Analoog signaal naar nmea

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor HappyHarry » 26 Mei 2020, 13:10

Hoe leuk is het om je analoge metertjes mooi digitaal op je tablet te zien!
Daar heb ik over gelezen en kom steeds op een module uit van zo een 500 euro om het analoge signalen (6) te converteren naar nmea waar vervolgens mee gewerkt kan worden. Dat vind ik best veel voor een beetje lol. Hier heb ik ook eens over zoiets gelezen maar kan het niet terug vinden. Je moet toch zoiets ook zelf kunnen knutselen per signaal als voltage, ampere, temperaturen, toerental?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor ErikH » 26 Mei 2020, 13:44

Met een Arduino + Raspberry Pi + Openplotter moet er voor niet teveel geld wat in elkaar te knutselen zijn. Google maar eens op 1 van deze termen in combinatie met nmea.

Zoiets? https://create.arduino.cc/projecthub/hw ... ino-6e3988

Het is allemaal niet heel moeilijk, maar niet aan beginnen als 1 van de volgende punten van toepassing op je is;
- Je hebt geen feeling met elektra en computers
- Je hebt geen interesse om iets te leren van nmea, arduino en Linux
- Het moet out of the box feilloos werken
- Je wilt er maar weinig tijd aan kwijt zijn

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor HappyHarry » 26 Mei 2020, 14:15

Dankjewel Erik, dit geeft info waar de zoektocht te starten, top.
Enne... geen van je punten zijn van toepassing. :D
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor Blue Ocean » 26 Mei 2020, 18:14

Het door Erik genoemde systeem kan prima doen wat jij zoekt. OpenPlotter maakt gebruik van http://signalk.org/ waar je zowel bekabeld als via WiFi data naar kan sturen. De developers van signalk zijn zeer actief via http://slack-invite.signalk.org/. Een van de channels gaat over #sensors. Dat zijn meestal ESP8266 modules waarmee je signalen inleest en die dan worden doorgegeven aan de SignalK server.
Zelf heb ik twee van deze sensoren (via WiFi) gekoppeld. Eentje meet de spanning van vier accubanken en een andere vier temperaturen in de motorruimte: inlaat, uitlaat, dynamo en schroefas. Deze data gaat in een database (influxDB) welke ook al in OpenPlotter aanwezig is. Met Grafana (ook inbegrepen) kan je dan mooie grafieken tonen in een browser. Kost allemaal niets en werkt goed.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor HappyHarry » 26 Mei 2020, 18:48

Duidelijk, fijne info om mij op een goed spoor te zetten.
Er valt heel wat uit te zoeken en te leren want dit terrein is voor mij onbekend maar ben zeer leergierig (en handig, en slim, en leuk, en, oh sorry, off topic)
Even voor de zekerheid, mijn bedoeling is signalen af te tappen van de analoge meters zodat het oude systeem gewoon in tact blijft, dit even omdat je het over (andere?) sensoren hebt. Als dat een mogelijkheid is in het hele verhaal, duik ik in de materie. (anders waarschijnlijk ook wat vind het rete interessant)
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Mei 2020, 19:16

Ben zelf bezig geweest met een RaspberryPi, deze meet oa verschillende temperaturen (binnen, buiten, water, motor), luchtdruk en lochtvochtigheid, dit word vervolgens op een LCD bij de stuurstand weergegeven.
Verder zit er een simpele DVBT-Dongle op aangesloten die geprogrammeerd staat op de AIS frequentie waardoor ik er AIS mee kan ontvangen, en dan zit er nog een gps op aangesloten. In combinatie met een mini-router in de boot creeer ik een eigen draadloos netwerk, waardoor de RaspberryPi vervolgens de nmea data van gps en AIS over wifi naar mn laptop kan sturen. Bijkomstig voordeel van een eigen netwerk opzetten is dat ik vervolgens met een tablet bij de stuurstand kan navigeren door via Teamviewer mn laptop te bedienen.

Analoge signalen zouden idd via een voltmeter gemeten kunnen worden om dit vervolgens om te zetten naar een nmea signaal. Klinkt erg interessant en lijkt me zeker iets om zelf ook eens te gaan proberen.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor ErikH » 26 Mei 2020, 20:45

Welke software draai je dan op de RPI? Ter info aan HappyHarry; Wat Ivoisrood noemt zit allemaal kant en klaar ingebakken in Openplotter,

Hier is hoe ik het zou aanpakken;
De meest simpele Arduino kloon 5V; https://www.martoparts.nl/Arduino-UNO-AT328P

Een spanningsdeler met 2 hoogohmige weerstanden op de analoge ingang

Software schrijven met nmea op de seriële poort van de arduino. Hier is veel over te vinden en is niet al te moeilijk.

Seriële poort Arduino verbinden met een TTL-RS422 converter https://nl.banggood.com/5pcs-RS422-to-T ... rehouse=CN

Een RS422 naar USB converter https://www.aliexpress.com/i/32813015368.html aangesloten op een RPI4 met Openplotter.

Openplotter bekijken via een monitor of een tablet.

De route van Blue Ocean via een ESP8266 en Wifi zal ook werken, maar dat gaat me boven de pet ;)

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op 26 Mei 2020, 21:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Mei 2020, 21:40

Op de RPi draai ik rtl-sdr en rtl-ais software om de DVBT-dongle als AIS ontvanger te kunnen gebruiken
( https://www.fontenay-ronan.fr/ais-recei ... h-rtl-sdr/ ) en K-Plex als multiplexer software om de verschillende NMEA signalen te kunnen zenden over wifi.
Verder een aantal zelf geschreven scripts.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor ErikH » 26 Mei 2020, 21:42

Die RTL-SDR heb ik ook al een paar jaar draaien, werkt tegen verwachting in prima, ik zou niet meer zonder willen op de drukke kruispunten.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Analoog signaal naar nmea

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Mei 2020, 22:00

Heb er trouwens ook nog een bewegings-sensor inzitten, een IMU-9250, waardoor ik vrij goedkoop een heading, pitch en heel signaal heb. Wilde al langere tijd een heading-sensor maar dat kost al gauw paar 100 euro, nu voor een tientje zo'n sensor aan de RPi gehangen. Verwacht er niet de hoogste nauwkeurigheid van maar voor het hobby-en, en het geld wat het gekost heeft is het hartstikke leuk.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten