220 AC of 12 volt DC? als spanning

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor Rob Art » 04 Jul 2020, 23:04

Lex,

Nou is 48V niet zo een gangbare spanning voor apparatuur in de scheepvaart.

@TS wil ik dan ook adviseren een 24V/230V systeem te monteren.

De 24V installatie uitvoeren met een 2e dynamo op je hoofdmotor en een omvormer aanschaffen van 3kW (Mass combi Ultra bijvoorbeeld), verder alle verlichting op 24V houden, een dc/dc converter voor de (navigatie) apparatuur.

De 230V installatie laten voeden vanuit de omvormer en apparatuur gebruiken zoals Rob ook omschreven heeft.

De 12V installatie van de hoofdmotor geheel gescheiden houden van de rest van de installatie. Alleen de 12V pilot aansluiting vanuit de combi aansluiten om de startaccu heladen te houden.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: 220 AC of 12 volt DC? als spanning

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jul 2020, 19:54

Tenzij je al een basis 24V systeem (motor) hebt, zou ik me goed achter de oren krabben om op 24V over te stappen.
De meeste apparatuur is toch 12V en ik denk dat als je daar allemaal DC/DC converters voor moet gaan aanschaffen ....

2e dynamo, 12>24 V converters etc.
De grootverbruikers (hydrofoor ed.) staan (tenminste, daar ga ik van uit) relatief dicht bij de accu's, dus wat blijft er dan over aan 12V ?
Verlichting (LED, dus nauwelijks stroom), koelkast (gem 60W, dus max 5A) en je instrumenten ...
Boiler loopt sowieso alleen op walstroom (en de betere combi's regelen dat zelf), dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

Daarvoor ombouwen naar 24 (of zelfs 48) V lijkt me niet echt zinnig.

Ik zou eerder investeren in een goede 230V Combi en een paar flinke accu's(1) dan in het ombouwen naar 24/48 V
Als mijn informatie klopt, is het rendement van de gemiddelde 12/230 DC/AC omvormer beter dan dat van een 12/24 DC/DC omvormer.

(1) Richtlijn accucap in Ah is 2x Imax van de omvormer. Ofwel bij een 2000W omvormer (Imax ca 180A) min 350 Ah
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten