Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor Arjen9 » 24 Mei 2020, 16:11

Mijn bootje heeft 3 ruitenwissers in een eenvoudige uitvoering, aan en uit, zonder parkeer of interval stand.
Ik moet dus ook op het juiste moment het knopje omzetten als ik ze in een bepaalde hoek wil parkeren.

Continue aan is al snel teveel, een interval zou prettig zijn. Ik heb gezien dat in de auto onderdelen wereld er relais te koop zijn die dat kunnen verzorgen maar volgens mij maken die gebruikt van de parkeer stand van de motor, één kort signaal en het motortje maakt dan de slag af.
Klopt dat , en is er iets verkrijgbaar dat hier wel in voorziet?
De ruitenwisser motortjes zijn dus simpel, 2 draadjes plus en min.
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor heuvels » 24 Mei 2020, 19:14

Mmmm ik vrees dat je iets onmogelijks wilt met deze motortjes....
Interval zou technisch nog wel mogelijk zijn maar op welke stand de ruitenwissers stil staan is niet te beïnvloeden door een automaatje.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor Davidos » 29 Mei 2020, 10:15

Zonder parkeerstand op de wisser zou je een systeem moeten maken dat de motor af schakelt op basis van de stroom die de motor trekt.

In het dode punt trekt de motor het minste, en als de wisser weer op gang moet komen neemt de stroom weer toe. Dat zou het afschakelmoment moeten zijn. Dan stopt je wisser altijd in een hoek.

Om dit goed te laten werken moet je een stroom meting doen, goed middelen en een algoritme maken dat het dode punt weet te 'vinden'. Het makkelijkste is dit te doen met een microcontroller.

Ik denk niet dat je dit kant en klaar gaat vinden, maar onmogelijk is het zeker niet.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor heuvels » 29 Mei 2020, 10:34

Willie Wortel zou het ook zo gedaan hebben :idea:
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor Arjen9 » 29 Mei 2020, 22:01

Juist, nog niet zo simpel dus. Was er al een beetje bang voor. Heb al gekeken en die motortjes vervangen voor een moderner type is nog best kostbaar en ook wel zonde , ze doen het verder prima. En een klus ,er zitten dubbele armpjes aan en voorzie nu al extra gaten boren enz.

Dan moet ik zelf simpeler willen en kom nu op een druk knop, als ik die indruk wissen ze tegelijk en zolang ik druk. Dat scheelt mij al 3 schakelaartjes continue bedienen.
Dan voorzie ik al dat ik de ruitenwissers niet meer individueel kan schakelen , nodig om ze in een rustpositie terug te plaatsen . Die drukknop zal dan een verbinding leggen naar de overige 2. (?)

Kan ik in de verbinding vanaf de drukknop dan een één richting voorziening maken? Ik heb begrepen dat een diode dat kan doen? Moet ik dan nog ergens op letten? Heb geen ervaring met diodes :roll: of maak ik sowieso een denkfout?
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor heuvels » 29 Mei 2020, 22:09

Wat ik zou doen in dit geval: drie schakelaars. Meestal heb je denk ik voldoende aan één ruitenwisser. Als het gaat hozen alle drie en dan heb je de interval ook niet nodig.
Kun je de wissers afzonderlijk in de ruststand zetten, zo'n werk is dat niet. En je zit daar toch... :D
Een diode lost niets op.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor henkvd » 29 Mei 2020, 22:13

Kom je daarna weer in de uitdaging om ze allemaal weer in de zelfde stand te krijgen als je ze niet meer gebruikt, ook wel oplosbaar , maar je blijft hobbyen.

Wel relais om je drukknop te sparen, stuur je die aan met de drukknop en trek je 3 draden naar de motor kant van de schakelaars, blijf je beide manieren van bedienen houden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor pascall » 30 Mei 2020, 07:40

Heb er zelf een printje tussen gezet waar van je de aan /uit tijd kan regelen en de uit/aan tijd.
Het werkt naar alle tevredenheid, en het meeste frappante, de eerste stop is willekeurig, de overige netjes in de hoek en dit bij alle drie!
Er zit geen parkeerstand op, leg het maar uit!

Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor Arjen9 » 30 Mei 2020, 13:50

Dag Pascal, dan is dat wat ik zoek!
Waar heb je dat printplaatje gevonden of heb het het zelf gemaakt?
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Interval op ruitenwisser zonder parkeerstand

Berichtdoor pascall » 31 Mei 2020, 06:12

Ik heb het circa 20 jaar geleden, ik dacht, bij Conrad gekocht.
Maar waarom het werkt in de zin waar het topic voor aangemaakt is, is mij een groot raadsel.
Moet gewoon toeval zijn, dus ik zal hier niet teveel waarde aan hechten.
Ik zal lijken of het net of ik ze nog han vinden.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten