Electra vraagje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Electra vraagje

Berichtdoor nanja » 16 Jun 2020, 14:20

Hi allemaal,

Dit is mijn eerste post want ik heb een tweetal vraagjes:

ik bezit een opgebouwde sloep 7,5m lang en deze heeft een Peugot DT-119 diesel motor. Ik ben bezig met het aansluiten van mijn spanningsregelaar waarbij ik op een probleem stuit.
Ik weet niet waar het rechter aansluitpunt (D+15) op moet worden aangesloten, ik dacht zelf op het contact slot nr 30 maar zeker weten doe ik het niet.
Afbeelding
Afbeelding


Ook zou ik graag willen of de gehele elektrische aansluiting van de spanningsregelaar en dynamo wel klopt, ik heb een foto van de spanningsregelaar en dynamo en het elektrisch schema meegezonden en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, dank!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nanja
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 14 Jun 2020, 15:26
ligplaats: HND
info: SLOEP met een peugot D119

Re: Electra vraagje

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2020, 09:47

Hallo Nanja,

De D+ 15 aansluiting komt op de geschakelde plus vanaf je contactslot, normaal gesproken is dit ook contact 15 van het contactslot.
De reglaar haalt hier zijn referentiespanning vandaan en wordt ermee bekrachtigd.
Aansluiten op de 30 (B+) zal de regelaar permanent inschakelen en hiermee je batterij leegtrekken via de veld wikkelingen van je dynamo.
Bij sommige typen spanningsregelaars moet er ook nog een lampje in de draad van het contactslot 15 naar de regelaar 15.
Of dit bij dit type het geval is weet ik niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Electra vraagje

Berichtdoor nanja » 17 Jun 2020, 15:09

Beste Aquanaut bedankt voor de uitleg
nanja
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 14 Jun 2020, 15:26
ligplaats: HND
info: SLOEP met een peugot D119


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten