Werking zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 14 Jun 2020, 11:08

quichot schreef:Jij moet op zoek naar hoogrendementpanelen om het maximale uit het beschikbare oppervlak te halen. Nu ken ik de laatste ontwikkelingen niet op dat vlak, maar volgens mij loopt flex in dat opzicht altijd achter op star. Waarom per se flex?


Er zijn gewoon geen starre panelen die 40v zijn en binnen de afmetingen vallen die ik kan plaatsen. Ik zit max bij 70 cm breed. Bij flex is die maat er wel. 140 Wp 50v en binnen de maat, en ja je raad hem al.......kassa.

quichot schreef:Het klink als einde oefening voor die accu's, en zo niet, dan is toch wel de blessuretijd voor ze aangebroken. En dat is een geluk bij een ongeluk bij eventuele vervanging. Hoe meer buffer, des te langer ben je onafhankelijk van walstroom.


Zal de walstroom en dus acculader na het weekend er afhalen en kijken wat er dan zonder verbruik overblijft. Dan weet ik status van de accu’s.

quichot schreef:Ik weet niet wat voor lampjes je hebt, maar ik heb destijds alle gloei- en halogeenlampjes in één keer vervangen door LED's. Een besparing op stroomgebruik van ruim 80%!


5 watt buislampjes, In 9 armaturen met elk 2 lampjes, die ga ik dus vervangen. En nogmaals, wij zijn geen grootverbruikers van stroom. Op de koelkast na dan :-), maar wil wel zonder walstroom kunnen liggen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2020, 11:50

Lotte schreef:Er zijn gewoon geen starre panelen die 40v zijn en binnen de afmetingen vallen die ik kan plaatsen. Ik zit max bij 70 cm breed. Bij flex is die maat er wel. 140 Wp 50v en binnen de maat, en ja je raad hem al.......kassa.


een optie is om twee 12 volt panelen in serie aan te sluiten.
voorbeeld:
https://www.kokwatersport.nl/victron-zo ... ono/p27989
Totaal 110 watt en binnen de afmetingen van 120x70
Kassa valt wel mee en waarschijnlijk wel ergens goedkoper te vinden.

Ik heb 2 x 60watt panelen die de koelkast redelijk goed bijhouden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Ivoisrood » 14 Jun 2020, 12:41

Ik heb zelf 2 flexibele zonnepanelen van Sunbeam, ben er erg tevreden over. Die heeft ze in verschillende maten, misschien zit er een combi bij die past?
Voor mij is 2x100wp voldoende om de koelkast bij te houden. Dit is dan wel een gewone koelkast over een omvormer, die gebruikt aanzienlijk minder dan een koelkast voor 12/220/gas.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2020, 13:08

Ivoisrood schreef:Dit is dan wel een gewone koelkast over een omvormer, die gebruikt aanzienlijk minder dan een koelkast voor 12/220/gas.

Ik heb pas een Isotherm 12/24 volt koelkast gekocht, ik had een 220 volt compressor campingkoelkastje van rond de 100 euro.
Ik merk nu al dat de Isotherm veel zuiniger met de ampères omgaat dan de vorige.
Hij is beter geïsoleerd.
Er zit veel slimmigheid in, zoals koelen afhankelijk van omgevingstemperatuur, rustig aanslaan, slimme ventilator, slaat af als accuspanning te laag is en slaat aan wanneer de accu's weer voldoende zijn opgeladen.
Geen omvormer nodig dus minder verbruik en minder herrie want mijn omvormer heeft een rumoerige ventilator.

Al met al denk ik dat hij de helft minder stroom verbruikt dan de oude koelkast. Hij is nog niet echt in de praktijk getest want Ik moet nog met vakantie.

Dit is hem
https://www.kokwatersport.nl/isotherm-c ... 85l/p33087
Ik had hem voor 110 euro minder want er zit een lichte kras op de deur. 8-)

Dit is een beetje off-topic maar als je panelen en accu's krap bemeten zijn kan dit een uitkomst zijn. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 14 Jun 2020, 13:32

Ik weet niet met welk campingkoelkastje van 100 euro je dat nu vergelijkt, maar ik ben nog geen 12/24V-kastje tegengekomen dat qua gebruik per liter nuttige inhoud (want dat wordt vaak in de vergelijking vergeten) ook maar in de buurt komt van een 230V huishoudkastje, stroomgebruik omvormer meegerekend. Probleem is dat een tafelmodel meestal te groot is voor een jachtinterieur.

Maar wie weet, zijn die er inmiddels. Mijn onderzoek dateert ook al weer van 2016.

Het is wel off topic natuurlijk. Tik 'koelkast' in de zoekbalk, en de rest van de zondag ben je onder de pannen! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2020, 13:44

Ik had een koelkastje van Vrijbuiter, zo'n zeven jaar oud meen ik.
De nieuwe heb ik de stroom gemeten toen ik hem net had aangesloten, hij trok 3,6 ampère op 12 volt. Dat is zo'n 42 watt, aangenaam weinig, de oude was 55 watt exclusief omvormer.

Hij staat nu full time aan op stand 3. Van de week was ik om een uur of 11 's morgens op de boot en toen was de accu al weer 100% opgeladen bij half bewolkt weer.
Al met al hoopvol, na de vakantie laat ik meer weten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Ivoisrood » 14 Jun 2020, 15:35

Ik vergeleek het met een koelkast geschikt voor 12V/220V/gas, die trok continue 8ah. Ik geloof best dat een dure compressorkoelkast, een paar keer duurder dan mijn 'huis' compressor koelkast, nog weer een stap zuiniger is.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Kwokko » 14 Jun 2020, 16:23

Ivoisrood schreef:,...... een paar keer duurder dan mijn 'huis' compressor koelkast, ........

Dat ligt er maar net aan welke huis koelkast je hebt.
Voor een simpele merkloze A+ betaal je circa 130 euro.
Echter voor een Liebherr A+++ inbouw kk leg je ook 449 euro op tafel.
Een vrijstaande kost 100 euro minder.

Maar al die tafelmodellen hebben één nadeel.
Ze passen nooit in de ruimten waar bij jachtjes de Electrolux koelkastjes in zaten,want deze zijn doorgaans 62 cm hoog en 49 cm breed.
Een tafelmodel voor thuis is 85 cm hoog.

Vind je 42 liter inhoud toereikend ,dan is er nu ook een Proline van 42 liter bij BCC te koop,zag ik zojuist.
Die past er wel in,en is ook niet duur.
Kwokko
 

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Ivoisrood » 14 Jun 2020, 16:36

Klopt, zat idd met hoogte, nu idd een kleinere van ergens in de 40 liter, maar hier past meer in dan in de originele hogere Electrolux. Was onhandig ingedeeld, vriesvak wat we niet gebruikten, 40+ liter is voor mij toereikend.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 15 Jun 2020, 16:56

Als je 2 panelen van 100 Wp in serie zet, krijg je dan 200 of 100 Wp. Voltage wordt 24 v.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten