Vervangen laadstroom gedeelte

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2020, 14:25

Een paar weken geleden was de ampere meter van de accessoires set van binnen weggesmolten,
Dit kwam doordat de laadstroomkabel niet goed vast zat.
Deze heb uiteraard toen vast gezet, maar laadstroom kwam nooit boven de 25a, ook niet als de accessoires accu set meer als 50% ontladen was.

Nu was ik bij de motor ergens mee bezig, en zag ik toevallig de draad die vanaf de dynamo komt, die is 6mm2, hooguit 10.
Dus afgeleid van me werkje, die kabel gevolgd.
Die gaat naar een bosch scheidingsrelais, vandaar uit gaan weer 2 draden naar een DIN rail (waarom is mij een raadsel) en vandaar uit naar de ampere meter, en weer terug naar de accu.
Alle draadjes zijn 6 a 10mm2, voor een 55A dynamo.
Dat lijkt me eerlijk gezegd gewoon TE dun.

Ik wil dat hele spul ertussen uit,
Want laadstroom zie ik ook op mijn mastervolt panel, heb ik geen ampere metertje voor nodig.

Maar ik heb wel een vraag over de aansluiting,
Vanaf de dynamo gaat een draad naar de Argofet, afstand max 2m.
Vanaf de argofet gaan 1 draad naar elke set accus ( wederom max 2m per draadje)

Welke draaddikte is aan te raden ? 16mm2 of 25mm2 ?

Maar nu snap ik enkel nog niet hoe het mastervolt systeem de laadstroom van de dynamo ziet,
op dit moment is die wel af te lezen op het panel, en dat wil ik graag zou houden.
Als je op deze tekening kijkt, gaat de laadstroom van de dynamo rechtstreeks op de accu.
Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2020, 14:29

Aanvullend,
De laadregelaar van mijn zonnepanelen heb ik wel op dat blok in het midden op de tekening aangesloten,
Maar dat was de Min, en die word netjes weer gegeven in het panel als die aan het laden is.

Ik vind het voor de accessoires accu wel belangrijk om de status te weten.
Ik zou er evt een aparte BMW voor kunnen plaatsen, maar dat is wellicht een beetje onzin als het ook met het mastervolt panel kan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2020, 15:41

Steve,
Zolang je geen minnen rechtstreeks op je batterij aansluit maar op dat minpunt in die schakelkast wordt de uit de accu ontnomen en aan de accu gegeven energie via de shunt(s) geleid en zo gemeten voor weergave in het display.

Voor 55A over 4 meter bij 12V kom ik met 25mm² op een spanningsverlies onder 2,5% dus ik zou dat nemen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2020, 15:44

Zover snapte ik het,
Maar hoe hij dan de laadstroom meet snap ik niet, als deze rechtstreeks op de accu zit, dat gaat niet via de shunt, en is ook enkel maar een plus.

Ik heb je overigens een mail gestuurd naar info@ ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor heuvels » 17 Jun 2020, 15:54

elrenegado schreef:Zover snapte ik het,
Maar hoe hij dan de laadstroom meet snap ik niet, als deze rechtstreeks op de accu zit, dat gaat niet via de shunt, en is ook enkel maar een plus.

Ik heb je overigens een mail gestuurd naar info@ ;-)

Die combi kan er hooguit een gooi naar doen aan de hand van gemeten spanning, maar nooit echt meten.

Je zou ook tijdens het laden de spanningsval kunnen meten tussen dynamo en accu-pluspool. Geeft een indicatie waar de amperes blijven. En de draden mogen niet echt warm worden natuurlijk.
Zitten er compensatie aansluitingen op dynamo en Argofet?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2020, 16:04

elrenegado schreef:Zover snapte ik het,
Maar hoe hij dan de laadstroom meet snap ik niet, als deze rechtstreeks op de accu zit, dat gaat niet via de shunt, en is ook enkel maar een plus.

Ik heb je overigens een mail gestuurd naar info@ ;-)

Je hebt alweer mail terug!
Als je maar zorgt dat er geen minnen aan je accu zitten anders dan de min verbinding van je beide AGM batterijen moet alle stroom door die shunt die in dat kastje zit.
Zo "weet" dat MV ding hoe het met je batterij staat.
Je weet dat ik mijn voorkeur heb, en die werd bij mijn schoonvader bevestigd aangezien hij zowel dat MV paneel heeft als een BMV.
Hebben we een mooi vergelijk,.....

Het zat overigens bij aankoop al zo op de boot dus ik denk dat de vorige eigenaar dat MV paneel ook wat eigenaardig vond.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2020, 16:43

aquanaut schreef:Je hebt alweer mail terug!

Aquanaut


Gelukt, Mijn dank is wederom groot !!

Nee aan de accus zit niks meer (zat er wel, maar heb ik op dag 2 al verwijderd en elders aangesloten.
Alles achter de shunt dus, of zekering in geval van de plus.

En dat MV panel.
Ik weet jou voorkeur, en die voorkeur deel ik.
Vandaar dat er nu al steeds meer Victron spul in komt,
Alleen het vervangen van de combi door een multiplus moet gewoon nog even wachten, en eerlijk gezegd zie ik er ook tegenop om het hele MV systeem eruit te halen.
Het is allemaal wat gecompliceerder dan bij Victron.

Maargoed, over dat panel zelf.
Op zich kan je er wel hetzelfde mee als met een BMW (althans, waar ik een bmw voor gebruik)
Je kan van 2 sets de voltage aflezen, Amperage in/uit, ampere/u, time to go, en je schakelt de omvormer en lader ermee, stelt de powershare e.d. in
Eigenlijk een combi van de victron BMW en de Remote panel.
Maar, ik heb tot 3 a 4x toe de handleiding moeten lezen om te snappen hoe het nou precies werkt.
Dan is Victron toch veel duidelijker, en simpeler in de bediening.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor aquanaut » 18 Jun 2020, 09:25

elrenegado schreef:Nee aan de accus zit niks meer (zat er wel, maar heb ik op dag 2 al verwijderd en elders aangesloten.
Alles achter de shunt dus, of zekering in geval van de plus.


Stroom volgt altijd een kring (stroomkring)
Oftewel, alle stroom die door de plus de accu verlaat komt via de min weer terug in de accu en dan is de kring rond.
De stroom die dus door de min loopt is exact even groot als de stroom die in de plus loopt. (wet van Kirchhoff)
Als je ervoor zorgt dat alle stroom die je te meten accu uit/weer in gaat via een meetshunt loopt meet je alle stromen die de accu in en uit gaan.
Door de hieraan gekoppelde electronica te "vertellen" hoe groot de accu is en aan te geven wanneer de accu vol is kun je de ladingsgraad berekenen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 18 Jun 2020, 11:20

Nu heb je het over verbruikers toch ?
Maar een laadstroom van je dynamo, dat is enkel een plus,
Dat is dan toch geen kring, aangezien het erin gaat, en niet verbruikt word.
Of zit ik er nu helemaal naast (waarschijnlijk wel :lol: )

Anyway,
van het weekend ga ik het spul eruit trekken, scheidingsrelais, bedrading van en naar de ampere meters etc.
Argofet erin, nieuwe 25mm2 draadjes ipv de 6 a 10mm2 die er nu in zit.
En dan word het vanzelf duidelijk of ik het goed had, en de laadstroom rechtstreeks naar de accu gaat, of dat het (nu) toch elders op aangesloten was,
Dat kon ik gister niet met 100% zekerheid volgen omdat ze voor vrijwel alles zwarte draad hebben gebruikt.
Maar als ik het loshaal, kan ik de draad terugtrekken, en dan weet ik 100% zeker waar die nou heen gaat.
Want de tussenkomst van een verbinding van die DIN rail (enkel plus erin, en er aan andere zijde weer uit) snap ik niet waarom dat zo gedaan is,
Die had gewoon rechtstreeks op het relais gekund lijkt me, scheelt weer een verbinding en extra weerstand.

En niet vergeten een nieuwe voeding te trekken naar het dashboard voor de schakelaars van de diverse accessoires, die zat nu op de draad van de ampere meter erbij :roll:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor aquanaut » 18 Jun 2020, 14:29

elrenegado schreef:Of zit ik er nu helemaal naast (waarschijnlijk wel :lol: )


Dat laatste dus. ;)

Zonder kring, geen stroom
Je dynamo heeft toch ook een min (waarschijnlijk via het motor blok)
Die loopt via het schip ergens naar de min van de batterij, probeer het van het weekend maar te volgen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten