overleg met de leverancier? Ik heb zo'n blauwe omvormer en scheidingstrafo (voor de walstroom) en bij installatie heb ik de installatiehandleidingen gevolgd....
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Lexvdpoel » 22 Jun 2020, 20:58

Ik ken de importeur toevallig van een vroegere electra winkel waar ik gewerkt heb (Tandy), en die zijn meer van het importeren dan technische vraagstellingen. Ik ga het maar gewoon zo installeren en kijken hoe lang het "goed" werkt. De handleiding biedt helaas ook geen uitkomst. Durf het risico wel te lopen heb de omvormer voor 80 euro nieuw gesealed in de doos gekocht (nieuwwaarde 440 euro :lol: )
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor aadbloem » 22 Jun 2020, 21:33

Lijkt mij een prima plan, de testopstelling werkt dan maar op de boot de praktijk proberen. Wees voorzichtig met hoge spanning!
Deze omvormer geeft een gemodificeerde sinus dus er is enig risico dat er iets niet werkt maar voor €80 kan je geen buil vallen.
Een collega schipper hier had ook zoiets en vrijwel alles werkt, telefoonlader, laptopvoeding en tv maar alleen de was-droog automaat niet. Niet vanwege het vermogen hoor, meteen al bij aanzetten gaat alles qua leds knipperen. Dezelfde was-droog automaat op zo'n blauwe omvormer werkt prima.
Ook de meegeleverde kabeltjes zwart/rood voor 12v zijn aan de dunne kant voor het vermogen van de omvormer.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Lexvdpoel » 22 Jun 2020, 21:55

Voor de spanning ben ik niet zo bang, heb meerdere diploma's richting de elektronica dus weet wel ongeveer waar ik mee bezig ben :P alleen wou deze vraag toch wel even stellen omdat ik geen ervaring heb met het binnenwerk van de omvormer met betrekking tot de galvanische scheiding. Ik was bang dat er misschien een "null" punt op de aarde gemaakt zou zijn met condensators en als je dan een van die uitgangen aan de nul of fase hangt komt over 1 van die condensators twee keer zoveel spanning te staan maar dan had ik dat inmiddels wel ondervonden denk ik :lol: en ik zeker de boel af op 200 ampère dat kunnen die kabeltjes nog wel hebben, effectief uit de omvormer ongeveer 2100w dan (omvormer kan maximaal 5000w piek hebben)

Ik denk dat die wasdroger van hem met fase afsneiding werkt, dat werkt voor geen meter op een "gemodificeerde sinus" :roll:
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Sloep470 » 22 Jun 2020, 22:00

Één pool op chassis aansluiten dat is dan de nul andere pool is dan de fase chassis is als aarde en een aardlekschakelaar werkt dan ook zoals bedoeld
Sloep470
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 28 Mrt 2020, 17:59
ligplaats:
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Lexvdpoel » 22 Jun 2020, 22:03

Dat weet ik maar als je de post hierboven leest weet je ook waarom ik het toch nog eens wou navragen of dat zomaar bij iedere omvormer kan
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 12V-230V omvormer aarden-aardlek

Berichtdoor Rob Art » 04 Jul 2020, 22:43

Lex,

Goeie keuze om een éénmalige nul aarde koppeling na je omvormer te maken. Op deze manier werkt de ALS op de juiste manier.
De bekende merken omvormers hebben hier zelfs een dipswitch instelling voor.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten