Vervangen laadstroom gedeelte

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 18 Jun 2020, 15:31

Word ver(ge)volgd :lol: :lol:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen laadstroom gedeelte

Berichtdoor elrenegado » 22 Jun 2020, 10:52

Het laadgedeelte is vervangen.. Maar dat heeft wel de nodige zweetdruppels gekost.
Man man man, wat een bende de bedrading.

De hele weg die de laadstroom aflegde vanaf de dynamo was zo enorm onlogisch, maar ik snap direct waarom hij nooit hoger als 20 a 25a kwam.
Dat ik geen brand heb gehad is gewoon pure mazzel.
Ten eerste natuurlijk vanwege de losse draad aan de ampere meter die half wegsmolt, maar nu ik de hele weg van de bedrading gevolgd heb waren er wel meer struikelblokken.

Begonnen bij de dynamo,
Daar dat een 6mm2 draadje op, die gevolgd, en kwam uit op een DIN rail onder het dashboard.
Vanaf daar, ging hij een stukje omhoog wederom de din rail in ( WHY )
Vanaf daar naar het bosch scheidings relais uit 1910 ofzo, vanaf het scheidingsrelais weer naar de DIN rail,
Vanaf de DIN rail naar de ampere meter, en van de ampere meter naar de din rail,
en vanaf daar een keertje naar de accu.
En dat keer 2 :o

Aan het scheidingsrelais zat nog een hulp relais o.i.d.
ook die ertussen uit gehaald.

Als test even contact aan.... .niks... nada... noppes..
zoeken, zoeken, zoeken... wat bleek, voeding van dashboard kwam via dezelfde 6mm2 draad die vanaf de accu naar de DIN rail liep.
Dus diezelfde 6mm2 draad gebruikt, voor enkel de plus voor metertjes etc en we konden weer starten.
Dynamo controle lampje ging mooi branden, wat klopte, want er zat niets op aansgesloten meer.

Daarna argofet geplaatst, hij paste helaas net NIET in het schakelkastje, dus dan maar erbuiten plaatsen.
nieuwe 25mm2 kabel van dynamo naar argofet, en vandaaruit rechtstreeks naar de accus's ook met 25mm2.

Motor weer gestart, maar nauwlijks laadstroom, logisch, want de accus zaten zo goed als vol.
Dus motor uit, boegschroef 2x 20 a 30 seconden aan gehad, motor weer gestart... hoppa, 51a laadstroom.

Tegelijk ook een roerstand gever geplaatst in het lege gat waar de ampere meter zat, draad getrokken naar achter (ook zo'n leuk klusje)
En de gever aangesloten en getest.... nu alleen nog even een betere beugel maken.

De toeter deed het ook niet, deze was nog gedemonteerd na de schilderbeurt.
Ding even getest, ja deed het.
Geplaatst en aangesloten... niks.
even rechtstreeks stroom erop, en deed toet.
Bedrading omgelegd..... geen toet meer, rechstreeks stoom erop, wederom geen toet.
Ik vermoed een draadbreuk van de kabel tussen toeter en verdeelkast.... dus die moeten we gaan vervangen, hopelijk kan ik de nieuwe aan de oude plakken en zo doortrekken, want hij loopt tussen de betimmering door.

al met al 2 hele dagen ermee bezig geweest.


Oude vs nieuwe bedrading
Afbeelding

Chaos in de verdeelkast,
Die middelste DIN rail zat helemaal vol...
Alle lege plekken die je ziet waren dus enkel en alleen voor het laadstroom gedeelte in gebruik :o :o
Afbeelding

Ook onder het dashboard was het een zooitje,
Ik heb geen foto van het NA resultaat, maar de kroonsteentjes, scotch blokjes en de grootste wirwar is geordend cq verdwenen.
Afbeelding

OP de ToDo lijst staat nu nog het verder ordenen en nalopen van de bedrading, want volgens mij zitten er nog meer onlogische verbindingen in (Van DIN naar DIN bv.)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten