220 AC of 12 volt DC? als spanning

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor FKZ » 15 Jun 2020, 15:44

Hallo allemaal,

sinds hemelvaart heb ik onze sloep ingeruild voor een stalen kajuit motorbootje van 9x3 meter gebouwd in 1963. Een van de items op het lijstje is tzt de elektra vervangen/ aanleggen. Tot nu toe is het mega basis met een start accu en een huishoud accu. De start accu voed de navigatie verlichting ruiten wissers etc. De HH accu de binnen verlichting in de kajuit en de koelbox. geladen word er of door de dynamo met tussen de accus een scheidingsdiode. aan de HH accu zit nog een kleine lader die werkt als er walstroom is. Er zitten diverse 220 stopcontacten maar die werken alleen als er walstoom is er is geen omvormer aanwezig. Verder zit er 12 12volt plug voor de koelbox en zitten er in de achterkajuit veel lampjes op batterij. Graag zou ik in de toekomst een waterkoker/ laptop/ telefoon/ ipad/boiler en andere zaken willen gebruiken aan boord. Ook wil ik de keuken wat aanpassen zodat er een fatsoenlijke koelkast/koelbox ergens past. Is het verstandig om nu de keuze te maken om alles wat met het huishouden en verbruik te maken heeft in 220 uit te voeren. Dus zoveel mogelijk 220 spul aan boord voor verlichting/ koeling en comfort. Van diverse forum berichten begrijp ik dat je omvormer ook stroom neemt echter als je deze met meerdere gebruikers deelt is dit gewoon 1 van de gebruikers die je mee moet tellen in het verbruik. Gezien het verschil in prijs tussen het 12 volt en 220 spul denk ik dat het niet veel uit maakt als je nieuw moet beginnen om of alles in 220 te doen met een redelijk grote omvormer 3000 watt. Of dat je alles in 12 volt uitvoert. Is 220 volt op een stalen schip veilig/ als je ea zwevend installeert. Overweeg naast de koelkast dan ook de gas pitten te vervangen door 2 losse inductie platen. we koken altijd eenvoudige maaltijden en liggen vaak in een haven. Accu capaciteit ga ik berekenen op 2/3 dagen zelf redzaam mbt stroom verbruik met inductie koken en 5 dagen zonder koken. Meestal liggen we 2 dagen ergens en dan varen we weer een stuk en liggen ivm de kinderen, beperkte koel capaciteit en sanitaire voorziening in een jachthaven bij een dorpje voor nieuwe verse voorraad een goede douche etc.

Ik heb ruimte voor 2 standaard zonnepanelen van rond de 200WP op het stuurhuis. Dit zou een latere toevoeging zijn waar ik nu wel al rekening mee wil houden. Dit meer om de lengte van geen walstroom te verlengen.

Hoe maak je je 220 veilig op een stalen boot. Zijn er hier gebruikers die zoveel mogelijk 220 als basis hebben genomen en zo min mogelijk 12 volt?

graag hoor ik de voors en tegens om 220 als basis te nemen en 12 volt voor "motor gerelateerde zaken" en een paar verbruikers zoals waarschijnlijk de water pomp (omdat die nu al 12 volt is)

mvg FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor heuvels » 15 Jun 2020, 17:18

Hier vast een verhaal over walstroom, veiligheid en aarding, kun je je aardig inlezen.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf

Koken zou ik maar het allerlaatste op elektra doen, en dan alleen als je flinke overcapaciteit hebt van panelen, dynamo en eventueel aggregaat.

Waterkoker ook zo iets, gebruik ik alleen als ik walstroom heb, anders fluitketel op gas.

De meest geschikte koelkasten zijn 12 of 24 volt DC, maar met 220 volt kun je ook goed slagen. Een koelbox is beter dan niks.

Je zonnepanelen, dynamo en accu's moeten wel op elkaar afgestemd zijn qua capaciteit.

Alles ook afhankelijk met je bestemmingen, ga je een beetje rondvaren langs walstroomplekken en af en toe in de rimboe? of vooral in de rimboe?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor FKZ » 15 Jun 2020, 20:01

Dank voor de link. Alles op elkaar afstemmen is deel van de uitdaging. Maar het is zo jammer als je nu begint en over 3 jaar denkt had ik toch maar alles 220 genaakt of juist niet. Ik verwacht streeds meer 220 te gebruiken. Ik verwacht niet te vaak in de rimboe te liggen. Vaker in een haven of plek met walstroom. Ik kijk voor opslag naar lifepo accu omdat die een veel beter rendement hebben voor zowel laad als ontlaad stroom. En de prijzen niet eens zover uit de buurt van A-merk agm accus liggen. Daar komt ook deels de scheiding vandaan om HH accu appart te zien. De zal eerst de start accu laden en dan een op 40% van zijn max capaciteit de hh accu. Electrische koken moet volgens mij mogelijk zijn met een goede omvormer en accus mogelijk zijn. Het hoeft niet allemaal direct maar wel fijn als je nu componenten kiest waar je je eind doel mee kan realiseren. De meeste koelkasten op 12 en 24 zijn een factor 6 duurder dan 220 koelkasten. En zo is het in mijn optiek met veel dingen specifiek voor 12 volt. Nog niet heel hard aan gerekend maar denk dat het elkaar uit eindelijk niet veel ontloopt dus dan de vraag waarom niet inzetten op 220 en 12volt enkel voor dat wat er al is.

Groet
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jun 2020, 22:12

FKZ schreef:Zijn er hier gebruikers die zoveel mogelijk 220 als basis hebben genomen en zo min mogelijk 12 volt?

Ja, ondergetekende.

Los van de 'scheepstechnische' zaken als hydrofoor, toilet, pompen, instrumenten etc. draait bij ons alleen de koelkast, de radio en de interieurverlichting op 12V
De rest is 230V: Boiler, Afzuigkap, TV, Combimagnetron, Waterkoker, Koffiezetapparaat, stofzuiger etc.
In zo'n beetje elke hoek van het schip zit wel een (dubbele) wandcontactdoos, incl. machinekamer en kuipruimte.
Ik heb zegge en schrijve èèn 12V aansluiting: Die gebruik ik alleen om m'n sterrekijker te voeden als ik op een mooi donker plekje lig.

Geen gekl. met 12 spul wat vaak slecht presteert en de nodige, vaak dure, investeringen vergt.

230V is permanent aanwezig via de Mastervolt Combi (2000W met power assist), aangesloten op 3x 230Ah
Walstroom aansluiting met scheidingstrafo.

Ons uitgangspunt was: Keep it simple
Geen gez... met aparte adapters, onnodige snoeren etc.

Zeker, een omvormer vraagt ook onder nul-last een zeker vermogen, maar dat is verwaarloosbaar.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor quichot » 16 Jun 2020, 08:57

FKZ schreef: Graag zou ik in de toekomst een waterkoker/ laptop/ telefoon/ ipad/boiler en andere zaken willen gebruiken aan boord. Ook wil ik de keuken wat aanpassen zodat er een fatsoenlijke koelkast/koelbox ergens past. Overweeg naast de koelkast dan ook de gas pitten te vervangen door 2 losse inductie platen. Accu capaciteit ga ik berekenen op 2/3 dagen zelf redzaam mbt stroom verbruik met inductie koken en 5 dagen zonder koken.
Ik heb ruimte voor 2 standaard zonnepanelen van rond de 200WP op het stuurhuis. Dit zou een latere toevoeging zijn waar ik nu wel al rekening mee wil houden. Dit meer om de lengte van geen walstroom te verlengen.


Ik heb je tekst even ingekort tot de wat je aan apparatuur wilt gaan installeren. Daar zitten grootverbruikers als boiler, waterkoker en inductieplaten bij. Daarom ga je bij voorbaat al uit van nietgebruiken daarvan als je 5 dagen van walstroom verstoken bent.
Op papier klopt dat misschien, maar in de praktijk gaat dat vroeg of laat wringen. Kortom: je uitgangspunten zijn niet realistisch. Nu al rekening houden met afzien van basiscomfort (koken!) omdat je energiebronnen dat niet langer dan 2 dagen kunnen bijsloffen, gaat gegarandeerd tot teleurstellingen leiden.

Even los van de keuze voor 12V of 230V, (een keuze die pas om de hoek komt kijken als je het hele plaatje rond hebt), en los van het kostenplaatje, moet je eerst precies voor ogen hebben wat je nu, én in de toekomst wilt met je boot.

Pas dán kun je met invullen beginnen van het installatieplaatje. Dus niet beginnen met je af te vragen wat in jouw situatie beter is, 12 of 230V.
Beide systemen zijn, mits aangelegd volgens de voorschriften, volkomen veilig, en hebben beide hun voor- en nadelen. Ik heb zowel 230V als 12V én gas aan boord, en dat is voor mij in de praktijk een ideale combi gebleken om 100% walonafhankelijk te zijn.
Als jij 200Wp aan panelen (per paneel, of 2 x 100Wp?) kwijt kan, en als je voldoende accubuffer hebt, dan is er heel veel mogelijk. Ik zou die panelen dan ook van meet af aan bij het plaatje betrekken, en niet ooit in de toekomst als optie.
Maar begin met je uitgangspunten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor Lexvdpoel » 18 Jun 2020, 16:38

Ik zou er ook rekening mee houden dat bij omzetten van spanning altijd een verlies optreed.
Toen ik ze nog voor vrachtwagens (magnetron) verkocht kwam ik bijna geen omvormer tegen die meer dan 90% efficiency had.
Bij de goedkopere modellen kan dit zelfs rond de 80% zijn

Dit zou inhouden dat als je een 100 watt 230v lampje aan je omvormer hangt, er 110 watt uit je accu getrokken wordt.
Het meest efficiënt is dus om alles wat kan in de 12v te houden

Groet,
Lex
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor quichot » 18 Jun 2020, 17:35

Lexvdpoel schreef: Ik zou er ook rekening mee houden dat bij omzetten van spanning altijd een verlies optreed.

Dat valt met een kwalitatief goede, moderne sinusomvormer wel mee hoor! En ja, daar hangt een prijskaartje aan.
Maar inderdaad, verlichting kan prima op 12/24V. Voor alle denkbare fittingen zijn kwalitatief uitstekende 12/24V LED's te koop. Daar heeft het weinig nut om er een omvormer tussen te hangen.
Maar voor huishoudelijke apparaten en gereedschappen is 230V soms handiger, omdat die in 12/24V-uitvoering vaak tot 4 x duurder zijn dan hun vergelijkbarte 230V-broertje, die in de meeste gevallen ook een stuk zuiniger zijn, verlies van de omvormer inbegrepen.
Beide systemen kunnen dan ook prima naast elkaar bestaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor Lexvdpoel » 18 Jun 2020, 17:48

quichot schreef:Dat valt met een kwalitatief goede, moderne sinusomvormer wel mee hoor! En ja, daar hangt een prijskaartje aan.

De Phoenix omvormers van victron verliezen altijd nog 8%, dat kan bij een zekere grote installatie zomaar een uurtje licht schelen als je alles over de 230 doet :lol:
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor FKZ » 18 Jun 2020, 20:09

Vandaag een overzichtje gemaakt met verbruikers vermogens en verwachte inschakelduur over 24 uur naar voorbeeld van altijd stroom. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit als je een grote (meer dan 1000 watt) gebruiker wilt voeden uit een accu je behoorlijk wat power moet hebben. Uit het overzicht komt naar voren dan ik ongeveer 2.2kWh nodig heb voor 24h. Dat vertaald zich ongeveer naar 2.5 kwh voor 1 weekend. 1 avond koken en wat water koken en koffie zetten. Voor een lang weekend (vrijdag vertrekken) is dat ongeveer 4,5 kWh. Dat is op 24 volt met lithium accus goed te behappen. Naast de hoog vermogens apparaten zijn voornamelijk de koelbox, omvormer de huidige verlichting een grote belasting. Aan die verlichting is wat te doen met LED. En dan is 12 volt toch efficiënter dan 220 ledjes. Voorlopig denk ik dat het vooral 220 stopcontacten word een goede koelbox op 220 ivm de prijs. Een grote omvormer van rond de 3000 watt. Voor de verlichting een goede DC-DC omvormer die een stabiel 12 volt stroom geeft. De waterpomp en navigatie verlichting laat ik zoals die is. Die word enkel gebruikt als de motor draait (ben geen fan van ankeren). Met 400 watt piek aan panelen zou ik na 2 dagen 2,5 uur moeten varen om de accu weer vol te krijgen dat valt mij erg mee en valt in het plaatje van het gebruik. Ergens liggen stukje varen en weer ergens liggen al dan niet met walstroom. Voor de panelen ga ik uit van 4 laad uren per dag bij een goede dag. Op mijn motor zit een 1200 watt dynamo ik reken met 500 watt laad vermogen ivm de keuze voor lion en het niet willen opblazen van de dynamo. Als spanning nijg ik erg naar een hoger voltage 24 of 48 volt om de verliezen in kabels lager te houden. In de victron manuals zie ik ook dat omvormer efficiënter zijn bij een hoger voltage. Wat natuurlijk logische is omdat er minder omhoog getransporteerd hoeft te worden. Leuk om de verschillende reacties te lezen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor Lexvdpoel » 18 Jun 2020, 20:58

48 volt is uiteraard het mooiste om te doen maar dan zal er ook wat gedaan moeten worden aan de dynamo, je komt makkelijker aan een 24v dynamo (vrachtwagen) dan aan een 48v
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten