Rare huidige situatie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Rare huidige situatie

Berichtdoor Mr.Electric » 26 Mei 2020, 08:24

Hoi allemaal,

Voor mijn school opdracht ben ik bezig met de elektra te vervangen in de boot van mijn bedrijf. Om wat duidelijkheid te scheppen, maak ik even een tekening van de huidige situatie. Alleen loop ik tegen een klein probleem op. De Marifoon en het controlepaneel voor de boordverlichting worden (via een Orion Omvormer) gevoed door de start accu. Is dit een logische aansluiting? In mijn beleving gebruik je de startaccu's alleen om de motor te starten. Als je deze leeg trekt is dat een beetje zonde toch?
Laatst gewijzigd door Mr.Electric op 26 Mei 2020, 08:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
Hij die niet vaart, voelt niet

Groetjes, Mr.Electric
Mr.Electric
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2020, 08:19
ligplaats: Hoorn
info:

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor quichot » 26 Mei 2020, 08:31

Lijkt mij een heel logische aansluiting. Marifoon en boordverlichting (ik neem aan dat je daarmee de navigatieverlichting bedoelt, niet de lampjes in de kajuit) gebruiken je normaalgesproken alleen als je vaart, dus als de dynamo van de motor meeloopt. Dan trek je de startaccu toch niet leeg?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor Mr.Electric » 26 Mei 2020, 08:35

quichot schreef:Marifoon en boordverlichting (ik neem aan dat je daarmee de navigatieverlichting bedoelt, niet de lampjes in de kajuit) gebruiken je normaalgesproken alleen als je vaart, dus als de dynamo van de motor meeloopt. Dan trek je de startaccu toch niet leeg?


Sorry, ik bedoelde natuurlijk de navigatieverlichting. Maar je hebt gelijk. Normaliter worden zowel de start accu als de accessoire accu uitgeschakeld als de boot niet wordt gebruikt dmv twee schakelaars in de console bij het stuur. Maar ik ga liever er van uit dat iemand vergeten is om deze uit te zetten en alles staat nog aan. Dan is het volgens mij een beetje zonde als de start accu's leeg blijken bij vertrek
Hij die niet vaart, voelt niet

Groetjes, Mr.Electric
Mr.Electric
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2020, 08:19
ligplaats: Hoorn
info:

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor quichot » 26 Mei 2020, 09:51

Wat doet die Orion-omvormer? Van 24v 12v maken? Of juist andersom?
Als je die gebruikersgroep over je startslot laat lopen moet je wel héél vergeetachtig zijn om ze aan te laten (Als die groep veel stroom gebruikt kun je eventueel via het contactslot een relais aansturen). Ik neem tenminste aan dat niemand zonder contactsleutel van boord gaat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor Mr.Electric » 26 Mei 2020, 10:26

quichot schreef:Wat doet die Orion-omvormer? Van 24v 12v maken? Of juist andersom?
Als je die gebruikersgroep over je startslot laat lopen moet je wel héél vergeetachtig zijn om ze aan te laten (Als die groep veel stroom gebruikt kun je eventueel via het contactslot een relais aansturen). Ik neem tenminste aan dat niemand zonder contactsleutel van boord gaat.


De Orion-omvormer zet alles tussen 20V en 28V om naar 24V.
Vaak worden producten hier getest zonder weg te varen. Hierdoor heeft het geen zin om de motor aan te zetten om alleen even wat te testen. Daarom kunnen de accu's d.m.v. schakelaars worden afgekoppeld of aan gezet, ongeacht hoe het contactslot staat. Ik ga in dit soort situaties liever uit van het ergste en neem aan dat iemand per ongeluk de schakelaar voor de start motoren aan heeft laten staan.
Hij die niet vaart, voelt niet

Groetjes, Mr.Electric
Mr.Electric
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2020, 08:19
ligplaats: Hoorn
info:

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor heuvels » 26 Mei 2020, 10:48

Een goede schipper heeft voor (bijna) alles een plan B.
Mocht mijn startaccu spontaan leeg raken, dan heb ik nog wel een startkabel aan boord om hem even aan de serviceaccu te hangen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor quichot » 27 Mei 2020, 16:32

Mr.Electric schreef: Hierdoor heeft het geen zin om de motor aan te zetten om alleen even wat te testen.

In stand 1 van het contactslot activeer je echt de startmotor niet hoor! Je ziet wel meteen of al je metertjes het doen. Maar hé, have it your way! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rare huidige situatie

Berichtdoor quichot » 27 Mei 2020, 16:34

heuvels schreef:Een goede schipper heeft voor (bijna) alles een plan B.


Een goeie!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten