zonnepanelen direct aansluiten op diodebrug

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: zonnepanelen direct aansluiten op diodebrug

Berichtdoor aquanaut » 04 Jun 2020, 12:22

houtk356 schreef:Aquanaut,

vraagje, kan ik deze cyrix relais gewoon alleen op de accus aansluiten en me diodebrug laten zitten?

mvg James

Zou wel kunnen maar heeft geen zin, als de Cyrix ertussen zit kun je de diodebrug verwijderen, die heeft dan geen functie meer.
Controleer wel even hoe zwaar je dynamo is om niet een te lichte Cyrix te selecteren.
Bij een dynamo tot 120A heb je de kleine Cyrix nodig:
https://www.bluepowershop.nl/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-intelligente-accuscheider.html
Is je dynamo groter pak dan het 230A model:
https://www.bluepowershop.nl/victron-cyrix-ct-12-24v-230a-intelligente-accuscheider.html

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: zonnepanelen direct aansluiten op diodebrug

Berichtdoor Amersfow » 04 Jun 2020, 12:28

Ook al kan een dynamo 120 amp geven (hoe groot is dat!); daar moet wel een geweldige accubank (800 amp ofzo?) achterstaan om dat ook te kunnen verwerken toch?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen direct aansluiten op diodebrug

Berichtdoor houtk356 » 04 Jun 2020, 12:46

Aquanaut

dank je wel voor de info, ik ga kijken hoe groot me dynamo is.

groetjes James
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: zonnepanelen direct aansluiten op diodebrug

Berichtdoor aquanaut » 04 Jun 2020, 13:02

Amersfow schreef:Ook al kan een dynamo 120 amp geven (hoe groot is dat!); daar moet wel een geweldige accubank (800 amp ofzo?) achterstaan om dat ook te kunnen verwerken toch?


120A is niet zo heel groot hoor, zeker niet in een 12V systeem.
Dynamo's vanuit de automotive zitten zo aan de 150A -180A dit soort dynamo's wordt maar al te graag gebruikt aan boord vanwege het bovengemiddelde energieverbruik.
De grootte van de motor doet daar ook niet veel aan af, getuige bijvoorbeeld een 40pk Volvo Penta (D2-40) waar een 115A dynamo op zit.

Je vergeet het daarbij verbruik!
Als je de motor draaiende hebt en je schakelt op de secundaire accu een gebruiker in die voldoende stroom trekt (boegschroef, omvormer oid)
Dan zal de dynamo volledig mee gaan helpen dit verbruik te compenseren, met als resultaat dat er de maximale dynamo stroom over de Cyrix gaat lopen.....
Daarnaast als je een accu hebt met een lage interne weerstand zoals bijvoorbeeld een 240Ah AGM accu moet je niet vreemd opkijken als hij helemaal leeg getrokken zeker een stroom kan trekken van een 0,5C oftewel 120A.

Je krijgt van Victron 5 jaar garantie op de Cyrix, mits je de installatie voorschriften volgt, gaat het apparaatje stuk door een te zware dynamo dan gaat deze garantie uiteraard niet op.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: zonnepanelen direct aansluiten op diodebrug

Berichtdoor houtk356 » 11 Jun 2020, 21:44

Aquanaut,

nog een vraagje over de kabeldiktes, ik wil namelijk van 2 x 100 ah accu's, naar 2 x 120 ah gaan, ik heb inmiddels een cyrix relais gekocht, maar die kabeltjes die nu naar de diodebrug gaan, de - is nu 3 mm en de ene + is 6 mm en de andere + is 5 mm lijkt me beetje dun, de accu's staan parallel geschakeld.
ook loopt er een kabel van mijn dynamo van 70 ampère van 5 mm naar de diodebrug, deze gaat denk ik dan op de startaccu komen.

Alvast bedankt!

mvg James
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten