Hallo allemaal,
sinds hemelvaart heb ik onze sloep ingeruild voor een stalen kajuit motorbootje van 9x3 meter gebouwd in 1963. Een van de items op het lijstje is tzt de elektra vervangen/ aanleggen. Tot nu toe is het mega basis met een start accu en een huishoud accu. De start accu voed de navigatie verlichting ruiten wissers etc. De HH accu de binnen verlichting in de kajuit en de koelbox. geladen word er of door de dynamo met tussen de accus een scheidingsdiode. aan de HH accu zit nog een kleine lader die werkt als er walstroom is. Er zitten diverse 220 stopcontacten maar die werken alleen als er walstoom is er is geen omvormer aanwezig. Verder zit er 12 12volt plug voor de koelbox en zitten er in de achterkajuit veel lampjes op batterij. Graag zou ik in de toekomst een waterkoker/ laptop/ telefoon/ ipad/boiler en andere zaken willen gebruiken aan boord. Ook wil ik de keuken wat aanpassen zodat er een fatsoenlijke koelkast/koelbox ergens past. Is het verstandig om nu de keuze te maken om alles wat met het huishouden en verbruik te maken heeft in 220 uit te voeren. Dus zoveel mogelijk 220 spul aan boord voor verlichting/ koeling en comfort. Van diverse forum berichten begrijp ik dat je omvormer ook stroom neemt echter als je deze met meerdere gebruikers deelt is dit gewoon 1 van de gebruikers die je mee moet tellen in het verbruik. Gezien het verschil in prijs tussen het 12 volt en 220 spul denk ik dat het niet veel uit maakt als je nieuw moet beginnen om of alles in 220 te doen met een redelijk grote omvormer 3000 watt. Of dat je alles in 12 volt uitvoert. Is 220 volt op een stalen schip veilig/ als je ea zwevend installeert. Overweeg naast de koelkast dan ook de gas pitten te vervangen door 2 losse inductie platen. we koken altijd eenvoudige maaltijden en liggen vaak in een haven. Accu capaciteit ga ik berekenen op 2/3 dagen zelf redzaam mbt stroom verbruik met inductie koken en 5 dagen zonder koken. Meestal liggen we 2 dagen ergens en dan varen we weer een stuk en liggen ivm de kinderen, beperkte koel capaciteit en sanitaire voorziening in een jachthaven bij een dorpje voor nieuwe verse voorraad een goede douche etc.
Ik heb ruimte voor 2 standaard zonnepanelen van rond de 200WP op het stuurhuis. Dit zou een latere toevoeging zijn waar ik nu wel al rekening mee wil houden. Dit meer om de lengte van geen walstroom te verlengen.
Hoe maak je je 220 veilig op een stalen boot. Zijn er hier gebruikers die zoveel mogelijk 220 als basis hebben genomen en zo min mogelijk 12 volt?
graag hoor ik de voors en tegens om 220 als basis te nemen en 12 volt voor "motor gerelateerde zaken" en een paar verbruikers zoals waarschijnlijk de water pomp (omdat die nu al 12 volt is)
mvg FKZ