Werking zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Werking zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 12 Jun 2020, 22:37

Mijn boordnet is 24 v. 2x140 watt accu in serie. Ik wil een zonnepaneel, liefst flexibel. Dan wordt vlgs mij de spoeling dun. Dat heeft met een spanning te maken is mij uitgelegd. Ik heb 40v nodig. Hoe verhoudt een zonnepaneel zich tot een acculader? Hoe kan ik berekenen wat ik nodig heb? 100W? 140W? Hoeveel ampere laadt een zonnepaneel bij een bepaald wattage?

Groet Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 13 Jun 2020, 08:58

Je gooit nog al wat waarden en begrippen doorelkaar. Laten we het stap voor stap bekijken.
Ik denk dat je bedoelt 2 x 140 Ah (ampere/uur), en de capaciteit van een paneel druk je uit in Wp.

Wat betekent dat nou voor jou in de praktijk. Ik neem aan dat je seizoenvaarder bent, dus dat je vaart bij lang daglicht. Dan kun je met minder Wp's toe dan wanneer je ook 's winters afhankelijk bent van panelen.
Om even een idee te geven: voor een koelkastje bijvoorbeeld heb je zo'n 180 Wp aan panelen nodig. Uitgedrukt in oppervlak moet je daarbij denken aan ruwweg 1 m2. Aangezien je panelen in allerlei maten kan kopen is er vast wel een maatje bij dat jou handig uitkomt. Je kunt het verdelen over meerdere panelen, dat maakt niet uit, zolang het maar exact dezelfde panelen zijn.

Op dit moment levert een flexibel paneel minder op dan een star paneel van dezelfde afmeting, maar die ontwikkeling staat niet stil.

Een moderne mppt-regelaar regelt zich bij eerste ingebruikname vanzelf in naar het boordvoltage, in jouw geval 24v. Die regelaar moet rechtstreeks aangesloten blijven aan je accu's. Het maakt helemaal niks uit of de accu's daarnaast ook nog op andere wijzen worden geladen bijv door dynamo of acculader. Dat zit elkaar helemaal niet in de weg.
Daar kun je met je panelen rekening mee houden. Zijn die alleen ondersteunend, of is het je enige energiebron als je ergens 14 dagen ligt. Dat maakt nogal een verschil!

Heb je hier wat aan, voordat de adviezen echt de diepte ingaan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 13 Jun 2020, 18:30

Dank voor je reactie Quichot.

Ja, stom, accu’z zijn 140 ah. Het schijnt dat 24 volt een voltage open circuit (geen idee wat het is) van 40V nodigt heeft, waardoor veel panelen afvallen, de meeste zijn 20V. De panelen met een aluminium rand en glasplaat zijn veel groter dan de flexibele panelen, die weer veel duurder zijn. Ik heb beperkte ruimte op het kajuitdak van mijn boot. Dus daarom was de vraag hoeveel ampere laadt een paneel, als je dat vergelijkt met een acculader. Wat zegt WP? Zoveel watt wat maximaal haalbaar is?
Mijn compressor koelkast, Isotherm CR 65 verbruikt bij 12 volt 2,5 ah, dus 24 v 1,25. Doorsnee verbruik zou 0,35 ah zijn.
Er staan 5 accu’s in de boot, 2 boegschroef, 2 boordnet, 1 x 12 volt start. Boegschroef en boordnet zijn gescheiden door een relais. Verder heb ik 2 dynamo’s. 30 ampere acculader Victron 24v en 10 amp acculader voor de 12 volt accu. Ik wil vaak daar gaan liggen waar geen walstroOm is, dus dan heb ik wel een zonnepaneel nodig. We gebruiken geen ovens, wasmachines, koffiemachines aan boord en ik ga ook niet lassen aan boord. Is 100 wp dan voldoende? En wat voor toegevoegde waarde heeft het als ik meer Wp neem?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Oeverloos » 13 Jun 2020, 19:26

Hey Lotte,

Ik weet niet hoe groot jouw boot is, maar meestal is de ruimte beperkt.
Als het bewolkt is of regent of de zon schijnt stralend, die wattages van de panelen is ook maar een aanname.
Kijk wat je maximaal kwijt kunt en wat nog smaakvol is.
Daar zoek je dan panelen bij.
Als je er overheen moet lopen kun je kiezen voor min of meer flexibele Sunbeam panelen.
De berekeningen van stroomverbruik zijn heel mooi, maar elk jaar sleep je meer apparaten die boot op.
Ik zie dat je al scheef ligt van al die accu’s, maar 2 boord accu’s is wel een beetje krap als ik het zeggen mag.
Want als de zon schijnt wil je die stroom opslaan en later gebruiken.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 13 Jun 2020, 19:53

Als je zonnepanelen naast elkaar liggen in hetzelfde vlak, dan kun je ze gewoon serieel aansluiten, en kom je dus aan je benodigde 40 volt. Ze moeten dus beiden ongeveer evenveel zon krijgen.
Ik heb net zo'n soort koelkast als jij en ik meet 3,6 ampère als hij draait op 12 volt, dus 1,8 amp bij 24 volt. Afhankelijk van de variabelen kun je met een natte vinger uitrekenen hoelang hij op een volle accu kan draaien. Stel dat je de helft van je boordnet gebruikt voor je koelkast, dat is 70AH bij 24 volt. Die 70 AH is bruto, in de praktijk haal je er misschien 55AH uit. Stel dat je koelkast op een hoog standje staat, 4 ofzo, en de omgevingstemperatuur is vrij hoog, dan draait de koelkast misschien de helft van de tijd, komen we gemiddeld op 0,9 ampere. Komen we grofweg op 55 uur draaien. Reken er dus op dat de koelkast met volle accu's ruim twee volle etmalen kan draaien op de helft van de totale capaciteit van je boordnet. Dit er vanuit gaande dat je bewolkt weer hebt en je panelen bijna niets leveren.
Met 2x 60 watt panelen kun je volgens mij de koelkast en ook de rest aardig aan de praat houden als het weer niet teveel tegenwerkt.

Als het slecht weer is, en je gaat tv zitten kijken dan kan het gauw afgelopen zijn met de pret, een tv gebruikt ook al gauw 50 watt, net zoveel (of meer) dan een koelkast.

Alles staat of valt dus met het weer, maar met bovenstaande berekening kom je een heel eind.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 13 Jun 2020, 20:40

Kort samengevat: als je ergens langer wilt liggen zonder walstroom zijn er twee opties: 1. Een goedkope, plek zoeken voor meer panelen, 2. Een dure, de buffercapaciteit van de servicebank vergroten.
Optie 1 zal lastig worden (al vind ik 120Wp wel wat aan de bescheiden kant). Dus blijft optie 2 over.

Je kunt natuurlijk wachten tot je die accu's toch moet vervangen, dan doet het minder zeer in de portemonnee. Ik heb 2 x 250Ah service staan, en dat is altijd een redelijke buffer gebleven.
Hoe meer hoe beter uiteraard, net wat bruin kan trekken, maar je kunt er ook voor kiezen minder thuisluxe mee te sjouwen. Wij hebben bijvoorbeeld bewust geen tv aan boord. Missen we ook niet. Als we iets dolgraag willen zien kijken we wel op mijn laptop met de ziggo-app.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 13 Jun 2020, 20:48

Ik heb de boel opgemeten en de beschikbare ruimte is 120 x 70 cm. Ik heb een vlet met veel zaken op het dak, schuifdak, mast enz. Het merk Wattstunde levert een paneel wat net past, flexibel, 50 VOC en 140 Wp. Dat zou dan genoeg moeten zijn
Tv kijken doe ik via een grote iPad met KPN iTV. Ideaal.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 13 Jun 2020, 20:54

@ Quichot, toen ik de boot kocht was het boordnet plat, staat nu onder de oplader om te kijken of ze nog goed zijn. 2x 250 ah vervangen zou een optie zijn. Blijft wel een feit dat ik minimaal 40 v nodig heb en heb maar weinig ruimte voor panelen. Wat wij aan stroom verbruiken is de koelkast, wat verlichting en hier en daar wat mobils laden. Meer heb ik (nog) niet.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 13 Jun 2020, 21:29

Er zijn ook oplossingen om zonnepanelen te bevestigen aan een reling, of preekstoel of zo. Met een beugel, en instelbaar. Ideaal als je ergens een tijdje blijft liggen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Werking zonnepaneel

Berichtdoor quichot » 14 Jun 2020, 08:45

Lotte schreef:@ Quichot, toen ik de boot kocht was het boordnet plat, staat nu onder de oplader om te kijken of ze nog goed zijn. 2x 250 ah vervangen zou een optie zijn. Blijft wel een feit dat ik minimaal 40 v nodig heb en heb maar weinig ruimte voor panelen. Wat wij aan stroom verbruiken is de koelkast, wat verlichting en hier en daar wat mobils laden. Meer heb ik (nog) niet.


Jij moet op zoek naar hoogrendementpanelen om het maximale uit het beschikbare oppervlak te halen. Nu ken ik de laatste ontwikkelingen niet op dat vlak, maar volgens mij loopt flex in dat opzicht altijd achter op star. Waarom per se flex?

Het klink als einde oefening voor die accu's, en zo niet, dan is toch wel de blessuretijd voor ze aangebroken. En dat is een geluk bij een ongeluk bij eventuele vervanging. Hoe meer buffer, des te langer ben je onafhankelijk van walstroom.

Ik weet niet wat voor lampjes je hebt, maar ik heb destijds alle gloei- en halogeenlampjes in één keer vervangen door LED's. Een besparing op stroomgebruik van ruim 80%!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten